Strålröta

Ja, håll ordentligt rent. Att ha spån i boxen torkar ur o ha på trätjära under hovarna iallafall minst en gång per dag, morgon o kväll hade jag på min förra häst som fick skiten. Thrush Buster är säkert oxå bra.

Försök angripa problemet från grunden istället. Strålen ska ha kontakt med marken så att blodcirkulationen fungerar. Låt gärna hästen gå barfota ett tag på vintern. De flesta strålröteproblemen uppstår ju på vintern när hästen är broddad eftersom strålen inte har kontakt med marken.
Mitt råd: Har du möjlighet - låt hästen gå utan brodd och helst utan skor ett tag!

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
660
Senast: BoYo
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet... 2
Svar
25
· Visningar
1 624
Senast: jemeni
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 230
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
9
· Visningar
838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka