Stort dominant sto--hjälp!!

Sv: Stort dominant sto--hjälp!!

Kan hända även om det är sällsynt. Om flockvan= född och uppväxt med blandade åldrar och kön som i sin tur är flockvana och kan språket och sociala strukturen samt inte blivit för mycket hanterad av människor de första åren....:cool:

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Stort dominant sto--hjälp!!

Kan hända även om det är sällsynt. Om flockvan= född och uppväxt med blandade åldrar och kön som i sin tur är flockvana och kan språket och sociala strukturen samt inte blivit för mycket hanterad av människor de första åren....:cool:

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Hon levde i en flock i england med sådär...20 hästar - ingen kontakt med människor förrän jag fick henne, när hon var ett år gammal. Eller någon hade lyckats få på henne grimman men mer än så var det inte. Jag märkte redan från början hur extremt lyhörd hon var. Hon har nog lärt mej det mesta jag kan.
 
Sv: Stort dominant sto--hjälp!!

Sant allt du skriver, men i det här fallet är det hästar som hade daglig utevistelse från morgon till kväll, det handlade heller inte om krig om mat då dom hade gott om mat, däremot så hade "travaren" ofta gått själv eller med kompis, förutom då han var yngre och gick på hingstbete som ett och tvååring. Men som tvååring tvingades vi ta hem honom då han levde rövaren där och gav sig inte med att göra upp, utan var ständigt i bråk och många hästar blev skadade, därför fungerade han inte där och vi tog hem honom och kastrerade honom. Men detta var något som han hade i sig.

Hemma på gården har vi inte heller några "fyrkants" hagar, utan det finns gott om plats för hästarna att springa, även om det inte är en flera hektar mark hage.

Så jag tror inte att detta handlade om några pressade hästar som inte hade någon reträtt väg. Utan det var det som var så intressant hur ponnyerna reagerade, och att de aldrig reagerat på samma sätt igen, sedan "travaren" gick bort gick det att släppa ponnyerna med vilka hästar som helst.
 
Sv: Stort dominant sto--hjälp!!

Vill be om ursäkt för att jag i ett svagt ögonblick kallade hästen för rovdjur, jag skrev också efteråt att jag inte menade det riktigt så, det blev helt fel.
Synd att vissa inte förstår hur allvarliga vissa hästar kan bli när det gäller att skydda sin flock, med rovdjur menade jag då själva jakten som kan uppstå, och kanske död. Jag menade inte att hästar brukar springa och jaga kor för att äta upp dem :mad:

Jag måste nog sluta svara på såna här inlägg där det enda svar som accepteras är "gud vilken söt häst du har, kul att hon stegrar mot dig och bits. Låt henne göra lite som hon vill om hon tycker det är roligt."
 
Sv: Stort dominant sto--hjälp!!

Hoppas det var ett knapplån...:crazy:

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 967
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 709
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 296
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 104
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp