Bukefalos 28 år!

Strategi för att vända tillbaka dygnet

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har bara några nätter kvar på mitt sommarjobb, som innebär att jag har vänt dygnet TOTALT. Det är som vilken jetlag som helst...
Det är lätt att vända dygnet "framåt" genom att vara uppe längre på nätterna ett tag. Mennu ska jag vända tillbaka och funderar på i vilken ände man ska korta/länga dygnet för att det ska funka bäst för kroppen. Uppe längre på morgnarna eller tvinga sig att lägga sig tidigare på kvällen?

Tips och erfarenheter av jetlag och att vända tillbaka dygnet önskas.
 
Sv: Strategi för att vända tillbaka dygnet

Jag tycker att det effektivaste och enklaste är att helt enkelt gå in på den önskade dygnsrytmen utan tjafs. För mig innebär det i praktiken alltid att helt enkelt tvinga mig att gå upp på morgonen även om nattsömnen blir kort de första dagarna. Det gäller både vid resor och tex nattjobb.
 
Sv: Strategi för att vända tillbaka dygnet

Jag har rätt stora sömnstörningar och förskjuter dygnet. Jag brukar göra så att jag håller mig vaken ett dygn tills det blir kväll igen så det hamnar rätt igen, har nog gjort det 2 ggr senaste veckan.

Igår sov jag 3 timmar på dan (hade varit uppe sen ca 18 kvällen innan) och somnade sen vid midnatt som ett litet barn. :) Ibland när jag dygnar lägger jag mig vid 17-18 om jag är riktigt trött.
 
Sv: Strategi för att vända tillbaka dygnet

Jag jobbar också natt och gör så att den dagen jag går av sover jag bara några timmar (fyra-fem, vanligtvis sover jag minst sju). Då är jag trött på kvällen och vill sova => dygnsrytmen blir rätt. Att vara vaken ett dygn är total galenskap i mina öron, bättre att sova i alla fall ett par timmar.
 
Sv: Strategi för att vända tillbaka dygnet

Att vara vaken ett dygn är total galenskap i mina öron, bättre att sova i alla fall ett par timmar.
Ja iofs men problemet för mig brukar vara att om jag ska "sova några timmar" så brukar jag vakna efter 10-20 timmar och så är dygnet fel igen. :sneaky:
 
Sv: Strategi för att vända tillbaka dygnet

Ja iofs men problemet för mig brukar vara att om jag ska "sova några timmar" så brukar jag vakna efter 10-20 timmar och så är dygnet fel igen. :sneaky:

Hurra! Någon som är som jag! Jag har aldrig fattat hur folk kan "ta en eftermiddagslur". När jag går och lägger mig går jag och lägger mig liksom. Jag sover kanske inte 10-20 timmar, men en för mig normal natt vilket är 6-7 timmar. Om jag väcks tidigare är jag bara tröttare.

Dock drabbades jag av ett undantag. De två senaste gångerna jag var i USA (denna och förra våren) så har jag faktiskt eh... gått direkt till jobbet och sovit på en kollegas soffa. I båda fallen flög jag sen eftermiddag från New York, sov ytterst lite på planet och landade vid sjutiden på Arlanda. Sov lite på förmiddagen, tvingade mig upp (i år skulle jag dessutom ha ett föredrag på eftermiddagen) och började jobba som vanligt. Och det funkade. Mycket bättre än det har gjort mina tidigare USA-besök.

Jag minns faktiskt inte om jag var på postseminariet efter föredraget (tror det, men rörde inte vinet). Tog mig sedan hem och gick och lade mig 20.30. Vaknade sedan tidigt, men klockan var väl 5-6 i alla fall, så det var bara att gå upp och jag var tillbaka i Europa även i mitt huvud. Så jag inser att när jag är jetlaggad, då funkar det att ta en kort slummer, annars inte.

En vän som pendlar mellan New York och Stockholm brukar köra träning, megapromenader o dyl så att hon är ordentligt trött när det är dags att gå och lägga sig.
 
Sv: Strategi för att vända tillbaka dygnet

Jag har alltid använt mig av samma metod som Petruska och bara hoppat in på den nya rytmen utan knussel. Första morgnarna är aldrig roliga men kroppen kommer igen snabbt.
 
Sv: Strategi för att vända tillbaka dygnet

Jag försökte det förra året, men det gick inget bra då.

Hur länge har ni levt med felvänt dygn när ni lyckats vända det så?
 
Sv: Strategi för att vända tillbaka dygnet

Hur länge har ni levt med felvänt dygn när ni lyckats vända det så?

Lyckats och lyckats. Jag är så morgontrött att jag aldrig någonsin har en fungerande dygnsrytm utan viss ansträngning och självövervinnelse. Släpper jag greppet tex på semestern - eller under helgen - sover jag inom få dagar till kl 14. Som en tonåring, ungefär.

Vad räknas som ett lyckat resultat, tycker du?
 
Sv: Strategi för att vända tillbaka dygnet

Jag brukar göra så att jag håller mig vaken ett dygn tills det blir kväll igen så det hamnar rätt igen, har nog gjort det 2 ggr senaste veckan.

Om du har gjort så två gånger den senaste veckan, så har du väl ingen ordning alls på dygnsrytmen, skulle jag säga. Värre än att vara inställd på nattskift (jag fattar att det inte är roligt för dig, men som strategi för att få ordning på dygnet, verkar det ju inte funka).
 
Sv: Strategi för att vända tillbaka dygnet

Att vara vaken ett dygn är total galenskap i mina öron, bättre att sova i alla fall ett par timmar.

En vuxen människa tar inte skada av att dygna någon gång emellanåt, det är faktiskt det mest effektiva sättet att komma tillbaka till en normal dygnsrytm.

Jag skulle bli galen, förtvivlad och övertrött av att somna, sova ett par timmar och börja komma in i djupsömn, för att därefter tvinga mig upp. När jag har gjort det har jag blivit övertrött och ändå inte kunnat somna nästa natt. Då kan det pågå i en vecka att jag bara sover 2-3 timmar per natt. Att vara då vara vaken i ett dygn, bli trött, somna tidigt på kvällen och sova en hel natt är iallafall för mig det mest skonsamma.
 
Sv: Strategi för att vända tillbaka dygnet

Jag vänder och vänder tillbaka dygnet flera gånger varje vecka eftersom jag alltid jobbar natt. Den natten jag går av går jag helt enkelt upp tidigare (13-14) så jag kan somna i vettig tid på kvällen och sedan gå upp på morgonen. Visst kan man vara lite seg dagen man går av, men man får se till att hitta på något så man inte bara sitter inne och är trött.
 
Sv: Strategi för att vända tillbaka dygnet

Jag går upp tidigt och genomlider första dagen, sen är jag oftast i fas igen
 
Sv: Strategi för att vända tillbaka dygnet

Jag som behöver byta varje vecka och ibland flera gånger i samma vecka. Gör helt enkelt så att när jag går av sista natten och ska ställa om till dag, stannar uppe och går och lägger mig först på kvällen. Precis som en vanlig dag. Brukar fungera bra plus att man sover gott den natten.
Att byta på andra hållet har jag inga problem alls som den nattmänniska jag är.
 
Sv: Strategi för att vända tillbaka dygnet

När jag har vänt på dygn har jag anpassat mig efter "den tiden det är dags att gå och lägga sig". (Den nya tiden alltså)
Och så har jag varit noga med när jag har ätit, matdygnet och magen måste också hänga med :)
 
Sv: Strategi för att vända tillbaka dygnet

Jag som vänder fram och tillbaka mellan passen, hyfsat i alla fall, brukar göra så att när jag går av på fredags morgon så försöker jag ta mig upp senast 13 även om det ibland bara blir fyra timmars sömn. Sedan i säng i tid på kvällen för då brukar jag vara trött redan vid nio-tio och sova som en stock hela natten och sedan komma upp i hyfsad tid så det blir lite dagtidstimmar med sol och annat trevligt :-)

/Camilla
 
Sv: Strategi för att vända tillbaka dygnet

Fast det är skillnad på att vända dygnet fram och tillbaka flera gånger i veckan, jämfört med att ha ställt om kroppen helt på en annan dygnsrytm under en längre tid. Jetlag är inget påhitt, det är på riktigt... Sen att min jetlag inte beror på utlandsvistelse har inte med saken att göra.

Det jag vill är att vända dygnet rätt på ett sätt som är så skonsamt som möjligt för kroppen och utan att man är helt mosig i skallen.
 
Sv: Strategi för att vända tillbaka dygnet

Jag sover inte alls den dagen jag går av.. utan går och lägger mig tidigt på kvällen och sen är jag tillbaka oftast..
 
Sv: Strategi för att vända tillbaka dygnet

Jag har jobbat natt i många perioder och kör också på att vara vaken under en extensiv tid. Om jag varit vaken från säg kl 14 en måndag somnar jag alltså nästa gång på tisdagen vid 19-20. Tror att det är svårt att undvika mosighet i skallen, iaf om man inte har några dagar på sig att göra en gradvis förskjutning.
 
Sv: Strategi för att vända tillbaka dygnet

Fast det är skillnad på att vända dygnet fram och tillbaka flera gånger i veckan, jämfört med att ha ställt om kroppen helt på en annan dygnsrytm under en längre tid. Jetlag är inget påhitt, det är på riktigt... Sen att min jetlag inte beror på utlandsvistelse har inte med saken att göra.

Det jag vill är att vända dygnet rätt på ett sätt som är så skonsamt som möjligt för kroppen och utan att man är helt mosig i skallen.

Ur hälsosynpunkt är konstant omställning betydligt värre än någon enstaka dygnsomställning. Det är ingen slump att folk som har konstiga skift har kortare medellivslängd än andra.Lite jetlag vid enstaka tillfällen har ingen dött av. Jag förstår inte riktigt varför du gör så stor affär av det? Som jag ser det är det bara att bita ihop.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 334
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 340
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 658
Senast: manda
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 408
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Matskålar utan nickel
  • Uppdateringstråd 29
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp