Bukefalos 28 år!

Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

Sv: Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

Mera spån; verkar det inte som att pälssättningen påverkar, eller råkar det bara sammanfalla i tid? Mer päls kanske betyder större risk för fukt närmast huden också...
 
Sv: Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

Bra att du spånar! :) Kan vara så att han lyckas gräva fram några strån gräs ur snön, men inte troligt för det kan vara ganska mkt snö här ibland. Tror mer på att det är någon växt, bark eller annan sly han inte tål. Han får kraftfoder som vanligt under sommaren så det enda som skiljer fodermässigt är gräs/hö på sommar/vinter. Dessutom så kan han gå många veckor i vinterhagen utan att knölarna kommer. Nu i höstas har han gått i vinterhagen sedan i slutet av sept och knölarna kom inte förrän nu i nov (efter frosten). Har alltid fri tillgång till hö i hagen. Har laborerat mkt med fodret, testat fram o tillbaka och det verkar inte som han reagerar på något av det jag "stoppar i" honom. Man blir gaaalen av att inte veta vad det beror på.
 
Sv: Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

Mera spån; verkar det inte som att pälssättningen påverkar, eller råkar det bara sammanfalla i tid? Mer päls kanske betyder större risk för fukt närmast huden också...

Helt klart om det är regnskållor som är orsaken.
Är det däremot "foderknölar" tror jag pälsen spelar mindre roll (men jag är ju ingen expert;-))

Min förra häst som fick regnskållor som 2,5 åring (en gång och sedan aldrig igen) gick otäckad och hade fantastiskt tjock päls samt busade mkt. Kombinationen fukt och tjock hårrem är en bra grogrund för regnskållor!
 
Sv: Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

Ett riktigt långskott kanske, men jag såg en dag i början av hösten att mitt sto stod och käkade häggblad som hängde in i hagen. Eftersom hägg är giftigt, så tog jag ned alla häggar runt hela dj*la hagen för att åtminstone vara säker på det.
 
Sv: Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

Har foderstaten varit densamma över åren? Jag skulle först prova skippa vetekliet, verkar inte det fungera så skulle jag prova ta bort lusernet.
Bakjästen kan du ge hursom.
Om de nu trodde på en allergisk reaktion (som ger vita blodkroppsansamlingar i huden), gav de dig inget råd om att försöka utesluta saker ur kosten som felsökning?


Angående hästen tidigare foderstat så kom (köptes) han till oss för ca. 1 år sedan, då kom han direkt från betet och vi ansåg att han hade brist på protein. Han var bukig, tunn över revbenen, toppig och muskelfattig överlinje.

Han köptes genom förmedling där han hade varit uppstallad sen våren, ägaren talades det bara lite med på telefon och jag ska väl erkänna att just tidigare fodersituationer diskuterades inte speciellt mycket.

Vi vande då sucssesivt in lucernhack eftersom grovfodret var proteinfattigt. Han fick även vetekli förra året, men jag är inte säker på om han fick det när utslagen kom? Vi upptäckte tyvärr dessa utslag i ett senare skede förra året eftersom pälsen är oförändrad när han får dessa, så det är lite svårt att minnas vad som skedde exakt när dom kom.

Veterinär konsulterades och den kunde inte säkert säga vad det var, men trodde på någon allergisk reaktion, veterinären fick veta vad han åt och trodde inte att det var det han reagerade på. Han sattes på kortisonbehandlig och utslagen blev mycket bättre för att sucssesivt försvinna helt, men har nu återkommit igen

Det som vi ser som ett mönster nu när det kommer för andra gången är att det sker vid ökad utfodring, mer uppstallning, frostfruset gräs och vaccination.

Utfodringen i höst är densamma som förra året och har även i år sucssesivt vants in, men kanske för snabbt för denna individen? Vi har även den årliga vaccinationen av influensa och botulism i oktober.

Hästen går nu i en sandpaddock där det inte finns något gräs pga leriga hagar, lucernet och vetekliet har tagits bort. Med dessa åtgärder borde vi se en förbättring om det är någon av de faktorerna som ger dessa utslag?

/Camilla
 
Sv: Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

*KL*

Efter mycket diskuterande och funderande fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att klippa pållan, sedan tvätta och sen täcka med så luftiga täcken som möjligt.

Tror ni att klippning + hexocil-tvätt + tunt fleece och regntäcke funkar?

Hon har regnskållor och går på lösdrift.

(Tacksam för snabbt svar, för jag måste ordna allt nu under helgen innan jag reser bort)
 
Sv: Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

Jag har inte sett någon hägg, men det är ju faktiskt inte omöjligt.. Däremot finns syréner utanför hagen, undrar om dom är giftiga???
 
Sv: Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

Det kan säkert fungera. Se till att hon är riktigt torr bara innan hon släpps ut och att du har ett bra regntäcke som andas ordentligt. Fleece under är bra eftersom det leder bort fukt och är luftigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

Prova använda sökfunktionen för att se vilket sorts täcke hästen måste ha för att ersätta pälsen. Jag har för mig att det var ett thermotäcke på 200 gr men jag kan minnas helt fel.
Även fast man vill bli av med regnskållorna vill man ju inte riskera att hästen fryser när man klippt av dem pälsen. Lycka till!
 
Sv: Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

Det som vi ser som ett mönster nu när det kommer för andra gången är att det sker vid ökad utfodring, mer uppstallning, frostfruset gräs och vaccination.

Utfodringen i höst är densamma som förra året och har även i år sucssesivt vants in, men kanske för snabbt för denna individen? Vi har även den årliga vaccinationen av influensa och botulism i oktober.

Hästen går nu i en sandpaddock där det inte finns något gräs pga leriga hagar, lucernet och vetekliet har tagits bort. Med dessa åtgärder borde vi se en förbättring om det är någon av de faktorerna som ger dessa utslag?

/Camilla

Det tycker jag att ni borde göra, hoppas att det lyckas!
 
Sv: Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

Det tycker jag att ni borde göra, hoppas att det lyckas!

Förlåt för allt tjat!;)

Idag upptäckte vi att hästen ifråga tappat rejält i hull på enbart fyra dagar utan lucern och kli!:eek:

Kontenan av detta är att vi behöver höja kvoten i hans foderstat igen,
vi satte därför i kväll in lucernhacket igen. Gjorde vi fel?
Om problemen beror på frosrfruset gräs, hur länge ska man hålla dom från det? Försvinner det som eventuellt kan orsaka detta när det varit frost nog länge eller många gånger?
/Camilla
 
Sv: Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

Förlåt för allt tjat!;)

Idag upptäckte vi att hästen ifråga tappat rejält i hull på enbart fyra dagar utan lucern och kli!:eek:

Kontenan av detta är att vi behöver höja kvoten i hans foderstat igen,
vi satte därför i kväll in lucernhacket igen. Gjorde vi fel?
Om problemen beror på frosrfruset gräs, hur länge ska man hålla dom från det? Försvinner det som eventuellt kan orsaka detta när det varit frost nog länge eller många gånger?
/Camilla

Det är ju inte bra att han tappar hullet men är du orolig att det är lusernet som "ställt till det" så finns ju alternativet att ge honom kraft protein istället (det är dyrt som stryk men består av potatisprotein som brukar vara snällare mot magen än ex.vis soja). Det har högre värden så du behöver inte ge lika mycket. Nu är ju protein från grovfoder oftast att föredra men ni ger ju inget annat kraftfoder så det kan ju vara värt att prova. Komplettera gärna med lite bakjäst för att hjälpa magen.

Om det är så att det är frostnupet gräs som ställer till det (med hög fruktanhalt) så borde det fungera när gräset är dött. Har ni möjlighet till skogshage så hade det varit perfekt. Annars får man helt enkelt prova sig fram och ta bort olika orsaker och se om det fungerar. Jag hoppas verkligen att det löser sig för er. Kram Sar
 
Sv: Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

Samma för mig! Jag drog ned på lucern o soja för ngn vecka sedan, och filéerna krympte direkt. Så ökade jag igen i början av veckan, och tack o lov tycker jag att det ser bättre ut igen.
Inga mer skållor heller, så för mig känns det som att det var frostgräset, kanske i kombination med väta...
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan allihopa, jag hoppas jag kan få lite tips och råd ang regnskållor. Min häst, Arab 23 år, svårt att hålla hullet och ganska...
Svar
1
· Visningar
1 089
Senast: Beeboppe
·
Hästvård Hej på er! Jag har problem med min lilla häst, hon har utslag på kroppen som är som bulor...ganska hårda bulor. Detta började för...
Svar
17
· Visningar
1 916
Senast: independent
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp