Bukefalos 28 år!

Strålen i hästens hov börjar "vittra sönder"??

N

Natacha13

Heej
Jag är lite okunning på just detta :o Men srålen på vår korsnings ponny har liksom börjat vitra sönder och det lossar bitar och under är det då klar vitt. Hon har inte ont men ska det vara så eller ska man smörja med nått?? kan det liksom bli infekterat? :confused:
 
Sv: Strålen i hästens hov börjar "vittra sönder"??

Det beror på hur du menar med att det "vittrar sönder"?
Blir det flikar i strålen och på sidan om kan det bli hovröta om du inte är noga med att kratsa ur och se till att det inte ligger smuts där.
Om det är flikar som trillar loss, men i övrigt ser bra ut så skulle nog jag bara gissa på slitage.. och sen beror det ju såklart på hur stora "bitarna" är..
 
Sv: Strålen i hästens hov börjar "vittra sönder"??

en sak till, har du lagt märke till om hoven luktar annorlunda? Altså att den luktar illa..
 
Sv: Strålen i hästens hov börjar "vittra sönder"??

vad säger hovslagaren?
 
Sv: Strålen i hästens hov börjar "vittra sönder"??

Jag tycker du ska ta ut hovslagaren så kan du säkert få ett bra svar.

Vår gamling tappade hela strålarna när hon hade fång/hovbensrotation och stod på boxvila = hovarna fick inte röra sig tillräckligt.
Hovarna var även väldigt torra (vit rand längst upp typ..) så vi fick smörja in dem med matolja.
Dock så var det helt "friskt" under, så det var ingen fara.

Tror att de flesta strålar byts ut med jämna mellanrum, men det kan ju ändå vara värt att höra med hovslagaren så det inte är något annat.
 

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 095
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 418
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 060
Senast: Marvin
·
Hästhantering Hej, detta är mitt första inlägg här då jag frågat runt men inte fått något bra tips överhuvudtaget från kompisar så jag vänder mig hit...
Svar
9
· Visningar
1 498
Senast: GotAsecret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp