Storm i stallet?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare _tullamore_dew_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 383
T

_tullamore_dew_

Ni som har "engelska boxar", d.v.s. att hästarna har öppet direkt ut med halvdörrar, varav den övre står öppen, hur fungerar det hos er när det blåser? Brukar ni ha övre delen stängd?

Detta är första hösten i mitt egna stall, och jag har ingen egen erfarenhet av engelska boxar innan. Nu när det blåser viner det till ordentligt inne i stallet, och jag har fått ha överdelen stängd. Men det blir ju så satans mörkt, och pållarna älskar att stå och titta ut på mornarna när vinden avtagit. Så jag vill ju helst ha det öppet. Hästarna står täckade så dem är jag inte så oroliga för, men de verkar inte gilla när vinden tar tag och det viner till inne i stallet, blir lite oroliga.

Dela gärna med er av era erfarenheter:bow:

Sv: Storm i stallet?

Vet inte, men det kanske går att sätta upp köldridåer så det inte drar fullt så mycket, men att hästarna ändå kan titta ut när de vill?

Jag har samma funderingar. Har fönsterluckor som så gott som alltid är öppna där de också älskar att sticka ut huvud och hals. Har litet stall med 2 boxar.När det blåser mycket så det går rätt in i boxarna så stänger jag fönsterna- får för mig att det är bättre- men tänker också på att de inte kan kika ut då som de brukar.ja detta var ju inget svar....:confused:

Mina två kallblod bor i uteboxar bestående av tre hela väggar och tak, samt en 140 cm hög murad framkant och lika hög boxdörr. Framsidan är mot öster, och helt skyddad från vind från de andra tre väderstrecken.
Det händer emellanåt att det blåser på hästarna i boxarna, men det har ingen betydelse.
Förra vintern yrde snö in i boxarna vid ett par tillfällen, men eftersom det var så kallt var det ingen fara då snön inte töade och blev till vatten. När det var som kallast (-20 grader under någon vecka) hade hästarna tjocka vintertäcken även på natten, annars klarade de sig med sina ulltäcken.
Just nu, när det fortfarande är så milt, har hästarna ofodrade regntäcken ute och inga täcken inne på natten. De är varma och goa på morgonen, och de älskar att kunna stå och titta ut över ägorna i öster.

Immer

Det är väl bara att stänga tills det hårda vädret dragit förbi. Jag har turen att ha fönster i varje box, samt ha gott om lyse.
Men mörker är nog att föredra framför drag i stallet.

*kl*
Jag stänger faktiskt mina dörrar om det är allt för dåligt väder. De står i o f s ganska skyddat i sina boxar o det händer inte ofta att jag gör det. Mina älskar oxå att titta ut o blir störtsura när jag stänger... :p

Men är det storm eller mycket snö som kommer in då stänger jag.

Vi har satt in fönster på bakväggen också, så man kan alltid ha åtminstone en öppning som de kan stå och titta ut genom, utan att det blåser rätt in.
Kostar ju förståss en slant att sätt in fönster, men det blev väldigt bra! :bump:

har du funderat på att byta ut den övre dörr halvan mot glas del? det finns boxtillverkare av uteboxar som har sådana överdörrar.

Jag hade engelska boxar tidigare och jag stängde dem när det var alltför dåligt väder. Boxarna hade andra fönster så de kunde titta ut genom dem ändå.

Jag känner mig jättemesig när jag stänger, men JAG fryser ju...:D Tror hästarna hade klarat sig med dem öppna många gånger... Men, men... De har som väl är öppet ut i stallgången så de är inte "instängda" helt o hållet!

Mina boxar (har två) står så att vinden alltid kommer bakifrån, våran gård står mellan berg och skog, så jag har mina boxar öppna. Undantag är nattetid när det är som kallast, har vattenhinkarna som indikation.
Har två halvblod.

Tack för alla svar!

Har inte riktigt kommit fram till någon bra lösning utan fortsätter att stänga när det blåser ordentligt (som natten till idag). Ska fundera vidare, och mottager gärna fler tips, då vi ändå ska renovera byggnaden nästa år.

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 621
Senast: WildHorse
·
Hästhantering Min häst kom till oss för 3 veckor sedan. Hon är 5 år och uppfödd på Irland. Problemet är att hon är väldigt orolig i stallet, i boxen...
Svar
3
· Visningar
1 693
Senast: Lingon
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 560
Senast: MaRomer
·
Anläggning Hej! För att inte göra ett för långt inlägg så ska jag försöka förklara så kort jag kan. Sen 2 år hyr jag och min sambo en gård av min...
Svar
5
· Visningar
1 748
Senast: IdaOlson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka