Bukefalos 28 år!

Strejken inom vården

Sv: Strejken inom vården

Jag förstår hur du tänker. Men det är faktiskt inte klokt att en sjuksköterska efter tre år på universitetet ska få en lön på mellan 22000-22500kr. Jag har vänner som är undersköterskor som får högre lön och jag som pluggar till undersköterska men hade planer på att fortsätta plugga till sjuksköterska funderar på om det är värt det om lönen är så dålig.
Tyvärr räknas vårdyrket som ett barmhärtighetsyrke där pengarna tydligen inte ska vara så viktigt...

Jag tycker det är en rimlig ingångslön men sedan är löneutvecklingen på tok för dålig.
 
Sv: Strejken inom vården

Vad tycker ni? Själv tycker jag det är en av de sämsta sätten att avgöra detta på. Om strejken nu går igenom kommer det indirekt gå ut över vårdtagarna, vad facket än säger. Där jag jobbar kommer dom bli underbemannade och utslitna. Det gynnar varken vårdtagarna eller personal. Jag går på timmar och hade jobbat 11 dagar i rad om jag inte hade tagit ledigt 2 dagar. Så mycket behövs vi vikarier i perioder. När jag inte längre får jobba på måndag kommer det bli katastrof. Jag är ju inte heller den enda vikarien dom förlorar... Så vad tycker ni, sköter kommunal verkligen detta på bästa sätt?

Din arbetsgivare får väl göra som min anställa ett gäng timvikarier ordentligt innan i förebyggande syfte för att det inte ska påverka verksamheten i lika stor utsträckning.

Jag tycker kommunal gör rätt.
 
Sv: Strejken inom vården

Jag vet inte vad jag ska tycka, ska alla ha mer i lön innebär det en ökad kostnad på 1.3 miljarder kr för mitt landsting... Vilket i sin tur påverkar verksamheten som inte har råd att behandla patienter. Så effekten kan bli ett sjukhus med personal med ok lön som inte har jobb = uppsägningar för att återställa balansen...

Min syn är att mer utbildning ger mer lön, SSK är 3,5 år + vidareutb nått år till, LÄK är 5,5år+AT18mån+ST5 år=12år en väsentlig skillnad! I jämförelse är USK 1,5 år (ej skyddad titel). Ska löneutveklingen verkligen vara det samma? Nej!!
Bli det du vill bli, var realistisk med lönen, sluta gnäll eller byt jobb!

Strejken tar rätt i hjärtat, allt elektivt är inställt bara cancerop & det akuta fortsätter, jävlar vad nöjda patienterna kommer bli :banghead: :banghead:
 
Sv: Strejken inom vården

Det handlar långt ifrån bara om lön.
Det handlar om rätten till arbetskläder så du slipper
kravet att tvätta dina kläder i minst 60 grader, så du slipper
utsätta dina egna kläder för slitage och kroppsvätskor.

Det handlar om rätten till heltid så du har en möjlighet att
leva på den lågt satta heltidslönen.
Det finns otroligt många ofrivilliga deltidare inom vård och
omsorg.
Detta trots att vi genom forskning vet att heltid inom vård
och omsorg är förödande för arbetstagarnas hälsa.
Egentligen borde alla gå rätt till deltid för den där låga heltidslönen.

Det handlar om rätten till fritid. Att ex slippa jobba 6-20
pga delad tur dvs där arbetsgivaren petat in några schemalagda
håltimmar.

Nu finns det ett uttalat lagförslag från socialdemokratiskt
håll att om inte svenskt näringsliv och facken kommer
överens om rätten till heltid.

Om vi ser till kommunal och då särskilt vård och omsorg
Vad skulle det kosta att ge alla heltid, arbetskläder och hela
scheman?
Det skulle bli fruktansvärt dyrt, men vet du vad?
Då får staten dra ned resurserna på andra områden för
att finansiera skamfläcken SKL.
Det är inom SKL vi hittar den stora majoriteten av kvinnorna
som gör statistiken för fattiga ensamstående mammor.
Det är genom att justera kommunals avtal som vi helt plötsligt
kan säga att vi agerar och inte bara snackar skit.
Det är avtalet som gör förändringen.
 
Sv: Strejken inom vården

KL

Ska svara på era inlägg en annan dag, vill bara hinna ventilera hur arbetsdagen såg ut igår. En ordinarie fick komma in och jobb från 09.00-22.00 med endast en timmes paus. Trots detta var vi underbemannade (saknade en personal) och hade flertalet vikarier. Strejken känns som ett slag i bröstet just nu..

Men min ilska riktas fortfarande mot AG. Dock även mot kommunal som är så naiva att dom tror att det inte kommer beröra våra vårdtagare..
 
Sv: Strejken inom vården

Vi har fått arbetskläder och i höst ska rätt till heltid börja gälla. I nuläget upp till 90%. Men vi kommer få kryssturer som ska täcka upp frånvaro i hela enheten.
 
Sv: Strejken inom vården

Jag förstår hur du tänker. Men det är faktiskt inte klokt att en sjuksköterska efter tre år på universitetet ska få en lön på mellan 22000-22500kr. Jag har vänner som är undersköterskor som får högre lön och jag som pluggar till undersköterska men hade planer på att fortsätta plugga till sjuksköterska funderar på om det är värt det om lönen är så dålig.
Tyvärr räknas vårdyrket som ett barmhärtighetsyrke där pengarna tydligen inte ska vara så viktigt...

Det är mååååånga universitetsutbildningar på både tre och fem år som ger sämre ingångslön. Det är lite sånt man får tänka på när man väljer vad man vill utbilda sig till. Jag har pluggat en treårig kandidat och har en lön på runt 20000. Jobbar obekväm arbetstid, skift och vi är konstant underbemannade och det finns i princip ingen löneutveckling. En hel del på min arbetsplats har samma lön som jag och har en mastersexamen. Det är inget "barmhärtighetsyrke". Anledningen till att jag inte klagar är dels för att det är ett rätt roligt jobb och det gör att jag får ekonomi nog att utbilda mig till något mer välbetalt. Dock har jag full förståelse för att andra som har "slitsamma" jobb som inte har några planer på att byta yrke vill ha bra betalt för man måste kunna överleva sen när kroppen går sönder. Men inte är det ett värre löneläge för sjuksköterskor än många andra yrkesgrupper med lika lång utbildning.
 
Sv: Strejken inom vården

Din arbetsgivare får väl göra som min anställa ett gäng timvikarier ordentligt innan i förebyggande syfte för att det inte ska påverka verksamheten i lika stor utsträckning.

Jag tycker kommunal gör rätt.


Det är strejbryteri, oavsett om det gäller organiserad eller oorganiserad arbetskraft.
 
Sv: Strejken inom vården

kl

Jahapp, strejken avblåst, och avtalet 'accepterades'. Det var väl bra. Även om jag tycker kraven som var framlagda var blygsamma. Rent av mesiga. Handlingsplaner och 'konsultationer'...liksom...man ska upprätta handlingsplaner ang delade turer "inom verksamhetens ramar" (blahablaha!) och ang stupstocken får nu facket "åka ut och prata/konsultera med kommunerna"...:meh:

Jag har inte fått fram detaljer ännu, vet någon hur det har skrivits/avtalats ang ob-tilläggen? Att det gick igenom vet jag men...hur? Finns det datum och nivåer lagda?
 
Sv: Strejken inom vården

Nu handlade det om att alls få ett natt-ob på helger och storhelger. Inte bara höjning av. Vilket nu ska införas då. Så även om det är löjligt lite, så är det löjligt lite mer än vad det är idag.
 
Sv: Strejken inom vården

Min syn är att mer utbildning ger mer lön, SSK är 3,5 år + vidareutb nått år till, LÄK är 5,5år+AT18mån+ST5 år=12år en väsentlig skillnad!
Nja, den jämförelsen håller inte riktigt hela vägen tycker jag, du glömmer att både AT och ST är betald (och rätt väl betald) utbildning. Skillnaden i löneutveckling är dessutom brutal.
 
Sv: Strejken inom vården

Jag har inte fått fram detaljer ännu, vet någon hur det har skrivits/avtalats ang ob-tilläggen? Att det gick igenom vet jag men...hur? Finns det datum och nivåer lagda?


Svarar mig själv, jag hittade ett svar:

Kommunal Det är många som undrar om ob:n. Så här blir det: Det förs in nya ersättningsnivåer för natt ob: en för vanliga nätter och en för storhelgsnätter. Ob ersättningarna höjs med 7,4% from 20141001.

Alltså jobbar natten vidare utan eget ob, i ett och ett halvt år till. :meh: Mes/skit-avtal. :banghead:
 
Sv: Strejken inom vården

Nja, den jämförelsen håller inte riktigt hela vägen tycker jag, du glömmer att både AT och ST är betald (och rätt väl betald) utbildning. Skillnaden i löneutveckling är dessutom brutal.

Bara som en liten parantes tycker jag inte det går att jämföra yrkena alls med varandra. Varken i studiebörda, studiemängd eller ansvar.

Tycker sjuksköterskeyrket har alldeles för dålig lönetrappa, framförallt för vubbade SSK. Men att jämföra läkarlöner och sjuksköterskelöner är i min åsikt som att jämföra äpplen och päron.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 504
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 460
Senast: Sasse
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 243
Senast: mars
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 874
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp