Storlekar på hö*ks träns

skojskrot

Trådstartare
Hur stora är deras cob-storlek på deras grejjer egentligen?Har noll koll..någon sa att de var stora i storlekarna?
Jag är sugen på att beställa ett träns därifrån så det är därför jag undrar! :banana:

Sv: Storlekar på hö*ks träns

De cob tränsen jag köpt därifrån har varit lagom till min "cob" häst i alla fall.

hmmm..är ju arabhästägare och mitt problem är att hästen har brett mellan ögonen och så vidare men kräver cob på sidstyckerna..alltså behöver jag ett större cobträns?Hade hoppats att de var stora eller små i storlekarna...hade de varit små så hade man kunnat ta ett fullträns...hmmm...

Vi köpte häromdagen ett träns (svart med vita sömmar, 429:- tror jag), på hööks. Jättesnyggt och mjukt och bra i lädret. Det var storlek ponny och han brukar ha ponny på längden, cob runt nosen och cob eller full i pannband (welsh). Passade bra på längden men var stor i nosen men perfekt i pannbandet. Så jag skulle säga att iallafall det tränset var stort i storleken (möjligt lite kort på längden). Skulle kunna tänka mig att cob storleken är bra till arab men kanske blir nosremmen lite stor? Men det går ju att fixa hos en sko makare el. liknande. Jättesnyggt träns iallafall.... :banana:

Vi köpte ett ponnyträns till våran ponny som normalt har cob (det fanns inget i cob), och det har funkat bra!

Min häst har kan ha både full och cob från hööks!
Full har han på mellersta och innersta (heter det så :p ) hålen och cob på de yttersta hålen.
Däremot var pannbandet för litet på cob-storleken på det tränset jag köpte.

Men han har väldigt grovt huvud med. Du kan inte köpa ett cob då och sedan ett annat pannband i stl full till?
Kanske gå till läderverkstan och göra ett eget pannband som jag gjorde ;)

för att se bild ta bort "http://" :

http://hem.passagen.se/retra/zinzano/ho08.JPG

skojskrot skrev:
hmmm..är ju arabhästägare och mitt problem är att hästen har brett mellan ögonen och så vidare men kräver cob på sidstyckerna..alltså behöver jag ett större cobträns?Hade hoppats att de var stora eller små i storlekarna...hade de varit små så hade man kunnat ta ett fullträns...hmmm...

Jag har bara ett Hööksträns och köpte för fem år sedan, ett kandar. Men det är cob och min valack (som är arab) har normalt cob och det passar 'normalt'.

CH tränsen är små! Ett full är som ett normal cob, har stått och jämfört lite i affären ;) speciellt det flätade, det med pullarnosgrimma är gansko normalt förutom att nosgrimman är gjord för en ardenner mule :crazy:

Vilket märke tänker du på?

Hööks har ju flera olika, och de är säkert inte lika... ;)

Min kompis köpte ett träns från Hööks, ett Claridge House. Tränset verkar vara normalt i storleken förutom att nosgrimman är väldigt liten (snarare ponny än cob..)
Jag har också ett likadant som henne, fast i stl. full. Detta är rätt normalt i storleken tycker jag.

Himla snyggt pannband!!!!!!!!!!!!!

hmmm..."problemet" med just min arab är att han "måste ha full på pannband och om det är tex en maxikansk nosgrimma så måste han ha full..men som sagt så har han kort huvud..det är så tråkigt att sitta och titta på alla fina träns och tänka att oh..det där tränset kan man köpa men då måste jag köpa ett till för att sidostyckerna kommer vara för långa...sedan blir det tråkigt med de tränsen jag har tittat på: det där med flätad nosgrimma och pannband samt pullartränset med massa bling-bling.
jaja..får väl blir som vanligt då..köpa två och lägga delarna på det som jag inte änvänder på hyllan:)

Liknande trådar

Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
361
Hundträning Jag tänkte börja träna specialsök lite på skoj med båda hundarna :) Sitter därför och är i begrepp att beställa dels bitar av röd Kong...
Svar
13
· Visningar
802
Senast: WildWilma
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 775
Utrustning Ska vänja in bett på min ponny född -21 i höst och har börjat titta lite på träns. Grejen är den att jag inte har en susning om vilken...
Svar
1
· Visningar
645
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka