storlekar på bucasgrimmor

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare horsemaniac
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 1 744
H

horsemaniac

söker efter ljus och lykta efter en riktigt mjuk grimma (allt annat skav eller skavrisk, hua) och kännt på bucasgrimmor på odal. hur är storlekarna på dessa när de sitter på hästen? min pålle ligger mellan full och cob, vad gör man då? finns det några andra grimmor som är stora eller små i storlekarna? måste vara av mjukt material, även ofodrade är okej. tacksam för svar

Sv: storlekar på bucasgrimmor

Jag tycker att bucas är ganska stora i storlekarna, och hade själv en häst med samma bekymmer som din.
Jag kunde ha en full på henne men tror att en cob hade suttit bättre.

En annan mjuk grimma är Aerborn som jag tror finns på www.hastshopen.se den är också stor i storleken.
Hööks har en kopia på den fast utan knäppning i käken.

Annars tycker jag att lädergrimmor är perfekta om man har en skavhäst.

Aerborns grimmor, sadelgjordar vojlockar m.m. är guld värda om man har skavkänsliga hästar... :love: :love: :love:

Hmm... vart hittar man sadelgjordar och vojlockar??

har en känslig häst..

Eko hade Aerborngrejer när jag var där igår, men jag såg bara sadelgjordar och inspänningar

min grabb har en bucasgrimma och den sitter bra,är snygg,hållbar etc men jag lämnar honom INTE med den grimman i hagen en gång till pga skaven han fick.
Köp en aerbron istället om du vill slippa skav.

Mitt fullblod har full i sina bucasgrimmor. Men han är rätt stor runt ganascherna, så han behöver full för att nå runt. Annars hade nog en cob suttit som en smäck.

Bucas är ganska stora, tycker jag, framförallt på "bredden". Min häst har ett långsmalt huvud, och full funkar bra på längden men blir lite för stort runt nos och ganasch. Annars är hon en typisk full storlek.
Jag gillar bucas-grimmorna skarpt, min häst får skav av det mesta men inte av dem. Lätta att få rena är de dessutom, jag brukar bara spola av dem när hästen gjort lerinpackning på dem, och de ser ut som nya igen.

vanliga grimmor i storl cob blir för smått, eller det funkar på sista hålet (om jag inte gör ett till hål), runt gancherna. vid nosen eller vad man ska säga funkar det bra med cob, om det finns möjlighet att spänna där också. det lutar nog mot en aerborn, de är ju skitsnygga... tack allihopa

Jag tycker dom är jättebra, bucas alltså. Håller bra och hästarna får inte skav (och jag har känsliga djur..). Dom är ganska stora, så köp cob.

Dom kan vara lite svåra att få tag på...Det har inte funnits någon svensk importör under flera år, så det som sälja nu öär oftast varor som affärerna haft sen tidigare eller så har dom själva tagit hem dom från Tyskland..

Jag har hittat massor med Aerbornsadelgjordar på begagnatmarknaderna på nätet..
Det dyker upp även vojlockar av olika sporter där också...

Vill man ha nya grejor blir det till att söka på Tyska och Holländska internetförsäljningsaffärer...

Både equinet och hastshopen har aerborn grimma+grimskaft!
Min köpte jag i blågult på Harrods. :p :D

(En himla otur att den inte passar ponnyn :( men jag gör mig aldrig av med den. :love: )

Harrods i London?

Tänk där köpte jag min blå-gula med tillhörande kedjegrimskaft 1991...:love: :love: :love:

Ja, i London. :)
Va roligt :D Min inhandlade jag 2004.
Var du händelsevis inne på Riders and Squires också? Minsta hästsportsbutiken jag sett, men de hade Allt.

Nix, var ligger den?

Min blå-gula grimma börjar se lite luggsliten ut så det är väl dags att ta fram saxen och klippa bort alla utstickande trådar.....
Vadå gammal????
Man pratar inte om åldrar med "gammal" utrustning, eller var det damer... ;)

upplever inte dom som konstiga i stl, utan rätt normala

Liknande trådar

Utrustning Okej kära Buke! Behöver lite hjälp från bikupan! Ny hästisen har visat sig vara smack på exakt mellan två storlekar i grimmor och...
Svar
6
· Visningar
603
Senast: Oknytt
·
Utrustning Det visade sig att tränset jag köpte från börjes hade ingen bra passform på min häst, så det måste åka tillbaka :( Nu letar jag efter...
Svar
4
· Visningar
1 194
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 015
Senast: cherie
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
29 120
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk Politik 4
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur