Strålning/vart lägga mobiltelefonen?

cambodia

Trådstartare
Eftersom jag använder min mobil som väckarklocka vill jag ha den nära sängen, förut hade jag den bredvid huvudkudden men började sen inse att det kanske inte är en jättebra idé med tanke på strålningen den avger (?)
Nu växlar jag med att antingen lägga den i ett annat hörn av rummet åt fotändan av sängen till eller inuti sängbordet jag har bredvid sängen.

Vad är bäst?
Ska man ha den långt ifrån sig?
Spelar det någon roll att den ligger på sängbordet (bredvid huvudet) eller inuti sängbordets låda som är stängd?

Spelar det någon roll över huvud taget :p

Vart har ni er mobil under natten?
 
Sv: Strålning/vart lägga mobiltelefonen?

Min ligger på laddning på nedervåningen. ;)

Annars har jag inga invändningar mot att ha den nära. jag bär den i fickan större delen av dagen.
 
Sv: Strålning/vart lägga mobiltelefonen?

Jag vet inte hur farliga mobiltelefoner är, men sen dottern föddes och sover i vårt sovrum jämte sängen/i sängen så slår jag på flygplansläge på telefonen på natten. Så slipper hon iaf eventuell strålning då.
Annars vet jag inte hur långt bort de måste vara för att vara "ofarliga".
 
Sv: Strålning/vart lägga mobiltelefonen?

Jag använder flygplansläge.
Men sen kan JAG skydda mig hemma hur mycket jag vill, blir ändå sönderstrålad när jag går utanför dörren. Det räcker ju bara med WLAN osv.. Om man ska vara lite negativ nu:angel:
 
Sv: Strålning/vart lägga mobiltelefonen?

*svarar flera*

Tack för svar, då kanske jag ska sluta nojja :D

Har också funderat på om man ska ha flygplansläge på, inte så dumt kanske! :)
 
Sv: Strålning/vart lägga mobiltelefonen?

Kom igen nu...
SSM har slagit fast att strålning från mobiltelefoner inte är skadligt. Strålningen har alldeles för låg energi för att kunna jonisera i tex hjärnan.
Hur gör ni med trådlösa nätverk, radiovågor, komradio-trafik och övrigt som cirkulerar omkring er 24/7? Just det, ingenting...
Och att lägga en telefon i en låda borde snarare öka strålningen om telefonen får sämre täckning, eftersom telefonen alltid eftersträvar att ha så bra mottagning som möjligt. Det är därför batteriet tar slut fortare om man har dålig mottagning.

Risken att dö ute i verkligheten är avsevärt mycket större, i tex trafiken. Så slappna av. ;)
 
Sv: Strålning/vart lägga mobiltelefonen?

Hur gör ni med trådlösa nätverk, radiovågor, komradio-trafik och övrigt som cirkulerar omkring er 24/7? Just det, ingenting...
Och att lägga en telefon i en låda borde snarare öka strålningen om telefonen får sämre täckning, eftersom telefonen alltid eftersträvar att ha så bra mottagning som möjligt. Det är därför batteriet tar slut fortare om man har dålig mottagning.

Risken att dö ute i verkligheten är avsevärt mycket större, i tex trafiken. Så slappna av. ;)

Tack! Exakt det ville jag få fram;)
 
Sv: Strålning/vart lägga mobiltelefonen?

Kom igen nu...
SSM har slagit fast att strålning från mobiltelefoner inte är skadligt. Strålningen har alldeles för låg energi för att kunna jonisera i tex hjärnan.
Hur gör ni med trådlösa nätverk, radiovågor, komradio-trafik och övrigt som cirkulerar omkring er 24/7? Just det, ingenting...
Och att lägga en telefon i en låda borde snarare öka strålningen om telefonen får sämre täckning, eftersom telefonen alltid eftersträvar att ha så bra mottagning som möjligt. Det är därför batteriet tar slut fortare om man har dålig mottagning.

Risken att dö ute i verkligheten är avsevärt mycket större, i tex trafiken. Så slappna av. ;)

:bow:
Det är bra att vara försiktig men dumt att gå runt och vara rädd i onödan.
 
Sv: Strålning/vart lägga mobiltelefonen?

*svarar flera*

Okej, ursäkta att jag inte är så påläst :meh:

Nu är det inte så att jag går runt och är rädd för detta hela dagarna, mest att jag funderat över hur lämpligt det är att ha telefonen bredvid huvudkudden.

Men tack för infon, då kan jag släppa detta helt och ha telefonen vart jag vill :)
 
Sv: Strålning/vart lägga mobiltelefonen?

Jag har min i en halvöppen låda i sängbordet eller (när jag laddar den) på golvet bredvid sängen.
 
Sv: Strålning/vart lägga mobiltelefonen?

Haha, nä det är ju ingen doktorsavhandling. Men helt irrelevant är den heller inte:). Om inte annat så är den objektiv:D.
 
Sv: Strålning/vart lägga mobiltelefonen?

Ska man ha den långt ifrån sig?
Fältstyrkan är, som med alla andra punktformiga strålningskällor, omvänt proportionell mot kvadraten på avståndet. Enkelt uttryckt innebär det att om du fördubblar avståndet till mobilen minskar fältstyrkan till en fjärdedel. Redan några dm avstånd från huvudet (kroppen) ger avsevärt mycket mindre inverkan - må den vara riskabel eller inte - än några cm avstånd.
Spelar det någon roll att den ligger på sängbordet (bredvid huvudet) eller inuti sängbordets låda som är stängd?
Ingen praktisk skillnad alls, så länge sängbordet är av vanlig typ (trä/spånskiva/masonit).
Vart har ni er mobil under natten?
På hörnet av madrassen, normalt ca 4-5 dm från mitt huvud. Living on the edge... ;)
 
Sv: Strålning/vart lägga mobiltelefonen?

Och att lägga en telefon i en låda borde snarare öka strålningen om telefonen får sämre täckning, eftersom telefonen alltid eftersträvar att ha så bra mottagning som möjligt. Det är därför batteriet tar slut fortare om man har dålig mottagning.

Jaha! Men gud så intressant, då är det kanske en anledning att mitt batteri jämt är tomt, för att jag bor i total radioskugga.
 
Sv: Strålning/vart lägga mobiltelefonen?

Eftersom strålningen avtar med kvadraten på avståndet samt att vi har ett skallben, så skulle jag påstå att det inte är något att oroa sig för. Betydligt värre att ha mobilen i fickan, där den ligger intill mjukdelar som har bättre ledningsförmåga... Fast jag skulle inte oroa mig för det heller i någon större utsträckning. Däremot står jag själv inte för nära micron för ofta, efter att ha mätt hur mycket de läcker ;), även om det är lite orationellt.

Allt vi använder är ju testat och märkt för strålning, så vi inte skall behöva vara fysiker allihopa.
 
Sv: Strålning/vart lägga mobiltelefonen?

Ett tips är att stänga av telefonen.
Väckningen fungerar trots att telefonen är avstängd.
 

Liknande trådar

Relationer jag och min man har haft våra motgångar men hänger ändå ihop, vi har snart klarat av två år som föräldrar. Även om det varit med nöd och...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
17 636
Senast: rutans
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 891
Senast: mmbot
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 248
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
721

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp