Bukefalos 28 år!

Strategi för att vända tillbaka dygnet

Sv: Strategi för att vända tillbaka dygnet

Ur hälsosynpunkt är konstant omställning betydligt värre än någon enstaka dygnsomställning. Det är ingen slump att folk som har konstiga skift har kortare medellivslängd än andra.Lite jetlag vid enstaka tillfällen har ingen dött av. Jag förstår inte riktigt varför du gör så stor affär av det? Som jag ser det är det bara att bita ihop.

Håller med.

Till TS: På vilket sätt blev det inte lyckat och på vilket sätt förväntar du dig att det ska gå bättre den här gången?

Jag är själv väldigt känslig för att vända dygnet så för mig är jetlag alltid vidrig och jobbar jag natt någon längre period går jag runt som i en ständig bakfylla. Men det är ju liksom bara att göra't ändå, finns inte många andra alternativ.
 
Sv: Strategi för att vända tillbaka dygnet

Fast det är skillnad på att vända dygnet fram och tillbaka flera gånger i veckan, jämfört med att ha ställt om kroppen helt på en annan dygnsrytm under en längre tid. Jetlag är inget påhitt, det är på riktigt... Sen att min jetlag inte beror på utlandsvistelse har inte med saken att göra.

Det jag vill är att vända dygnet rätt på ett sätt som är så skonsamt som möjligt för kroppen och utan att man är helt mosig i skallen.

Fast var är skillnaden, mer än att vi är vana att hantera jetlagen som blir?
Och det sättet som jag beskrev innan är det sättet som ger mig minst jetlag-känsla, och jag blir mest välfungerande dagen efter.
Och nog har jag ställt om kroppen helt till nattarbete, har ju bara jobbat ständig natt nu i 3 år...

/Camilla
 
Sv: Strategi för att vända tillbaka dygnet

kl.

Hur fel är ditt dygn nu?

Jag kör numera på prinicpen att första dagen får vara en tröttdag (börjar jobba imorgon sov till 11.00 idag...) jag går och lägger mig när jag är trött och tvingar upp mig på morgonen helt enkelt.

Är det ännu mera "fel" skulle jag köra på prinicpen skita i att sova dvs vara uppe hela natten och sen ta nästa dag och se till att komma i säng då.
 
Sv: Strategi för att vända tillbaka dygnet

Jag jobbar 5-skift vilket innebär att jag jobbar 2 nattperioder på ett 6-veckorsschema. Jag jobbar ena gången 3 nätter och den andra 4 i rad.

Jag gör så att jag under nattperioderna sover mellan 7.30-11 eller 12. Sedan gör jag mina sysslor, stallet etc och går sedan och lägger mig vid 18-19 och sover 1-2 tim före jag ska jobba igen. Jag vaknar tidigt av mig själv och kan inte somna om så detta är mitt sätt att lösa det.

Skillnaden när jag kommer till sista morgonen är att jag går upp 11-12 och sedan håller mig vaken till 21-22. Sedan sover jag en vanlig natt och går upp allt mellan 7 och 9 beroende på hur bråttom jag har att ställa tillbaka. Det är aldrig några problem för mig att ställa tillbaka tack vare att jag inte har vanan att ligga och sova till 15 på eftermiddagarna då jag jobbat natt, jag skippar bara kvällsluren. Mindre störande.

Jag har märkt att är jag uppe för sent min första lediga kväll, så ställer kroppen in sig på nattjobb igen och det blir svårt att somna. Så för mig är det disciplin som gäller, sitter jag uppe till runt 24 eller senare är det kört och jag är trött som fasen dagen efter då jag måste upp i tid och inte kan sova hur länge jag vill...

En kollega till mig har ett annat knep: När han kommer hem vid 7 är han vaken till 11-12 och sover sedan till 16. Går och lägger sig vanlig tid på kvällen. Han tycker att det fungerar bra, man får hitta sitt eget sätt :)
 
Sv: Strategi för att vända tillbaka dygnet

Ur hälsosynpunkt är konstant omställning betydligt värre än någon enstaka dygnsomställning. Det är ingen slump att folk som har konstiga skift har kortare medellivslängd än andra.Lite jetlag vid enstaka tillfällen har ingen dött av. Jag förstår inte riktigt varför du gör så stor affär av det? Som jag ser det är det bara att bita ihop.
Nu är det så här att jag jobbar natt några veckor varje sommar och för JAG ska klara detta utan att vara fullständigt livsfarlig i trafiken så måste jag vända på dygnet till 100 %.

Nej, det är ingen som har dött av lite jetlag, men förra sommaren när jag ställde tillbaka så mådde jag ruttet i över en vecka innan jag var i fas igen. DÄRFÖR gör jag sen så stor affär av det den här gången, för jag tänkte försöka hitta den optimala vägen att återstålla dygnsrytmen.

(och jag förväntar mig inte att du ska förstå detta heller, för du brukar lyckas missförstå allt jag skriver :grin: )
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 334
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 345
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 658
Senast: manda
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 408
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp