Belethien

Trådstartare
Om jag nu hypotetiskt skulle dra en transport med totalvikten 1300 kg men min bil får bara bara dra 1000 kg, vilket straff kan man få om polisen får tag i mig? :angel:
Hypotetiskt sett så skulle inte transporten fyllas mer än 1000 kg men det är ju mot lagen att dra transporten på ett vanligt b-körkort. Så vad gäller då om polisen tar mig? Indraget körkort eller bara böter?

Sv: Straff?

Om jag nu hypotetiskt skulle dra en transport med totalvikten 1300 kg men min bil får bara bara dra 1000 kg, vilket straff kan man få om polisen får tag i mig? :angel:
Hypotetiskt sett så skulle inte transporten fyllas mer än 1000 kg men det är ju mot lagen att dra transporten på ett vanligt b-körkort. Så vad gäller då om polisen tar mig? Indraget körkort eller bara böter?

Om du bara får dra 1000 med B-kort blir det olovlig körning och då kan körkortet ryka. Även om du bara lastar upp till 1000 i ett 1300 släp.

Senast ändrad:

Olovlig körning. Du får inte köra ekipaget därifrån, utan antingen lämna släpet på plats eller hitta någon med E-kort som i ditt exempel får framföra kombinationen.

Det blir en rapport och ärendet går vidare till rätten. Där avgörs straffet. Det kan bli indraget körkort, det kan bli anmärkning i registret och böter.

Allt helt onödigt. Särskilt om man har häst i och blir stående vid vägkanten och inte kan ta sig därifrån.

Man får visst köra därifrån och hem.
Det är ett pågående brott (har något mycket finare och komplicerat namn :p), så det är ingen risk att bli stående vid vägkanten med häst. Det skulle vara ifall man hade ett ton övervikt och det bedömdes som farligt att fortsätta.
Min pappa är jurist och har kollat upp det där när han hjälpte en tjej i stallet som kört med överlast.

Tro mig, jag har tre bekanta som råkat ut för just detta. Bli stående vid vägkanten. Det vet man när man har E-kort. För det är hit de ringer.

Faktiskt fick den tredje hjälp hem av en av poliserna, det var sista ekipaget de kollade. Polisen körde hem åt henne.

Du får INTE fortsätta färden.

Nej jag håller med dig, då jag själv varit med om att hjälpa människor från vägkanten pga detta. De fick inte fortsätta sin färd, utan vackert lasta av eller finna någon som kunde hämta lådan och hästar för frakt hem.

Man får visst köra därifrån och hem.
Det är ett pågående brott (har något mycket finare och komplicerat namn :p), så det är ingen risk att bli stående vid vägkanten med häst. Det skulle vara ifall man hade ett ton övervikt och det bedömdes som farligt att fortsätta.
Min pappa är jurist och har kollat upp det där när han hjälpte en tjej i stallet som kört med överlast.

Håller med övriga, och emot dig. Jag vet två i bekantskapskretsen som torskat just på att ekipaget kräver BE redan på pappret, och de hade E. I ena fallet fick hon vackert ringa pappa, i det andra fallet lyckades hon få polisen att köra ekipaget hem (var 3 km hemifrån) då hon inte fick tag på ngn som kunde hjälpa.

Så, din pappa br kolla upp sin källa. Man får inte köra en endaste meter till tyvärr, utan måste få dit någon med korrekt behörighet, eller lämna släpet där (helst efter att ha lastat om hästen till en ny transport)

Och rapport till länsstyrelsen för olovlig körning som redan nämnts, de beslutar om ev körkortsindragning eller 'bara' böter.

Om jag förstått rätt (har ju inte körkort, har ej ens börjat köra :angel:) har polisen rätt att dra körkortet direkt vid olovlig körning. bara att börja gå/putta bilen, alltså.. :angel:

*kl*
En urkorkad fråga... :o men väger polisen släpet på plats? Eller hur vet man att det är för tungt. Visst, om det står i papprena att totalvikten överskrider - då är jag med.
Men säg att jag helt enkelt bara lastat för tung häst i mitt släp, hur ser dom det?

Ja, vi kommer titt som tätt i eller förbi kontroller där de har portabla vågar. Det är hett i vår region att väga just hästsläp, så många som kör olagligt.

Har du lastat för tungt men fortfarande inom din behörighet (du får dra 1400 kg på ditt b-kort, transporten har totalvikt 1300 kg och du har lastat så bruttovikten är 1350 kg) blir det böter för överlast.

Däremot om du har lastat så körkortsbehörigheten inte räcker (du frå dra 1400 kg men lastat så bruttovikten är 1450 kg) då är det olovlig körning. Och överlast.

Det är ju som om man skulle låta ett bankrån få fortsätta och sedan ta rånarna när det var färdigt. OK inte riktigt jämförbart men iaf...

Även här och angränsande län har de pippi på att väga med sina portabla vågar. Nu har de lugnat sig lite, men för några år sen så vägde de hästsläp för brinnande livet. Just för de fått de nya vågarna.

Med de gamla var de tvungen att dra av 100 kg per hjul, vilket ger 300 kg på en enkelaxlad, då var det dålig vits väga hästsläp, ffs boogiesläp.

Sen fick de de digitala, som talar om exakt vikt och de inte behöver dra av något på. I samband med detta var det även mkt skriverier kring att många släp är fuskinvägda vid registreringen. Dvs det går inte att lita på att lastvikten som står i regbeviset är sann. Vilket skapade problem för hästägarna i viktkontrollerna. Numera så de flesta nya släp är ärligt vägda, men bland de äldre är det fortfarande lite bingo huruvida du kan lita på regbeviset eller ej. Så ligger man närmare maxlast än 100 kg rek jag en kontrollvägning av släpet.

Mitt lastar inte vad det påstås göra. Jag vägde det som jag har det när jag åker, dvs plus spån och linor, men minus mellanvägg (som ju bekant är tung), och det vägde 40 kg mer än regbeviset sa iaf.. Lastvikt på papper: 630 kg. Äkta lastvikt 590 kg.

Vissa transporter som tidningarna (ffa Hästmagazinet) kontrollvägde diffade på 100 kg..

*kl*

Bra att jag frågade- hade inte varit kul att åka till Uppsala och bli tagen för olovlig körning och sedan sitta där på vägkanten med häst och diverse andra djur :angel:

Vill ju hyra bil men mamma ville utforska möjligheterna med att köra bilen ändå. Det är som sagt inte så att lasten är för tung för bilen utan den skulle inte överstiga (med släp) bilens tillåtna lastvikt, så farligt skulle det inte vara. Bara olagligt. :angel:

Förhoppningsvis blir du av med körkortet.

sen skriver du dessutom att bilen bara får dra 1000kg, om du menar att den bara får dra 1000kg oavsett körkort så hoppas jag att du blir av med körtkortet och inte får tillbaka det :eek:
Då är ju kroken och/eller bilen bara tillverkad för att dra 1000kg och då med några 100kgs överlast kan du ju tappa kroken eller va fan som helst.

Varför kan bara inte folk skaffa bilar och släp som passar ihop till deras körkort alt. skaffa sig behörighet för att köra det dom vill ha?
Varför utsätta sig själv och andra för fara? Speciellt hästen :confused:

//QuickStar som är för att man inte ska få framföra släp öht med totalvikt över 750kg utan BE-körkort.

Förhoppningsvis blir du av med körkortet.

sen skriver du dessutom att bilen bara får dra 1000kg, om du menar att den bara får dra 1000kg oavsett körkort så hoppas jag att du blir av med körtkortet och inte får tillbaka det :eek:
Då är ju kroken och/eller bilen bara tillverkad för att dra 1000kg och då med några 100kgs överlast kan du ju tappa kroken eller va fan som helst.

Fast TS har förklarat att det inte är överlast det handlar om. Släpets bruttovikt lastat skulle inte överstiga 1000 kg. Så inte överlast, och med ett E-kort helt laglig kombination. Däremot har TS inget E, och då går de ju på pappersvikter, och kombinationen är olaglig. Det är det att dra det släpet TOMT med.

Dvs, TS 'fall' innebär inte överlast och ingen säkerhetsbrist så.

Sen, jag var påväg att svara att 'jag skulle inte dra alls med en bil som bara fick dra 1000 kg på B-kort, lagligt eller ej'. MEN insåg att det skulle jag mycket väl kunna göra. Det kan vara en fasligt TUNG bil, och därmed låg B-kortsvikt. Och det är ju en HELT annan sak än om bilens maximala släpvagnsvikt är 1000 kg, dvs det är en liten pluttbil. Och svaret på den frågan framgick ingenstans så jag teg i den frågan.

Men TS pratar inte om att överlasta, hon pratar om att lasta helt korrekt och hålla sig under angivna vikter etc, men med ett släp som har en TOTALvikt över vad bilen drar, även om BRUTTOvikten är helt i sin ordning. Dvs det är en fråga om körkortsbehörighet 'bara', inte överlast.

//QuickStar som är för att man inte ska få framföra släp öht med totalvikt över 750kg utan BE-körkort.

Jag sällar mig till skaran som faktiskt håller med (särskilt nu i semestertider när man ser alla ovana släpförare med stooooora husvagnar och noll koll)

Vill ju hyra bil men mamma ville utforska möjligheterna med att köra bilen ändå. Det är som sagt inte så att lasten är för tung för bilen utan den skulle inte överstiga (med släp) bilens tillåtna lastvikt, så farligt skulle det inte vara. Bara olagligt. :angel:

säg till din mamma att hon dessutom lär få problem med försäkrningen om det skulle hända en olycka och hon inte kört lovligt ekipage. Inte särskilt kul att själv få stå för alla kostnader.

*kl*
En urkorkad fråga... :o men väger polisen släpet på plats? Eller hur vet man att det är för tungt. Visst, om det står i papprena att totalvikten överskrider - då är jag med.
Men säg att jag helt enkelt bara lastat för tung häst i mitt släp, hur ser dom det?

Jag har aldrig behövt väga släpet. Däremot har de kollat om jag har haft BE- då de har sett hästen:rofl:

Får lasta 765 men den ena väger mer- får banta den :angel:

Okej jag erkänner att jag missat att TS skrivit att den faktiska vikten kommer understiga de 1000kg som bilen lagligt drar.
Så då är ju säkerhets aspekten förhållande till kroken oväsentlig egentligen.

MEN det är fortfarande inte lagligt och anledningen till att det finns en gräns på 3500kg/ekipage är ju just för att folk inte ska få köra hur stora ekipage som helst utan att ha genomgått ett mindre utbildning för det.

Men jag kan fortfarande inte fattat att man inte köper bil och släp som passar ihop och med ens körkort.
Även om man inte har eget släp utan ska hyra någon gång då och då så skaffar man sig väl en bil som går att dra med alt ser till att man har en annan bil att låna.
Det är utöver mitt förstånd att folk medvetet köper saker och sen regelbundet kör olagligt med det.

Sen kan jag gladeligen erkänna att min bil får inte dra så mycket som mitt släp har som totalvikt men jag kan ju ändå köra sto + föl lagligt i den efter min bil. Dock fattas det ca 200kg om jag ska köra två stora hästar, vilket jag inte gör med min bil utan då ser jag till att låna en bil som drar åtminstone 2000kg.

Liknande trådar

Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
789
Senast: Windy
·
Samhälle Jag har länge tänkt starta den här tråden men inte orkat då jag blir så förbannad. Men nu blir det av. Under de senaste åren har jag... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 362
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
931
Senast: Oknytt
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 901
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