Strålning/vart lägga mobiltelefonen?

Sv: Strålning/vart lägga mobiltelefonen?

Fast det stämmer inte. Min mobil startar inte om jag stänger av den eftersom dagens moderna mobilen fungerar mera som en dator!
Så prova det innan ni stänger av era mobiler! Ställ en klocka och se om mobilen startar.
 
Sv: Strålning/vart lägga mobiltelefonen?

Mobiltelefonen har jag på en stol bredvid sängen. Är inte orolig för det. Är däremot mer orolig för de trådlösa fasta telefoner vi har på jobbet.

På ämnet strålning, så har jag en vän som doktorerar inom strålskydd. Han stänger av sin router varje natt eftersom den strålningen är ganska stark, och med den kunskap han har vill han inte utsätta sig för den mer än nödvändigt.
 
Sv: Strålning/vart lägga mobiltelefonen?

Fast jag vet inte en modern telefon som inte larmar trots att den är avstängd.
 
Sv: Strålning/vart lägga mobiltelefonen?

Jag håller med MacVeteranen. Det är helt orimligt att tänka att ens egna mobiltelefon skulle göra någon skada, med tanke på alla trådlösa nätverk, radiovågor etc som hela tiden omger oss.

Drar jag upp telefonen och ska söka nätverk hittar jag flera hundra där jag bor. Det innebär att jag får den "strålningen" hela tiden, oavsett om min egna telefon är avstängd.
 
Sv: Strålning/vart lägga mobiltelefonen?

Hur mycket strålning kan en människa ta emot då utan att det blir negativa följder? Någonstans går ju en gräns och vart den finns verkar inga forskare veta ännu. Det finns massor att läsa om strålning och människor och det som är mest intressant är nog att forskarna och undersökningarna som är gjorda visar helt motstridiga resultat. (rena motsatser oftas).
 
Sv: Strålning/vart lägga mobiltelefonen?

Om jag inte ska iväg direkt på morgonen så har jag telefonen avstängd på nätterna, men mitt alarm funkar inte om jag stänger av den, så den är på om jag behöver den som väckarklocka. Då ligger den på mitt skrivbord, som står två meter från sängen, vid andra långväggen.
 
Sv: Strålning/vart lägga mobiltelefonen?

Det gör inte min. Den är inte jätteny (inköpt hösten 2011), men de jag har haft innan har funkat även om mobilen är avstängd. Det var många gånger i början som jag försov mig för att mobilen inte larmade. Mitt tips är alltså att inte testa detta en dag när ni ska någonstans, för det kan bli lite jobbigt om man inte vaknar av sig själv. ;)
 
Sv: Strålning/vart lägga mobiltelefonen?

Jag tar det säkra före det osäkra och har telefonen i flight mode på nätterna nedanför sängen, precis så jag når den.
Jag vill inte gärna ha den nära huvudet alls. Tyvärr är jag dålig på att ha ordning på min hands free men jag pratar inte så mycket så jag hoppas det går bra :crazy:
 
Sv: Strålning/vart lägga mobiltelefonen?

ssm:s forskning är ju betald av telecomjättarna. Litar inte ett dugg på att strålningen är ofarlig. I t.ex Frankrike har nationalförsamlingen sagt ja till en lagändring. Skolorna ska prioritera fast uppkoppling till internet. Ändringen hänvisar till att ett växande antal experter anser att trådlös teknik medför hälsorisker. Detta är också i linje med Europarådets rekommendationer: resolution 1815 från 2011.

American Academy of Enviromental Medicin avråder också från trådlösa nätverk, barn är känsligare för strålning.
Ryssland har sen 70-talet betydligt lägre gränsvärden än Sverige för strålning precis som Belgien, Italien, Finland m.fl andra länder. Flera europeiska länder går ut med varningar om mobilanvändning hos barn o ungdomar.
Ssm har 6 min samtal som gräns i sin beräkning av att strålningen är ofarlig. Den är också gjord med våra gamla mobilmodeller. Dagens mobiler strålar mycket mera, och mobilerna används oerhört mycket mera.
Det finns svenska rapporter om högre risk för hjärntumörer hos barn. De har mycket tunnare skallben, det är stor risk att strålningen når in i blod-hjärnbarriären.
Sverige ligger långt efter i försiktighetstänkandet, det är skrämmande att framtida generationer ska betala detta!
 
Sv: Strålning/vart lägga mobiltelefonen?

