Bukefalos 28 år!

Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

Sv: Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

Ja rent allmänt skulle jag vilja påstå att soja innebär en större risk för tarmflorepåverkan än lusern.
PL
 
Sv: Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

Sammanfattning!

Jag börjar med att ta bort lucernet.
Gör några tester med både alsolsprit och äppelcidervinäger och kollar resultat där.

Hon får stå otäckad så mycket som möjligt, annars blir det ett ylletäcke om natten när det blir för kallt.

Nu innan hon flyttas kommer jag smörja på salicylsyrevaselin och sedan tvätta henne med klorhexedinschampo för att sedan få henne ordentligt torr.
Kommer även ha två "uppsättningar" borstar som jag växlar mellan varje dag för att minska spridningen.

Ska beställa hem silicea också. (om jag bara får förklarat för mig just vilken produkt det är).

När dom har försvunnit inför jag sakta lite soya...

Fler tips? :bump:

GUD VAD MYCKET BÄTTRE DET KÄNNS, tack så jättemycket allihop!
:bow::bow::love:

Jag använde alsollösning och inte alsolsprit (som är starkare), du kan ju prova med lösning först. Klorhexedinschampo låter bra. Precis som med borstarna kan det vara bra att byta täcken (tvättade) mellan tvättarna.

Jag tror personligen inte att det har ett dugg att göra med lusernet. Är man rädd för "proteinknölar" så är soja mkt starkare. Lusernet är ju ett grovfoder till skillnad från soja som är kraftfoder.
Men prova kan man ju alltid. Vill man veta exakt VAD som hjälper är det dock bra att inte ändra allt på en gång. Däremot är en balanserad uträknad foderstat alltid positiv för hästen (men då måste du förstås ha tillgång till analyserat grovfoder, annars är det tyvärr omöjligt. Lycka till i kampen mot regnskållorna, det absolut viktigaste är att hon inte blir varm och blöt! D.v.s. ett bra andastäcke vid nederbörd annars är det bara bra att "lufta" /Sar
 
Sv: Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

jag tycker det låter som att det kan vara utslag/svamp angrepp för att det blir för tätt i pälsen me täcke, ja har oxå haft problemet, varje vinter, till ja börja fundera på täckena.. började ha hästen utan täcke varma soliga vinterdagar, trots att han e klippt , o ha av täcke på natten o så ofta de går.. o vips de försvann..
värt o testa? så som du gör nu , tvättar , så lägger du mer fukt under täcket vilket bidrar till mer risk för svampangrepp
 
Sv: Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

Ursäkta, jag menade alsollösning. :o

Jag har ännu inte bestämt mig för om jag ska börja med soya efter jag har tagit bort lusernen, beror på om hon lyckas hålla vikten eller inte.

Och när jag tänker efter tror jag visst på lusern teorin, för jag ökade lusernen någon vecka efter hon påbörjat sin boxvila och i dom dagarna fick hon utslagen om jag inte minns fel.

Fler tips?

:bow:
 
Sv: Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

På min häst hade det inte ett dugg med täcken eller väder att göra. Vi hade en mild vinter förra året och han var inte särskilt varmt täckad med undantag för några få kalla veckor.

Då vi hade lite dåliga värden på hösilaget så började jag med att ge 1 kg lusern, det föll dock inte herrn i smaken så efter nån månads trugande så bytte jag ut det mot soja. Började försiktigt med liten mängd och poff sa det så var hela hästen full i krustor. Fortsatte med samma mängd ett par veckor, krustorna blev värre och värre o hela hästen såg ut som en mjällboll. Tog bort sojan helt och krustorna läkte på ett par veckor och försvann helt.
Gav honom betfor en sväng på våren (liten mängd, ett par dl för att blanda mineraler o dyl i) och såg lite samma tendens, dock inte alls lika mkt.

Krustorna var precis som beskrivs i tråden små "pluppar" i huden som gick att pilla bort och varade o kletade samt ömmade. På vissa ställen samlades de i större klumpar med större hårlösa fläckar som följd.

Jag tror också att lusernen kan ha med problemet att göra, vissa hästar är känsliga för protein i olika form. Hittar du rätt i foderstaten så har du nog kommit en bra bit närmare lösningen. Jag skulle börja med att ta bort lusernet, hjälper inte det så skulle jag utesluta betforen. En sak i taget och ge det lite tid bara så du ser effekten ordentligt.
Kan tillägga att min häst var en tränande travare som tidigare haft en del problem med att hålla hull och varit MKT stressad i sitt beteende så att tro att han hade en känslig mage ligger nära till hands. Denna vinter var han dock i perfekt hull och relativt lugn och stabil för övrigt trots att han tränade för fullt efter att ha fått radikalt ändrade rutiner i sitt liv. Så inga pågående magproblem just då.
 
Sv: Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

Precis så som du beskriver är det!

Så du tror att betforn också kan vara en bidragande orsak?
Det får hon inte heller på sommaren så det kan säkert stämma.

Men nu när hon står på boxvila behöver hon betforn för att inte få kolik.
Hon fick kolik tre gånger första veckan och då höjde jag dosen = hon blev bra.

Vad ska jag ge henne istället för betfor om jag beslutar mig för att ta bort den?

:bow::bow:
 
Sv: Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

Jag har aldrig märkt av den reaktionen på betfor på någon annan häst så det känns mer långsökt än lusernen som ju är proteinrikt och många hästar är känsliga för just proteinet. Men som sagt, blir det ingen skillnad när du tar bort lusernen så kan du ju prova ta bort betforen och köra lite uteslutningsmetoden.

Jag har inget bra tips på vad man kan ge istället i kolik-förebyggande syfte tyvärr. Hur länge ska hon stå på boxvila? Om du börjar med att ta bort lusernen så bör du väl ge det åtminstone två-tre veckor för att se om det ger nån effekt, då kanske boxvilan närmar sig sitt slut? Annars får du kanske helt enkelt vänta med att ta bort betforen tills boxvilan är över, hellre regnskållor än kolik liksom :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

Jaa men man vet ju aldrig!

Är villig att prova allt!
Har haft henne i 2 ½ år nu och jag börjar bli riktigt trött på det!

Nää inte jag heller..
Jag gav henne lite av stallägarens linfrökaka och då blev hon lös i magen, kanske är det nåt, i rätt mängd?
 
Sv: Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

Båda våra hästar har tendens till regnskållor.
Det som gjort dem betydligt bättre är att satsa på att hålla magen i god form, jag tror att regnskållor kommer från en mage i obalans.

Sedan att de aldrig står blöta, vare sig i regn eller av svett, torrt så fort det bara går är ett måste.

Givetvis luftiga täcke, hellre ulltäcke än termotäcke och aldrig helt ofodrade regntäcken.

Vi höll också på till förbannelse med jodopax, alsollösning, alsolsprit, vircon och acetylsalicylvaselin (hur stavas det?) men det hjälpte inte.

Våra hästar får linfrökaka och jäst, vanlig bakjäst.
Linfrökaka ska vänjas in mycket långsamt, några pellets/dag och öka sakta.
Jag gav våra 1 dl/dag efter två veckors invänjning.
Hästar som är vana, alltså som har ätit det i flera månader kan man försiktigt öka till 2 dl/dag.

Våra hade fått linfrökaka i ett år nästan innan jag vågade höja till 2 dl.

Det kommer alltid fram på höstkanten, därför är det jätteviktigt att vänja in hö´t i god tid så att det inte går för fort från gräs till hö, lite som med fånghästar man vänjer in på gräs fast tvärtom.

Min häst hade regnskållor när jag köpte henne för snart ett år sedan och var då helklippt för att det skulle gå bort fortare, men det hjälpte inte att klippa henne, hon hade lika mycket ändå, det enda som har hjälpt är att hålla magen i bra skick.
 
Sv: Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

Ge hästen en pencillinkur (sprutor utskrivna av veterinär) i vad är det nu, 7-10 dagar? (osäker).

Så försvinner dom och kommer aldrig tillbaka!

Jag har haft två hästar som fått detta, varav den ena var fullblod och fick bokstavligt talat från nos till svans. Hade så ont så man kunde knappt röra honom. Hela han var ett stort sår med var under... Fan vad äckligt...

Men det försvann direkt efter kuren och hästar som får pencillinkur verkar inte få tillbaka skållerna någonsin igen. Ej vetenskapligt dokumenterat men av erfarenhet från flera olika veterinärer jag haft.
 
Senast ändrad:
Sv: Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

Ge hästen en pencillinkur (sprutor utskrivna av veterinär) i vad är det nu, 7-10 dagar? (osäker).

Så försvinner dom och kommer aldrig tillbaka!

Jag har haft två hästar som fått detta, varav den ena var fullblod och fick bokstavligt talat från nos till svans. Hade så ont så man kunde knappt röra honom. Hela han var ett stort sår med var under... Fan vad äckligt...

