Bukefalos 28 år!

sträckning

J

Jessica

Jag har en häst som aldrig varit halt under ett antal år och jag är därför ganska grön på området hältor. Hoppas det går bra att jag ställer lite dumma frågor.

Tycker ni att man kan skritta en häst som har sträckt sig i "rumpmusklerna", om den inte markerar när den går rakt fram, men man ser att den markerar på volten?

Har ni någon aning om hur länge man kan behöva vänta ut en sträckning? Har väntat ca en vecka nu och hästen blir svagt bättre för varje dag.

Är det någon som har några huskurer?

mvh Jessica
 
Liniment och massage kan nog lindra.Håll hästen varm.Skulle nog vänta med ridning tills hästen är symtomfri.
 
Då har jag nog gjort vad jag kan, då är det bara att avvakta.

Han får massage med liniment och tjockt termotäcke redan nu. Han blev faktiskt sämre när jag bytte till ett tunnare täcke, han måste ha blivit kall då. Jag bytte tillbaka till tjockare täcke igen.

Tack för hjälpen.

mvh Jessica
 
Varmt och gosigt täcke och så promenader för att få igång blodcirkulationen, det är inte bra om muskeln stelnar till.

Det tar tid för en söndersträckt muskel att läka så det är bara att vänta :crazy: (det blir ju alltid bristningar men det kan vara mer eller mindre).

Ponnyn har en sträckt muskel bak och hon har fått hjälp med djävulsklo också för smärtlindring och sen hjälp när vi började jobba för att inte avlasta den per automatik, man får vara noggrann med att inte jobba för mkt.
 
Jag har faktiskt djävulsklo hemma :p, men jag har inte vågat prova eftersom det är just smärtlindrande. Jag vill inte att han tror att han är frisk och överanstränger sig.

Han är faktiskt mycket lite halt, verkar inte ha så värst ont. Han haltar knappt, utan skadan syns genom att han släpar bakbenen i manegen där det är ganska mycket, mjukt underlag.

Tycker du att man kan skritta ut på honom på asfalt? Han är ute hela dagarna, just för att han inte ska stelna. Han är inte stel i bak när han ska släppas i hagen på morgonen.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 337
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 387
Senast: Sirap
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 009
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 371
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp