Stövlar till breeeda vader

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Ynthe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 5 077
Y

Ynthe

Jag blir tokig. Riktigt tokig.
Har varit iväg och provat igenom HELA :devil: Höökssortimentet av stövlar, chaps, gaiters - you name it! Dessvärre passade ingenting...:(
Jag har för breda vader. Sjukt breda vader skulle jag vilja påstå efter min jakt på något som passar.
Är det normalt att ha 41-42 cm i vadomkrets? Det enda som verkar passa är mina Graningestövlar med normal (!!!!!) vadvidd, dessvärre är de drygt sju centimeter för korta och ger inget jättebra stöd.

Så till frågan. VAD finns att tillgå i den här storleken? FINNS det ens något?
Jag har 41 i skostorlek, samt att de bör vara minst 47-48 cm höga på yttersidan, innersidan runt 42-43 cm.
Finns det något färdigt i den här storleken eller måste man måttbeställa? *känns lite dyrt*

Vad ligger sådana ridstövlar på i pris? Jag har tänkt mig ett absolut maxpris på 2500-3000 kr, går det att hålla en sån budget eller är det i minsta laget?
Givetvis vill jag ändå ha hyfsad kvalitet på dem också.

Jättetacksam för svar!! :bow: :bow: :bow:

Sv: Stövlar till breeeda vader

Nu minns jag inte adresserna. Men sök här på buke efter typ "vida ridstövlar" eller liknande. Så lär du hitta en del.
Jag hittade bla 2 jättebra sidor där man kunde beställa ridstövlar i flera olika mått. :)

hade också problem när jag skulle köpa stövlar har,väldigt korta och övermuskliga vader,köpte mina begagnat(de var aldrig använda:) )har du testat såna med resår vid dragkedjan bak?? Vet att mountin h*rse hade såna

Sarm Hippique. Marknadsförs av Globus numera tror jag. MASSOR av olika skaftvidder och höjder som standardutförande. Mina modell 500 (med dragkedja, utan snörning) kostade runt 3200:- Tror deras vidaste vadmått ligger runt 40 eller så... Superkvalitet till det priset!

Jag har 45 - 47 cm i vadvidd, så jag vet hur svårt det är...:smirk:
Men jag fick beställt ett par mjuka läder shortchaps hos Hubertus dom kostade 1600 måttbeställda, jätte sköna. Har dom inte hemma men jag kan kolla märket till dig om du är intresserad, vet att dom finns att köpa lite varstans.
Hon ska även ha fått tag i nått nytt märke som har större storlekar redan i grunden på stövlar.
Som det är nu så har jag inte hittat nått märke som ens kan sepcialbeställa i min storlek. :devil:

/ Kitara_

Jag har L51 och B41 på mina Cavallo. Det är vad som kallas extravida och extra-extralånga. Så det var bara att specialbeställa. Jag kollade en tabell och den längden och bredden skulle vara till 43 ungefär och inte till mina 39.

Så min erfarenhet är att det måste specialbeställas, vilket då kostade 500 extra. Fast jag tyckte det var värt att få ett par som är gjorda efter mina underben. Har haft de hittills i 5 år och försäljaren lovade att de skulle hålla i 20 år om jag skötte dom. Hittills ser de faktiskt bara inridna ut. 200 spänn om året blir det.

Har små fötter breda och korta vader.
Inget passar mig heller.
Man får måttbeställa. Jag ledsnade. Köpte ridskor.:devil: :devil: :devil:

Jag har 41-42 cm jag själv och har Mountain Horse High Rider!

Men ska kosta mig på att köpa ett par med snörning och dragkedja sen, när jag inte hinner shoppa upp pengarna på vanliga kläder! :rofl:

Köpte dotterns stövlar hos en annan butik o där tog dem ut eller in dem efter behov. De var även för höga o då kortade dem skaftet. Kostade en liten slant extra, men det var det värt.

Jag har 41-42 cm i vadmått o köper numer skor i stl 41 i foten (efter att envisats med 40 i många år). Köpte MH High Rider II (Vida) o de är jättesköna! Lite tajta i början men nu har de formats o nu passar de jättefint o är kanon annars. Dragkedja bak o resår.
Ger fint stöd o är riktigt varma med ett par sockar i.

Har haft graninge förr, men som sagt de blir för korta även för mig som inte har så långa ben. Jag betalade inte mer än 800:- för dem, det var halva priset på Granngården. Men stl 41 brukar oftast reas ut efter som det är en "ovanligare" storlek.

Jag har Sarm Hippique stövlar. Mina kostade runt 4500:- men det finns billigare modeller.

Måtttabell
Mått
Sko 36 NN Höjd 42, Vad 34
Sko 36 WW Höjd 42, Vad 36
Sko 36 EW Höjd 44, Vad 36
Sko 36 XW Höjd 42, Vad 38
Sko 36, XXW Höjd 42, Vad 41
Sko 36 SS Höjd 40, Vad 34
Sko 36 LL Höjd 43, Vad 34
Sko 36 EL Höjd 45, Vad 34
Sko 36 SW Höjd 40, Vad 36
Sko 36 HE Höjd 41,5 Vad 32
Sko 37 NN Höjd 43, Vad 35
Sko 37 WW Höjd 43, Vad 37
Sko 37 EW Höjd 45, Vad 37
Sko 37 XW Höjd 43, Vad 39
Sko 37 XXW Höjd 42, Vad 41
Sko 37 SS Höjd 41, Vad 35
Sko 37 LL Höjd 44, Vad 35
Sko 37 EL Höjd 46, Vad 35
Sko 37 SW Höjd 41, Vad 37
Sko 37 HE Höjd 42,5, Vad 32,5
Sko 38 NN Höjd 44, Vad 36
Sko 38 WW Höjd 44, Vad 38
Sko 38 EW Höjd 46, Vad 38
Sko 38 XW Höjd 44, Vad 40
Sko 38, XXW Höjd 43, Vad 42
Sko 38 SS Höjd 42, Vad 36
Sko 38 LL Höjd 45, Vad 36
Sko 38 EL Höjd 47, Vad 36
Sko 38 SW Höjd 42, Vad 38
Sko 38 HE Höjd 43,5, Vad 33
Sko 39 NN Höjd 45, Vad 36
Sko 39 WW Höjd 45, Vad 38
Sko 39 EW Höjd 48, Vad 38
Sko 39 XW Höjd 45, Vad 41
Sko 39 XXW Höjd 44, Vad 43
Sko 39 SS Höjd 43, Vad 36
Sko 39 LL Höjd 46, Vad 36
Sko 39 EL Höjd 48, Vad 36
Sko 39 SW Höjd 43, Vad 38
Sko 39 HE Höjd 44,5 Vad 33,5
Sko 40 NN Höjd 45, Vad 36
Sko 40 WW Höjd 45, Vad 38
Sko 40 EW Höjd 47, Vad 38
Sko 40 XW Höjd 45, Vad 41
Sko 40 XXW Höjd 44, Vad 43
Sko 40 SS Höjd 43, Vad 36
Sko 40 LL Höjd 46, Vad 36
Sko 40 EL Höjd 48, Vad 36
Sko 40 SW Höjd 43, Vad 38
Sko 40 HE Höjd 45,5, Vad 34
Sko 41 NN Höjd 45, Vad 37
Sko 41 WW Höjd 45, Vad 39
Sko 41 EW Höjd 47, Vad 39
Sko 41 XW Höjd 45, Vad 41
Sko 41 XXW Höjd 44 Vad 43
Sko 41 SS Höjd 43, Vad 37
Sko 41 LL Höjd 47, Vad 38
Sko 41 EL Höjd 49, Vad 38
Sko 41 SW Höjd 43, Vad 39
Sko 41 HE Höjd 46,5, Vad 34,5

De har ju en storlek med vad 41 cm. De sjunker ju nån/några centimeter men 45 cm i höjd är kanske för långt?

Jag har 40 cm i omkrets på vaderna och Mountain Horse är de som har passat bäst och de är dessutom i en bra prisklass

jag har samma problem!
har precis mätt mina vader, 41 cm om man inte ska dra åt måttbandet... :angel:
för tillfället har jag jacsons shortchaps i stl xxl tror jag.. även dom är tajta och resåren är uttöjd till max..

blir så trött när jag läser på ex H**ks hemsida om Gaiters, "perfekt om inte vadstorlek o fotstorlek stämmer överens" eller vad det nu står. NÄHÄ, vad ska vi med vadmått göra då? Gaiters tror jags lutade på 39 cm i xl, jag har inte extrema vader, men är lite rund överallt på kroppen o dessutom lång...
rider man (och inte ser ut som typ Malin Baryard som ser så liten o skör ut) och får muskler så blir vaderna stora, är min uppfattning. jag har starka ben o vadmuskler, men konsekvensen blir ju att inget passar...

kikade på Mountain High Rider II nu på hemsidan o dom skulle jag ju tydligen kunna ha, men jag har en känsla av att dom är så "grova"/klumpiga till utseendet... vill ju ha typ såna här enkla, ridstövlar med snörning kanske o lite högre utsida.. vad ska jag göra då? skära bort lite av vaderna? :D :confused:

det här blev långt, men jag är sur och känner mig diskriminerad bara för att jag inte har pinnar till ben..

fast nu kikade jag mer på MH, och deras "High Caliber" Ladies Long Boot var både snygg o verkar ha lite vidd i vaderna!
Nu vet jag vad jag ska köpa när jag får råd med stövlar alltså! :bump:

Liknande trådar

Utrustning Jag har ärvt min mammas kraftiga vader och letar mig sönder och samman efter stövlar som skulle kunna passa. Hade ju tänkt måttbeställa...
Svar
19
· Visningar
2 180
Senast: Fantur
·
Utrustning Jag behöver VERKLIGEN nya ridstövlar, men har stora bekymmer med att hitta rätt. Jag behöver stövlar som är både långa, vida och stora i...
Svar
3
· Visningar
1 174
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vad finns? Jag har oproportionerligt breda vader (ca 40-41 cm i omkrets) och är i övrigt lång och rätt normaltjock. De flesta stövlar...
Svar
10
· Visningar
1 572
Senast: Siggan
·
Utrustning Bestämde igår mig för att investera i ett par stövlar eller snygga skor+chaps till nästa tävlingsstart. Har hittills inte haft några pga...
Svar
2
· Visningar
820
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ung kille
  • Ögonfärg
  • Sängproblem...

Hund, Katt, Andra Djur