Men det försvann direkt efter kuren och hästar som får pencillinkur verkar inte få tillbaka skållerna någonsin igen. Ej vetenskapligt dokumenterat men av erfarenhet från flera olika veterinärer jag haft.
Min fick tillbaka det (trots penicilikur), men då ett år senare, nästa gång jag började med lucern. Men visst, penicilinet funkade bra också. Det soppar ju utbrottet. I mitt fall var det säkerligen magen som var problemet och regnskållorna kom som en sekundär reaktion.

Till ts: Som flera har sagt här så är soja ganska kraftigt, så man kan inte ge hur mycket som helst. Så gör som du tänkt och ta bort lucernen helt och vänta någon månad för att se om hästen börjar falla ur innan du börjar ge soja (du kanske inte behöver ge extra tillskott av protein, vem vet).
 
Sv: Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

KL

Nästan alla skriver om att ta bort något av fodren och att använda luftiga eller tunna täcken.
Är det ingen mer än jag som föreslår att det som ska bort är täckena! Alla täcken!

Jag har haft diverse hästar runt mig i många, många år och har bara sett regnskållor på täckade hästar samt två islänningar som sällan borstades.

:confused:
 
Sv: Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

KL

Nästan alla skriver om att ta bort något av fodren och att använda luftiga eller tunna täcken.
Är det ingen mer än jag som föreslår att det som ska bort är täckena! Alla täcken!

Jag har haft diverse hästar runt mig i många, många år och har bara sett regnskållor på täckade hästar samt två islänningar som sällan borstades.

:confused:
Ja, nu var det tydligen så att hästen ifråga var väldigt frusen av sig, och därför rekommenderades inte det. Även om många funkar utmärkt i alla väderlekar utan täcke, så finns det vissa som inte gör det, jag har en connemara (som teoretiskt sett skulle funka utmärkt utan täcke) som skakar av köld vid "kyligt" och fuktigt väder (kombinationen alltså). Kanske samma bekymmer med detta fullblod...
 
Sv: Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

Även om många funkar utmärkt i alla väderlekar utan täcke, så finns det vissa som inte gör det, jag har en connemara (som teoretiskt sett skulle funka utmärkt utan täcke) som skakar av köld vid "kyligt" och fuktigt väder (kombinationen alltså)...

Ja, det är konstigt :confused: Inte vet jag hur alla connemaror som går ute dygnet runt på Irlands fuktiga västkust gör för att inte skaka av köld? Jag har då inte mött någon frisk, mätt ponny som fryser så länge man inte börjar klippa och täcka i tid och otid från start.
 
Sv: Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

Om du hade läst ordentligt så hade du sett att hon står på boxvila.
Hon har gått otäckad fram till för några veckor sen och de kom fram ändå.
Hade hon gått ute hade hon haft täcke för hon är jättefrusen av sig!
Hon klipps inte alls, så du kan ju lägga dom åsikterna någonstans när det stämmer.

Har inget som helst med täcke/väder att göra när de startar.

Ska höra med veterinären med det om penicillin...


Så jag kan börja vänja in linfrökaka?
(väntar någon månad och inväntar resultat först såklart)
 
Sv: Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

Om du hade läst ordentligt så hade du sett att hon står på boxvila.
Hon har gått otäckad fram till för några veckor sen och de kom fram ändå.
Hade hon gått ute hade hon haft täcke för hon är jättefrusen av sig!
Hon klipps inte alls, så du kan ju lägga dom åsikterna någonstans när det stämmer.

Har inget som helst med täcke/väder att göra när de startar.

Ska höra med veterinären med det om penicillin...


Så jag kan börja vänja in linfrökaka?
(väntar någon månad och inväntar resultat först såklart)


Jag håler helt med dej om att täcke inte har med det at göra, i varje fall inte hos dej eller mej.
Även unghästar utan täcke på lösdrift får ju regnsskållor och varför skulle de få det om det bara beror på täcken?

Däremot tror jag att det är viktigt att hästarna får byta täcken minst två gånger per dygn just för att det kan bli instängt även om täcket andas bra så behöver de hängas upp och luftas ur.

Jag tycker att du ska börja vänja in linfrökaka sakta och sedan även vänja in vanlig bakjäst lika sakta, ett paket/500 kg häst brukar vara lagom.
 
Sv: Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

KL

Nästan alla skriver om att ta bort något av fodren och att använda luftiga eller tunna täcken.
Är det ingen mer än jag som föreslår att det som ska bort är täckena! Alla täcken!

Jag har haft diverse hästar runt mig i många, många år och har bara sett regnskållor på täckade hästar samt två islänningar som sällan borstades.

:confused:

När det gäller min häst som jag tagit som exempel i tråden så var det en tränande travhäst. Han var helklippt eftersom han satte rejäl vinterpäls vilket dels gjorde att han svettades kopiösa mängder och dels var det inte hållbart att ha en torktid på x antal timmar efter dusch. Han var inte speciellt frusen och gick med ett normaltjockt vintertäcke (300g) större delen av vintern. Milda dagar hade han ett fleecefodrat regntäcke och några få veckor när det var 10-15 minus fick han ett extra täcke under vintertäcket. Det tycker inte jag är särskilt överdrivet täckat på en helklippt häst.

Dessutom var det så uppenbart att det var foderrelaterat eftersom soja = krustor, ingen soja = krustorna försvann.

Jag har haft runt tio olika egna hästar och därtill ett gäng passhästar med varierande grad av klippning/täcken genom åren och aldrig haft de problemen förut så jag köper inte att det enbart har med täcken att göra. De få som varit fula i pälsen har uteslutande varit såna som varit stressade/svåra att hålla i hull och som man kunnat misstänka magproblem på.

När det gäller täcken så kör jag med sunt förnuft och "lagom är bäst", anpassat efter individen och förutsättningarna runt hästen dvs hur mkt utevistelse, vilken typ av hagar och så vädret såklart.
 
Sv: Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

Ja, det är konstigt :confused: Inte vet jag hur alla connemaror som går ute dygnet runt på Irlands fuktiga västkust gör för att inte skaka av köld? Jag har då inte mött någon frisk, mätt ponny som fryser så länge man inte börjar klippa och täcka i tid och otid från start.
Rätt onödigt sarkastiskt, men låt gå då. Jag börjar inte täcka hästen tidigt, jag klipper inte hästen. Frisk är hästen också. Mätt, ja om man skulle föredra risken för belastningsfång före att täcka hästen kan man ju göra det, men den risken tar inte jag. Och nej, hon får inget kraftoder så de tankarna om att hon skulle kunna gå på fri tillgång om man tog bort eventuellt kraftfoder kan man glömma i det fallet, och ja hon får minimibehovet av grovfoder täckt med råge ändå. Visst, hästen skulle kanske inte bli gammal på Irland (som trots allt har en medeltemperatur som är rätt mycket högre än den vi har här vintertid) så lägger jag gärna på ett täcke om det nu är så att hon behöver det, så kan hon bli gammal här i alla fall. Jag har en annan connemara som inte behövt (velat ha) täcke förrän han blev gammal. Han behövde heller inte ha det, så någon täckesnörd är jag inte. Men jag tillåter inte att man låter bli att täcka hästen om den tydligt visar att den fryser, bara för att det ska vara så förbaskat naturligt.
 
Sv: Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

KL

Nästan alla skriver om att ta bort något av fodren och att använda luftiga eller tunna täcken.
Är det ingen mer än jag som föreslår att det som ska bort är täckena! Alla täcken!

Jag har haft diverse hästar runt mig i många, många år och har bara sett regnskållor på täckade hästar samt två islänningar som sällan borstades.

:confused:

Jag har bara fått regnskållor en gång och det var på en otäckad unghäst med MYCKET päls. Jag är helt övertygad om att han fick regnskållorna p.g.a. att han blev blös i pälsen dels vid bus, dels vid nederbörd. Jag fick (förutom alsollösning och tvättning) göra en spårklippning på halsen för att han skulle bli bra.
Så gärna otäckat MEN täcke vid nederbörd så att hästen inte blir blöt igenom.
 
Sv: Streptotrikos/dermatofilos/regnskållor

Som tidigare skrivet rekommenderar jag 10 gr bakjäst per dag för att hålla magen i schack om du tror att problemen sitter där.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan allihopa, jag hoppas jag kan få lite tips och råd ang regnskållor. Min häst, Arab 23 år, svårt att hålla hullet och ganska...
Svar
1
· Visningar
1 095
Senast: Beeboppe
·
Hästvård Hej på er! Jag har problem med min lilla häst, hon har utslag på kroppen som är som bulor...ganska hårda bulor. Detta började för...
Svar
17
· Visningar
1 920
Senast: independent
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Oseriös avel 2023
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

  • Upplägg nybörjarlektioner ridskola
  • Linjeavel PRE
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp