Stort dominant sto--hjälp!!

Sv: Stort dominant sto--hjälp!!

Bra ide med tränare, tänk bara på att ta en som inte bara är bra på att förstå hästar utan även människors inverkan på dessa ;)

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Stort dominant sto--hjälp!!

Hej
Jag tycker att hon minst sagt låter som en bestämd och väldigt självsäker gammal dam. Som definitivt kräver sin ledare och inte tar skit av nån i onödan.:D
Jag tror att du måste tuffa till dig lite i hela din utstrålning.
"Man måste vara hård emot de hårda..", sägs det..;)
Det låter som en häst som absolut kommer att utmana dig, och då gäller det att du är fast, envis och jäkligt konsekvent.
MEN samtidigt vänlig och en ledare som är klart värd att överlämna ledarpositionen till.
Jag hade en häst en gång som verkligen utmanade mig. I allt!
Han var dock snäll i stallet och i övrig hantering inne men väldigt ouppfostrad.
Vid longering utmanade han.
Det var ofta han vände in emot mitten och kom med slickade öron emot mig med fullt blottad garnityr (säger man så om hästar som visar tänderna :angel: :D )
Detta blev bättre genom att jag har lättare att vara bestämd på marken än på hästryggen. (Är ingen dominant-häst-människa)
Tömkörde istället för att longera i början då jag hade mer kontroll över situationen och kunde påverka hans vägval lite mer.
Efter ett kort tag blev han vänligare och lite mildare i sin framtoning. Kunde longeras korta stunder utan minsta bekymmer.
Men att han aldrig respekterade mig fullt ut är jag väl medveten om.

Började rida honom genast jag fick hem honom.
Första gången gick det bra tills man ville ha lite mer tempo i traven. Då kickade han.
Jag skänklar mer, och han kickar högre.
Detta blev bättre under uteritterna när han märkte att jag struntade fullkomligt i att han kickade.
MEN sen började det...!!
Försökte rida honom i paddocken. Det gick kanonbra till en början.
Enda problemet var att han var ENORM och jag hade stora problem att rida ihop honom.
Detta kände väl han och han började sparka bakut mer och mer.
Dåhade jag fortfarande kontrollöver situationen även att han sparkade .Men det bekymrade mig nåt enormt..
Jag kände mig vääldigt liten.:crazy:
Tänkte att jag ska f*n inte ge mig alltså!
Och lånade en westernsadel av en stallkompis. Tänkte att då kan han ju i alla fall inte kicka av mig.
Och sen bara väntade jag på att han skulle börja.
Gick som vanligt fint i traven fram tills första galoppen.
Och då bara exploderar hela hästen.
Flyger i luften för att landa jämfota och jag tänker:Nu jäklar går du FRAMÅT och smäller till han med spöet för att visa att jag tolererar inte detta. Och han börjar då backa i 170 nästan så att han backar omkull sig själv.
Ställer sig och blåser som värsta hingsten och skrapar ursinnigt i backen som en ilsken tjur..!
Tränaren som stod i mitten var helt chockad av hans beteende..
Sen bara tar han bettet och sliter tyglarnaur handen och mejar ner den andra hästen i paddocken. Jag stannar han och frågar vad i helsike han håller på med..
Då börjar han skrapa ursinnigt igen. Han utmanade mig med alla hans dominanta egenskaper han bara kunde komma på.
Min enda tanke då var att "Flyger jag av nu, så kommer han trampa ihjäl mig".
Tillslut när han lugnat sig och stod och såg sur ut konsterade jag att : Nähä.. Det här reder jag inte ut. Det överlåter jag till nån annan.
Skrittade han ett lugnt varv i paddocken, hoppade av och satte mig aldrig mer på honom.
Ville inte förstöra nåt mer än nödvändigt.
Han såldes och visst tänker jag på han ibland och undrar hur det gick..
Men jag kan inte säga att jag saknar honom.. Tyvärr
Men vi passade inte ihop för fem öre.
Nu har jag min lågrangade lilla pärla som aldrig skulle göra så. Vi är på samma nivå och skulle nog gå genombrinnande eld för varandra..

Vet inte vad jag ville ha fram med detta. Mer än att hon definitivt kommer kräva dig. Hon vill nog inte överlämna sin position utan
kamp i alla fall.
En kamp som du måste visa att du tar hem.
Och du måste ha ett gott självförtroende och visa det för hästen.
Hon läser nämligen dig som en öppen bok.,fast det vet du ju redan!
Jaja, jag ska sluta dravla nu..:angel: :D

LYCKA TILL!
Hoppas verkligen att det löser sig för dig.
 
Sv: Stort dominant sto--hjälp!!

Jag hade gjort precis som du och blivit lika förvånad som du.

Men jag hade kämpat på och försökt att hitta olika infallsvinklar på hur jag ska reagera när hästen klampar över mig - om jag stampar i backen samtidigt som jag schasar på hästen tex.
Och som du skrev förut - berömet måste komma precis i rätt ögonblick!

Hoppas du kan hitta en tränare som kan hjälpa dig på rätt sätt.
 
Sv: Stort dominant sto--hjälp!!

Det låter som om det var en travare som inte hade gjort dessa saker innan.
man måste ta sig tid o lära känna hästen o gärna få reda på dess historia.
Du förutsatte att han var dum, när han kanske inte hade blivit longerad tidigare. att den exploderar i galoppfattningarna är inget unikt.
Man kan vänta med att galoppera hästen tills man känner den.

Många hästar blir missförstådda när man inte kan läsa hästarna.
 
Sv: Stort dominant sto--hjälp!!

Jag har också ett sto.....



En kväll nar hon var yngre, så skulle jag ta in henne från hagen en blåsig kväll. Hon har alltid varit "ovanligt trygg", och skulle behövt dels gå hos mamma längre, dels gå i flock. Men jag valde en annan lösning. Kan tillägga att hon nog såg mig mest som en person som såg til att hon fick mat och komma in och ut, allt annat "sket" hon i....

Nåväl, denna kväll så studsade och for hon, och jag blev arg, alla mina hästar jag haft har varit extremt lätta, med med denna dam behövde man vara övertydlig.
Jag drog tag i grimman och dammade till henne, så hon tvärnitade, sedan for hon åt sidan och viftade med benen, och jag gick på henne igen, då reste hon sig 2 ggr, och jag blev skraj.
Jag tyckte nog att hon var dominant, respektlös, och dum.

Men, jag hade missat en detalj, jag var otydlig, och hon misstolkade mig och blev rädd, hennes reaktion var ett försvar, inte en dominashandling.

Jag som bara haft hingstar och valacker och ston som inte är som "ston", var ovan vid detta.
Jag hade tur att få hjälp så jag begrep bättre.
Jag har också fått acceptera att hon är som hon är.
Idag, så har hon stenkoll på mig, och jag på henne, men jag måste hela tiden TÄNKA och vara tydlig. Annars blir hon inte nådig.
 
Sv: Stort dominant sto--hjälp!!

Jag blir uppriktigt ledsen när jag läser sånt här.

Om det enda "problemet" är att den slår bakut ibland, varför skapa problem även från backen?
Titta på GP-hopphästarna!
Många slår bakut som tokiga.

Den är inte mkt riden o behöver nog motioneras mer än bara i skritt.

Den förstår inte alls vad du vill när du ska schasa den bakåt- varför gör du så?

Ett sto kan man inte börja att bossa över utan man måste vara en som respekterar individen.

Skaffa en tränare som kan hjälpa dig med ridningen, så ska du se att den förblir lugn o snäll även på marken.

Och jag blir väldigt ledsen när jag läser sådana här inlägg:crazy: :cry:

hur mkt erfarenhet ligger det egentligen bakom ditt inlägg?
 
Sv: Stort dominant sto--hjälp!!

och du har verkligen hittat rätt knappar på hur ston fungerar!:bow:
 
Sv: Stort dominant sto--hjälp!!

Det låter som om det var en travare som inte hade gjort dessa saker innan.
man måste ta sig tid o lära känna hästen o gärna få reda på dess historia.
Du förutsatte att han var dum, när han kanske inte hade blivit longerad tidigare. att den exploderar i galoppfattningarna är inget unikt.
Man kan vänta med att galoppera hästen tills man känner den.

Många hästar blir missförstådda när man inte kan läsa hästarna.

Visste exakt vad hästen gjort innan han kom till mig.
Problemet var att han hade bara varit hos uppfödaren i hela sitt liv (12 år)
Han hade väl inga som helst planer på att hamna på nytt ställe och låta sig bestämmas över...

Tro mig, han blev inte missförstådd , jag fattade mycket väl vad han sa.
Det budskapet gick fram.:angel:
Jag passade inte ihop med hans personlighet så jag bestämde mig för att sälja.


Det var inte en travare.
Utan ett halvblod efter Bonaparte :smirk:

Snälla,ta bort tonen du har där du vill få det att låta som att folk vore idioter! :mad:
 
Senast ändrad:
Sv: Stort dominant sto--hjälp!!

Jag skrev att det låter som om....
Om hästen aldrig har haft en annan ägare än uppfödaren, måste man förstå att det är en stor förändring i hästens liv o därmed låta den vänja sig vid allt nytt.
 
Sv: Stort dominant sto--hjälp!!

Jag skrev att det låter som om....
Om hästen aldrig har haft en annan ägare än uppfödaren, måste man förstå att det är en stor förändring i hästens liv o därmed låta den vänja sig vid allt nytt.

Oki..Lugnt.

Hur ska man göra det då?
Om man har haft hästen ett bra tag och det inte spelar nån rolll för den tänker minsann inte låta sig ridas problemfritt ändå..
När det funkar med promenader, i stallet och i hage.
Alla annan hantering funkar, tömkörning funkar..
När ska man hoppa upp på hästen då och börja rida den , tycker du? :smirk: (Det var endast där problemet låg tillslut))

Borde inte ditt svar även kunda vändas tillTS då det inte är hennes häst utan en kompis tiill henne som hon ska sälja åt.
FÅR hästen verkligen bete sig hur som helst bara för att den är på ett nytt ställe??!
Det anser inte jag..
 
Sv: Stort dominant sto--hjälp!!

Man kanske ska överväga att skicka den till en som har en beridarutbildning.

Sen är frågan- Har man varit o provridit/hanterat hästen på förra stället?
Var den överhuvudtaget uppfostrad/ välriden innan. Hade den bara stått i nårga år?
Det är många frågor som man behöver ha svar på - för att förstå hästen.
 
Sv: Stort dominant sto--hjälp!!

När det gäller att leda.
Hade jag fått hem en så ouppfostrad kuse, oavsett storlek, hade jag satt på ett träns och haft med mig en långpisk och handskar + en lång lina. Ta på dig ridhjälm och skor med tåhätta och dräm till för f-n tills hästen flyttar sig för dig (beröm ett tänk åt rätt håll med eftergift och utöka). Ha ett långt rep, för vissa såna hästar som verkar extremt tuffa blir extremt rädda när de blir satta på plats och vill dra iväg. Men, som någon sa, när hästen går som den ska, ska man bara gå vidare som om det inte var någon stor affär. (Frusta gärna som en häst gör när den "släpper ut fjärilarna" och titta bort - åt det håll du ska åt, det visar hästen att du är avspänd, om hästen verkar rädd för dig.)
Om hästen går till anfall får man absolut inte backa. Ett alternativ är att touchera hästen på baken så att den flyttar sig för dig, risken är då att den vänder och går på dig framtill så då måste du markera framtill oxå.

Lättast kanske att kontakta en tränare som kan visa dig när jag tänker efter...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stort dominant sto--hjälp!!

Intressant diskussion!
Tycker Rolle har sagt många bra saker, och jag vill gärna tillägga lite ifall det kan vara till hjälp.

Att hästen flyttar sig utan problem i stallet men inte utanför, verkar för mig bara vara tur. Det är inte så att hon ser dig som ledare i stallet, om du verkligen vore hennes ledare så skulle du vara det överallt - i hagen, på en stor äng eller på en motorväg.
Varför inte pröva löslongera denna häst? Det låter farligt att hon går över dig så där, vad händer den dagen då hon tröttnar på dig och vill "göra slut på dig"? Hästar är rovdjur och kan döda när de känner sig tillräckligt hotade!
Eller pröva nya övningar, gör nåt annat som kanske funkar bättre så hästen får det inpräntat att det lönar sig att göra som du ber om.

Tycker du gör helt rätt i att strunta i ridningen tills hanteringen på marken funkar. En häst som inte lyssnar på dig på marken lyssnar verkligen inte när du sitter på ryggen heller! Lös ett problem innan ni tar itu med nästa, och låt det ta den tid det tar, gå tillbaka till grunderna hela tiden, hela tiden. Att få rätt respons en eller två gånger är ingen garanti på att hästen "fattat", men kanske efter 100 gånger.

Och varför vänta med att ta dit tränare? Varför vill du lösa problemen ni har och sen ta dit någon, vill du ha hjälp med problemen eller visa upp hästen? Du verkar jätteduktig och vet vad du håller på med, men det är ingen skam i att be om hjälp när man kört fast.

Det är bra att hästar krånglar, hur ska man annars få tillfälle att visa vad det är för regler som gäller !
Tänk på säkerheten bara vänner, hellre en död häst än en död människa.
 
Sv: Stort dominant sto--hjälp!!

Hur gör du när du vill att hon ska stanna?
Går du bara och sedan tvärnitar?
Eller ger du henne en chans att se att du tänker stanna så hon hinner med?

Hon tar längre steg än du och kan behöva en lite längre bit än du för att kunna stanna mjukt. Utan att behöva tvärnita;)
Planera var du ska stanna, tex vid den där stenen en meter fram.
Visa med din kropp och hållning vad du tänker göra:

Räta upp dig, upp med blicken, se till att hon är uppmärksam på dig och att du vet var du har henne. En bit innan stenen visar du tydligare att du tänker stanna: Höj axlarna lite "bli större", ev luta dig aningens bakåt, reagerar hon inte håll ut armbågarna lite eller håll ut en hand.

Reagerar hon ändå inte, mota bak henne med handen lugnt och metodiskt. Men vifta henne inte i ansiktet, det gillar ingen häst.
Lyssnar hon FORTFARANDE inte kan du viggla med repet men inte så det träffar henne.

Beröm och vila när hon stannar.
Ingen häst gillar att bli överraskad annat än i matväg:D , dem vill veta vad som kommer hända. Det skapar trygghet och tillit.

Ska du backa henne, lägg ett lätt tryck på nos eller bringa med handen. Lyssnar hon inte så gå gradvis upp i faser.
När hon lyssnar, släpp allt tryck, beröm och vila.

Hon måste se att det är kul hos dig och att det lönar sig att göra rätt. Håll inte på för länge, gör hon en bra halt eller nåt så sluta där.
Även om ni bara börjat. Släpp henne lös i paddocken en stund och låt henne vara. Eller släpp ut henne i hagen.

Hästar har enormt bra minne och dem minns ALLT!
Speciellt ston.;) Ge henne tid att tänka mellan varje moment. Ta en sak i taget

Du har bara haft henne ett kort tag skriver du, det tar tid för hästar att lära känna nya människor och hästar, vänja sig vid rutiner, omgivningar och andra lukter. Allt är nytt för henne. Ge henne tid.

Ston är känsliga, man måste ta det lugnt med dem och ge dem den tid dem behöver.
 
Sv: Stort dominant sto--hjälp!!

Då tycker jag kanske att du formulerade dig dåligt, nedlåtande.
men det var ju skönt att höra att du är "duktig o kunnig".
 
Sv: Stort dominant sto--hjälp!!

Får jag fråga varför du ställer dig och sparkar på hästen?:confused:
 
Sv: Stort dominant sto--hjälp!!

Hur gör du när du vill att hon ska stanna?
Går du bara och sedan tvärnitar?
Eller ger du henne en chans att se att du tänker stanna så hon hinner med?

Hon tar längre steg än du och kan behöva en lite längre bit än du för att kunna stanna mjukt. Utan att behöva tvärnita;)
Planera var du ska stanna, tex vid den där stenen en meter fram.
Visa med din kropp och hållning vad du tänker göra:

Räta upp dig, upp med blicken, se till att hon är uppmärksam på dig och att du vet var du har henne. En bit innan stenen visar du tydligare att du tänker stanna: Höj axlarna lite "bli större", ev luta dig aningens bakåt, reagerar hon inte håll ut armbågarna lite eller håll ut en hand.

Reagerar hon ändå inte, mota bak henne med handen lugnt och metodiskt. Men vifta henne inte i ansiktet, det gillar ingen häst.
Lyssnar hon FORTFARANDE inte kan du viggla med repet men inte så det träffar henne.

Beröm och vila när hon stannar.
Ingen häst gillar att bli överraskad annat än i matväg:D , dem vill veta vad som kommer hända. Det skapar trygghet och tillit.

Ska du backa henne, lägg ett lätt tryck på nos eller bringa med handen. Lyssnar hon inte så gå gradvis upp i faser.
När hon lyssnar, släpp allt tryck, beröm och vila.

Hon måste se att det är kul hos dig och att det lönar sig att göra rätt. Håll inte på för länge, gör hon en bra halt eller nåt så sluta där.
Även om ni bara börjat. Släpp henne lös i paddocken en stund och låt henne vara. Eller släpp ut henne i hagen.

Hästar har enormt bra minne och dem minns ALLT!
Speciellt ston.;) Ge henne tid att tänka mellan varje moment. Ta en sak i taget

Du har bara haft henne ett kort tag skriver du, det tar tid för hästar att lära känna nya människor och hästar, vänja sig vid rutiner, omgivningar och andra lukter. Allt är nytt för henne. Ge henne tid.

Ston är känsliga, man måste ta det lugnt med dem och ge dem den tid dem behöver.
Jättebra inlägg:bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 078
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 766
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 469
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 194
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp