Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Delvis KLJag håller med MacVeteranen. Det är helt orimligt att tänka att ens egna mobiltelefon skulle göra någon skada, med tanke på alla trådlösa nätverk, radiovågor etc som hela tiden omger oss.
Drar jag upp telefonen och ska söka nätverk hittar jag flera hundra där jag bor. Det innebär att jag får den "strålningen" hela tiden, oavsett om min egna telefon är avstängd.
Jo, visst utsätts vi för elektromagnetisk strålning hela tiden. Ett väldigt brett spektrum från bråkdelar av Hz (strängt taget neråt mHz och ännu lägre) upp i THz-området.
Där uppe är det nästan bara experimentella applikationer och litet extrem amatörradio. Men knäpptyst är det inte, ville jag bara poängtera.Vad har vi i samhället som strålar på THz-bandet? Jag blev riktigt nyfiken nu.Vid så höga frekvenser torde räckvidden vara ytterst minimal.
Nej, tyvärr inte! Leif G Salford, professor i neurokirugi vid Lunds universitet, visade redan för 10 år sedan att strålningen öppnar blod-hjärnbarriären på möss. Deras hjärnor är väldigt lika våra. Det finns ett flertal forskare världen över som undersöker detta.