Men vad har du för krattig telefon?
 
Sv: Strålning/vart lägga mobiltelefonen?

Strålning i blod-hjärn-barriären????
Någon har blandat ihop begreppen, methinks.
 
Sv: Strålning/vart lägga mobiltelefonen?

Nej, tyvärr inte! Leif G Salford, professor i neurokirugi vid Lunds universitet, visade redan för 10 år sedan att strålningen öppnar blod-hjärnbarriären på möss. Deras hjärnor är väldigt lika våra. Det finns ett flertal forskare världen över som undersöker detta.
 
Sv: Strålning/vart lägga mobiltelefonen?

Sony Xperia Mini. Den är förvisso trasig, så min nya kommer i dagarna. Kanske ett uppköp? :angel:
 
Sv: Strålning/vart lägga mobiltelefonen?

Jag håller med MacVeteranen. Det är helt orimligt att tänka att ens egna mobiltelefon skulle göra någon skada, med tanke på alla trådlösa nätverk, radiovågor etc som hela tiden omger oss.

Drar jag upp telefonen och ska söka nätverk hittar jag flera hundra där jag bor. Det innebär att jag får den "strålningen" hela tiden, oavsett om min egna telefon är avstängd.
Delvis KL

Jo, visst utsätts vi för elektromagnetisk strålning hela tiden. Ett väldigt brett spektrum från bråkdelar av Hz (strängt taget neråt mHz och ännu lägre) upp i THz-området. Men en stor del är trots allt rätt beskedliga fältstyrkor, mycket når oss också som fullt naturlig kosmisk strålning. Dock finns punktkällor här och var som vi har anledning att fundera över. Vi vill ju t.ex inte uppehålla oss direkt framför en radarantenn på ett stort fartyg, eftersom vi då utsätts för effekter i kW-storlek fokuserat i rätt smal vinkel. Inte heller vill vi gärna bo i direkt anslutning till exempelvis ett ställverk för eldistribution eller direkt under en 800 kV högspänningsledning, även om de biologiska effekterna av det inte är riktigt lika konkreta och omedelbara som framför en radarantenn.

När det gäller trådlöst bredband arbetar sändare ("WiFi-routers", accesspunkter för konsumentbruk och datorer) med effekter på max 200 mW vilket ger maximala räckvidder runt något eller några hundratal meter beroende på antenntyp och -placering. Fältstyrkan på det avståndet är generellt väldigt låg. Mobiltelefoner kan däremot använda runt tio gånger så hög sändareffekt, och den sändaren finns under många av dygnets timmar bara några dm från användaren. Absorberad effekt i människokroppen kan vara flera tiopotenser större från en telefon än från en typisk WiFi-omgivning, därför haltar jämförelsen litet.

Med det sagt är jag själv alltså inte överdrivet orolig, men försöker vara nyanserad. :)
 
Sv: Strålning/vart lägga mobiltelefonen?

Jo, visst utsätts vi för elektromagnetisk strålning hela tiden. Ett väldigt brett spektrum från bråkdelar av Hz (strängt taget neråt mHz och ännu lägre) upp i THz-området.

Vad har vi i samhället som strålar på THz-bandet? Jag blev riktigt nyfiken nu. :) Vid så höga frekvenser torde räckvidden vara ytterst minimal.
 
Sv: Strålning/vart lägga mobiltelefonen?

Vad har vi i samhället som strålar på THz-bandet? Jag blev riktigt nyfiken nu. :) Vid så höga frekvenser torde räckvidden vara ytterst minimal.
Där uppe är det nästan bara experimentella applikationer och litet extrem amatörradio. Men knäpptyst är det inte, ville jag bara poängtera. :)
 
Sv: Strålning/vart lägga mobiltelefonen?

Nej, tyvärr inte! Leif G Salford, professor i neurokirugi vid Lunds universitet, visade redan för 10 år sedan att strålningen öppnar blod-hjärnbarriären på möss. Deras hjärnor är väldigt lika våra. Det finns ett flertal forskare världen över som undersöker detta.

Wow.
Äntligen ett sätt att behandla Parkinsons sjukdom, Alzheimer, MS och även fibromyalgi!!!
 

Liknande trådar

Relationer jag och min man har haft våra motgångar men hänger ändå ihop, vi har snart klarat av två år som föräldrar. Även om det varit med nöd och...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
17 636
Senast: rutans
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 891
Senast: mmbot
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 248
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
721

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp