Bukefalos 28 år!

Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

Sv: Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

Det kan det vara :)

Ibland kan man prova mag-tarmpreparat för att se om det kan hjälpa... Om man känner att man provat det mesta.

Speciellt soja är svårspjälkat för hästar och kan ofta ge problem med huden.
 
Sv: Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

OK, mitt sto får soja och lucern, så det kanske är ngt av det som hon får skållorna av (måttligt, men ändå)
 
Sv: Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

Speciellt soja är svårspjälkat för hästar och kan ofta ge problem med huden.

Varför tror du det? Soja är lätt för hästar att smälta. Men man måste tänka på att det är ett proteinkoncentrat så man kan inte ge för mkt på en gång för då blir det naturligtvis omöjligt att spjälka. Då hinner inte enzymerna med. Men det gäller alla sorters koncentrat och inte bara just soja.
 
Sv: Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

Det kan det vara :)

Ibland kan man prova mag-tarmpreparat för att se om det kan hjälpa... Om man känner att man provat det mesta.

Speciellt soja är svårspjälkat för hästar och kan ofta ge problem med huden.


Är du verkligen HELT säker på att regnskållor skulle vara proteinrelaterat? Regnskållor är ju inte samma sak som ex.vis "proteinknölar" och eftersom de beror på en bakterie har jag väldigt svårt att smälta att det skulle på något sätt vara foderrelaterat. Jag ser gärna en källhänvisning till detta.
 
Sv: Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

Jag har ingen erfarenhet av regnskållor, men som jag tolkar tidigare förklaringar i denna tråd så stämmer det inte riktigt?

Jag uppfattar det som att regnskållor är krustor som kan lossna och att pälsen då följer med?

Jag har haft rejält med mugg på den andra hästen en höst/vinter som även blev rasp och jag tycker att det låter väldigt lika det ni beskriver som regnskållor, men att regnskållorna sitter högre upp på kroppen?

Det är väl även logiskt att mugg och regnskållor påminer om varandra eftersom det är svamsjukdomar bägge två?

Dessa utslag sitter som små knölar under huden och kliar mycket, pälsen är blank och fin, huden är helt normal. Det är inga krustor och han tappar ingen päls, det går inte heller att pilla bort något utan det är bara förhöjningar under huden som kliar?

Är det någon som har erfarenhet av så kallade proteinknölar? Kan de sitta på undersidan och upp lite på sidorna av halsen?

/Camilla


Jag har upplevt regnskållor både som små krustor som sedan släpper och det fäljer med hårrem samt att det släpper hår även utan att krustorna är knappt kännbara. Det har även kliat men det vet jag inte om det stämmer på alla hästar.
Jag läste en artikel om sadelstadsknutor, låter det mer likt era symptom?
http://wwwc.aftonbladet.se/sport/ridsport/halsa/sadelknutor.html
Knutorna, Eosinofila granulom, är en samling av vita blodkroppar, De kan orsakas av en retning från fodret. Kan även sitta på andra ställen på hästen och är som en ärta i storlek.
 
Senast ändrad:
Sv: Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

Jag har upplevt regnskållor både som små krustor som sedan släpper och det fäljer med hårrem samt att det släpper hår även utan att krustorna är knappt kännbara. Det har även kliat men det vet jag inte om det stämmer på alla hästar.
Jag läste en artikel om sadelstadsknutor, låter det mer likt era symptom?
http://wwwc.aftonbladet.se/sport/ridsport/halsa/sadelknutor.html
Knutorna, Eosinofila granulom, är en samling av vita blodkroppar, De kan orsakas av en retning från fodret. Kan även sitta på andra ställen på hästen och är som en ärta i storlek.

Tack för länken!
Det låter mer som denna hästs problem fast de sitter på halsen.
Dessa sadelknutor är det samma sak som det som benäms som proteinknölar?
Om inte, vad är proteinknölar?
/Camilla
 
Sv: Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

Jag tror "proteinknölar" är ett obsolet uttryck. Det är nog mer riktigt att kalla dem foderknölar. De ska inte bero på just protein utan oftast är det något i hästens foder den inte riktigt tål/är överkänslig mot och färmed får en slags allergisk reaktion. Korn brukar vara en sådan produkt.
Så kolla över foderstaten noggrannt, har ni korn i foderstaten kan det vara läge att först byta ut detta för att sedan försöka prova er fram.

Sadelknutor kan uppkomma på andra ställen på kroppen så det vore antagligen riktigt att det är sådna knutor folk i gemen kallar proteinknölar.
Det som förbryllar mig är dock det att de kliar. Det har jag inte varit med om tidigare.
Kanske ett samtal till vetrinär kan ge dig mer information om vad det egentligen är för något?

10 gr bakjäst i fodret varje dag håller magen bra i schack, kan ju också vara värt att prova för att ge hästen de bästa förutsättningarna. Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

Jag tror "proteinknölar" är ett obsolet uttryck. Det är nog mer riktigt att kalla dem foderknölar. De ska inte bero på just protein utan oftast är det något i hästens foder den inte riktigt tål/är överkänslig mot och färmed får en slags allergisk reaktion. Korn brukar vara en sådan produkt.
Så kolla över foderstaten noggrannt, har ni korn i foderstaten kan det vara läge att först byta ut detta för att sedan försöka prova er fram.

Sadelknutor kan uppkomma på andra ställen på kroppen så det vore antagligen riktigt att det är sådna knutor folk i gemen kallar proteinknölar.
Det som förbryllar mig är dock det att de kliar. Det har jag inte varit med om tidigare.
Kanske ett samtal till vetrinär kan ge dig mer information om vad det egentligen är för något?

10 gr bakjäst i fodret varje dag håller magen bra i schack, kan ju också vara värt att prova för att ge hästen de bästa förutsättningarna. Lycka till!


Tack för dina tips och råd!

Vi hade veterinär som undersökte detta förra året och de visste inte riktigt vad det var, men de tolkade det som en allergisk reaktion.
Hästens sattes på kortisonbehandling och blev sucssesivt bättre.

Telefonkontakt har även hafts i år, men just då så var rådet att avvakta lite.

Jag antar att om det blir ett veterinärbesök i år så kommer det att ge samma resultat som förra året och därför är jag väldigt intresserad av att försöka att förstå vad det är som händer eftersom det nu är andra gången som detta kommer.

Hästen köptes förra hösten så vi vet inte hur det varit tidigare höstar, men de två höstar som han varit hos oss så har något utlöst detta?

Han äter ca. 20 kg hösilage, 1 kg lucernhack, ca. 250 g vetekli, mineraler & B-vitamin nu under hösten.

Mina misstankar går till någon allergisk reaktion på något han äter eftersom knölarna är under huden.

/Camilla
 
Sv: Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

Har foderstaten varit densamma över åren? Jag skulle först prova skippa vetekliet, verkar inte det fungera så skulle jag prova ta bort lusernet.
Bakjästen kan du ge hursom.
Om de nu trodde på en allergisk reaktion (som ger vita blodkroppsansamlingar i huden), gav de dig inget råd om att försöka utesluta saker ur kosten som felsökning?
 
Sv: Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

Min häst får knölar på kroppen varje vinter. Veterinärer har inte kunnat säga vad det varit, utan också varit inne på allergisk reaktion. Jag har laborerat med fodret till vansinne för att hitta vad han reagerat mot.. Nu TROR jag att jag kommit på vad det beror på.. efter 5 vintrar.. Det är antagligen något i hagen som han får i sig, knölarna kommer alltid efter det varit frostnätter. Nu har det varit varmt några dygn och knölarna är nästan borta. Men det är ett elände.. Lycka till!
 
Sv: Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

Hmm, där kanske du är ngt på spåret. Mitt sto fick sina "knölar" ungefär då vi haft första frosten. Har undrat om det kan vara lucernet, eller sojan, eller att det var så blött ett tag.
 
Sv: Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

Då tror jag snarare att det beror på att hästen fått i sig fruset gräs? Kanske stressat av fruktan?
 
Sv: Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

Då tror jag snarare att det beror på att hästen fått i sig fruset gräs? Kanske stressat av fruktan?

Är det möjligt att det kan bli en sådan reaktion av fruktan?
Min fångponny har sådana knölar, inte så många bara ett par tre st, men nästan alltid. Hennes mage reagerar på fruset gräs och hon fick fång en kall vinter. Det är naturligtvis omöjligt att veta med bara ett par exempel men ändå lite underligt.
 
Sv: Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

Intresssant! Efter hösilagestart och helt slut med betet, så har det blivit bättre, så det kanske ligger något i det du skriver.
FA - ser de knölarna ut ung som skållor?
 
Sv: Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

Jag vet inte hur skållor ser ut.
De här är släta och runda. De går inte att ta sönder eller så utan de bara försvinner. De är inte alls som sårskorpor eller liknande utan helt jämna. De är lite olika stora men ungefär som en halv ärta. Hon verkar inte alls besvärad av dem. Om de ex hamnar under sadelgjorden så påverkas de inte av den heller.
 
Sv: Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

Är det möjligt att det kan bli en sådan reaktion av fruktan?
Min fångponny har sådana knölar, inte så många bara ett par tre st, men nästan alltid. Hennes mage reagerar på fruset gräs och hon fick fång en kall vinter. Det är naturligtvis omöjligt att veta med bara ett par exempel men ändå lite underligt.

Jag har inga källor att stödja mig mot (förutom det faktum att sadelstadsknutor "foderknölar" beror på allergisk reaktion mot foder vilket man ju kan säga att även "foderfång" gör) utan spekulerar fritt.
Min tro är att en reaktion på fruktanet kan leda till magproblem som visar sig antingen som fång, ev. kolik, eller knutor. Olika symptom men beroende av samma verkan.
Skulle vara mycket intressant att se någon forskning om detta!
 
Senast ändrad:
Sv: Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

Min shettis fick fång för en månad sen när han gick på frostigt gräs och han fick dessutom många foderknölar på halsen.
Han går nu i en hage utan gräs men knölarna är kvar, dom kliar dessutom. Hur kan man få bort dom tro? Tvättar dom med jodopax nu.
 
Sv: Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

I mitt fall tror jag inte han får knölarna av det frusna gräset. När han gått i sommarhagen efter en frostnatt har han inte reagerat. Det är när han går i vinterhagen och det blir minusgrader som knölarna kommer. Han har även haft dom de vintrar det varit mycket snö.
 
Sv: Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

Nu spånar jag fritt!:p

Finns det inget gräs i vinterhagen han kan gräva upp? Någon annan farlig växt? Efter ett långt sommarbete kanske han är mindre mottaglig för hög fruktanhalt än senare på vintern? Kan det ha något med en ändrad foderstat vintertid (hästen klarar det under sommaren när den bara äter gräs men det blir överbelastning tillsammans med ökad kraftfodergiva)?
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan allihopa, jag hoppas jag kan få lite tips och råd ang regnskållor. Min häst, Arab 23 år, svårt att hålla hullet och ganska...
Svar
1
· Visningar
1 089
Senast: Beeboppe
·
Hästvård Hej på er! Jag har problem med min lilla häst, hon har utslag på kroppen som är som bulor...ganska hårda bulor. Detta började för...
Svar
17
· Visningar
1 916
Senast: independent
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp