Stövelsträckare och andra tips

Eme_liie

Trådstartare
Nu äntligen har jag fått rumpan ur och beställt stövlar har fått hem dessa och efter att jag läst runt så kom jag fram till att de i trä är nog bäst att satsa på, men hur sjutton skall man fästa dessa i stöveln?? :eek:

Är verkligen helt kär i mina nya fina stövlar :love: och vill så klart att de skall hålla så länge som möjligt. Har ni fler tips på hur man får stövlarna att hålla och må bra får ni jätte gärna skriva det här. :up:

Jag har stövelsträckare i plast, de funkar finemang. Mina är ifrån hööks. Även PETflaskor funkar, om än inte lika snyggt ;) För att stövlarna ska hålla är det såklart viktigt att man sköter dem, helst ska man använda sko-produkter och inte "sadelsmörja". Använda skohorn så pajar man inte dragkedjan om det finns en sådan, och stövelknekt när man tar av stövlarna.

Jo alltså jag har redan införskaffat stövelsträckare och skoblock i trä men kan inte för mitt liv komma på hur jag skall fästa dessa i stöveln :)

Finns det inga fästen på insidan av dina stövlar? På alla mina har det funnits fästen på insidan som man sätter stålkrokarna på stövelsträckarna i. Finns det inga kanske du kan lämna in stövlarna till en sadelmakare som kan sy dit några? Stövelsträckare i trä är outstanding! :)

Noa

vilken typ av stövelsträckare har du fått tag på?
sko blocken är det ju bara att sätta i skon, och de flesta stövelsträckare är aningen av modellen sätt i och skruva på handtaget så töjer den ut sig, eller kläm ihop handtaget så drar den ihop sig.

Jo alltså jag har redan införskaffat stövelsträckare och skoblock i trä men kan inte för mitt liv komma på hur jag skall fästa dessa i stöveln :)
men vad menar du förresten med att fästa i stöveln? varför vill du fästa fast stövelsträckaren i stöveln?

ska man hänga upp stövlarna så töjer man ut stövelsträckaren så mycket att man kan hänga upp dem i kroken (om stövelsträckaren har en krok i toppen dvs). har de ingen krok så kan man inte hänga dom lika lätt :p.

20140613-231750.jpg

Finns det inga fästen på insidan av dina stövlar? På alla mina har det funnits fästen på insidan som man sätter stålkrokarna på stövelsträckarna i. Finns det inga kanske du kan lämna in stövlarna till en sadelmakare som kan sy dit några? Stövelsträckare i trä är outstanding! :)

Noa
Det finns i stöveln men hur mycket skall man töja upp dem? Hur hårt och antar att de man skall fästa i skall sitta under piggen? Skall man fästa i bara den ena öglan eller skall man fästa i båda? Skall den på skoblocket stå upp som det gör nu? Eller skall det vikas ner? Tänkte det är ju utsågat en cirkel där är det av någon speciell anledning?

vilken typ av stövelsträckare har du fått tag på?
sko blocken är det ju bara att sätta i skon, och de flesta stövelsträckare är aningen av modellen sätt i och skruva på handtaget så töjer den ut sig, eller kläm ihop handtaget så drar den ihop sig.

Dessa har jag fått tag på och de är de ända jag har sätt i trä. Alla som jag pratat med återförsäljarna av königs har sagt att vist plast eller andra stövelsträckare funkar men det absolut bästa är att ha i trä då det andas. Stövlarna är efterlängtade så vill såklart att det skall hålla så länge som möjligt och inte få stövlar som säckar ihop. Tar man hand om stövlarna så kan man minimera att de sjunker till 2cm tar man inte hand om dem så kan de sjunka ända ner till 5 cm vilket jag inte vill :)

det såg ut att vara en väldigt komplicerad modell.. hur ska den sträcka ut stövlen om jag får fråga? de jag sett i trä har sett ut såhär mer eller mindre.http://www.skolyx.se/91-thickbox_kronan/stovelstrackare.jpg
Sånna har jag inte ens sätt :) de som jag har var de som fanns hemma och det är dom som finns i de lite större dressyraffärerna där man kan beställa hem måttbeställda stövlar. Där du ser att det är metall det finns en fjäder där i som då gör att man sträcker stöveln uppåt och man skall antagligen fästa de krokarna i flärpen i stöveln. Tycker inte att de i plast gör ett ordentligt jobb då de mer håller stöveln rak men de sträcker inte ut stöveln uppåt för sträcka ut dem i sidorna det vill jag inte :)

@Elektron hoppas på att hon hittar hit, jag har ju ett lite hum om hur man skall göra men ville få lite mer hjälp så jag inte sätter de fel.

Jag har såna som du visar på liden. Du trycker ihop dem så fjädern i trycks ihop. Sen vrider du lite så de fastnar i kort läge, sen sätter du ner den i stöveln, sätter i krokarna i öglorna längst upp i stövlarna, börja med den på utsidan, sen trycker du ner sträckaren och vrider tillbaka så att spärren släpper, så de blir långa igen. Sträcks inte stöveln då får du ändra längden genom att byta hål. Likaså om den blir för lång för att få i krokarna när de är i ihoptryckt läge.

Varianterna i plast och PET-flaskor sträcker ju inte stöveln, de håller ju bara ut skaften och det är inte det dom förlänger livet på stövlarna.

Å
Jag har såna som du visar på liden. Du trycker ihop dem så fjädern i trycks ihop. Sen vrider du lite så de fastnar i kort läge, sen sätter du ner den i stöveln, sätter i krokarna i öglorna längst upp i stövlarna, börja med den på utsidan, sen trycker du ner sträckaren och vrider tillbaka så att spärren släpper, så de blir långa igen. Sträcks inte stöveln då får du ändra längden genom att byta hål. Likaså om den blir för lång för att få i krokarna när de är i ihoptryckt läge.

Varianterna i plast och PET-flaskor sträcker ju inte stöveln, de håller ju bara ut skaften och det är inte det dom förlänger livet på stövlarna.
Tack för bra beskrivning :D det var lite det jag fått fram när jag sökt och pratat med andra att skall man verkligen ha ordning på stövlarna är det de i trä som gäller :) blocken skall man inte göra något speciellt med förutom ställa in rätt storlek? :) ska man ha något i botten på stöveln tänkte det är ju ganska liten yta sträckarna som blir i stöveln tänkte så det inte blir små "hål" av dem :)

Å

Tack för bra beskrivning :D det var lite det jag fått fram när jag sökt och pratat med andra att skall man verkligen ha ordning på stövlarna är det de i trä som gäller :) blocken skall man inte göra något speciellt med förutom ställa in rätt storlek? :) ska man ha något i botten på stöveln tänkte det är ju ganska liten yta sträckarna som blir i stöveln tänkte så det inte blir små "hål" av dem :)
Jag har bara uppsträckarna, inga skoblock, och har inte blivit några märken alls.

Tänk på att vänta med att använda sträckarna tills de börjar bli lite inridna, i början vill du ju att de ska sjunka ihop lite. :)

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 140
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 863
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av... 11 12 13
Svar
249
· Visningar
31 632
Senast: Åsa A
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över... 2
Svar
33
· Visningar
9 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Vilken ras passar mig?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka