Stress och livsbalanstråd

Inser mer och mer att jag måste härifrån, pga olika omständigheter har utlovad motivation inte blivit av, vilket gjort att en bitterhet börjat gro. Bitterheten slukar så galet mycket energi :(
Så jag sökte nytt jobb igår :nailbiting:
Chansen att få det är kanske inte jättehög, men jag tänker att det är iallafall större chans att få det om jag söker än om jag inte söker alls.

Och jag vill inte vara bitter. Jag vill tänka glada tankar när jag tänker på jobbet.
Jobbet är så pass stor del av ens liv, både till vardags men också sett till hur många år man faktiskt jobbar (en evighet känns det som!), så det låter helt rätt att söka sig vidare ❤️ lycka till!
 
Jag har också gått ner i tid, till 95%. 8 timmar eller två timmar i veckan låter löjligt, men det gör sådan jäkla skillnad!
Vi jobbar in en del av fredagen så nu slutar jag 14 på onsdagar och 14.20 på fredagar. Underbart.
 
Angående det här med partners. Jag tror att det är svårt för anhöriga att förstå ibland. Min man fattade inte hur allvarligt det var innan jag blev hemskickad från jobbet flera gånger för att jag hade brutit ihop och inte kunde samla mig. För mig handlade det om att jag behövde bli mer ärlig och öppen mot min man. Det kanske inte är så för dig TS, men det är nog vanligt att man döljer mycket av hur man mår i det läget. Som en försvarsmekanism.
 
Jag har också dragit mig för att gå ned i tiden, främst pga inkomstbortfallet. Men jag offrar gärna de pengarna om jag får en bättre balans i livet.
Du kanske kan testa under en period?
Jag har lagt fram till veckan innan jul för att testa men kommer med sannolikhet vilja jobba 90% även efter årsskiftet!

Jag vet inte varför men jag är typ rädd för att föreslå det? Som att de inte vill ha kvar mig då?
Vet även att om jag skulle vara ärlig o ta kontakt med företagshälsovården igen skulle de sjukskriva mig....
 
Gick ner i arbetstid, till 80%, för 10 år sedan och kommer aldrig mer att jobba heltid! Har valt att jobba färre timmar tre dagar i veckan. Många frågade varför jag inte tog en hel ledig dag i veckan men för mig är det mer viktigt att få extra tid till hundarna flera dagar i veckan än att bara ha en extra ledig dag. Dessutom jätteskönt att kunna hinna ut och rasta/träna i dagsljus under vintern, det har bidragit massor till min ork att klara av den mörka årstiden

Nu jobbar jag förvisso (mer än) heltid ändå, då vi driver två egna företag (ett AB som min man jobbar i och ett företag i vilket jordbruksverksamheten, hundverksamheten och vandrarhemsverksamheten ingår) och jag sköter den löpande ekonomin i båda företagen samt håller hundkurser och privatträningar, plus att min man och jag hjälps åt med diverse saker som rör vandrarhemmet och träningshallen som städning, ta emot gäster etc. Jordbruksdelen är enklast, där har vi tack och lov arrenderat ut marken och maskinhallen. Utöver detta är gården till stor del i behov av renovering men vi har insett att det får ta den tid det tar - vi tar de mest akuta sakerna först, resten får komma när vi har tid och ork.

Men det är stor skillnad på att jobba med "sina egna" grejer även om det tar tid och kraft det med. Ekonomiskt är det ju lite hårt - man får ut mindre och måste ändå spara själv inför pensionen. Men livet sker ju liksom nu och man får balansera, visst är det viktigt att man får en vettig pension men minst lika viktigt är att man mår bra fram tills man går i pension.

En viktig del för mig är att jag får mer tid med hundarna - även om jag jobbar med saker hemma så kan hundarna vara med och det gör att jag mår bättre och inte ständigt har dåligt samvete.

Nu trivs jag rätt bra med mitt jobb (fast visst, vann jag massor med pengar så skulle jag säga upp mig omedelbart ;) ) men helt ärligt, om jag mådde dåligt pga mitt jobb så skulle jag definitivt försöka få till en ändring i min nuvarande jobbsituationen och om det inte gick så hade jag fått börja söka mig någon annanstans. Som nån sa, jobbet är en stor del av ens liv och det är nog läge att söka sig vidare om jobbet får en att må dåligt.

Jag tror också att det är jätteviktigt att man har stöd från sin partner, i vardagen alltså, med allt vad det innebär. Har tyvärr genom åren sett en del kollegor gå in i väggen och i flera fall har det först verkat vara jobbet som varit för mycket/för stressigt etc. men senare har det visat sig att det faktiskt varit en kombination av jobbet och privatlivet. Inte så konstigt egentligen.
 
Jag har ett liknande problem som @DarkInNight.
Jag behöver härifrån.

Jag är i och för sig på ett för mig nytt jobb, varit här i 5 månader bara.
Men jag vantrivs.
Har väldigt svårt att hitta min plats i vår väldigt lilla grupp (5 personer, varav 3 jag delar uppgifter med). Och det är inte roliga kollegor direkt. Trångsynta, har oerhört svårt att se saker ur en ny persons perspektiv. Vill inte att man kommer med förslag på förbättringar osv.
Det är också så att jag utöver dagliga arbetsuppgifter (de instrueras jag gradvis i) förväntas veta och förstå bland annat reglerochvpraxis för verksamheten som jag aldrig hört talas om eller instruerats i att gå igenom. Arbetet i sig är inte betungande belastningsmässigt men ovanstående saker tär.

Som grädde på moset är det andra jobbyte på ett år. På förra stället utlovade de lång upplärningstid och det skulle fungera så bra även om jag inte jobbat med den typen av planering innan.%, vilket de andra de anställde hade (ny avdelning). Upplärningen blev istället kaos, och jag trycktes ut i verksamheten innan jag var mogen för det överhuvudtaget.
Tog upp problemet flertalet gånger och det slutade istället i att de "inte kunde ge mig vad jag behövde" och avslutade provanställningen (i samförstånd förvisso, men det var liksom inte ett alternativ att fortsätta utan någon förändring).

Förutom att söka nytt jobb. Hur hittar man balans i detta?
Energin går åt till att mota tankar kring varför jag inte funkar 🙈. Trots att jag gjort det på alla arbetsplatser förr.
Det könns som att nästa jobbyte måste bli rätt också. Jag kan inte bara studsa runt

Och ja, jag har kontakt med vården.
Men sjukskrivning på provanställning är inte ett alternativ om det inte blir helt ohållbart tycker jag.
Likaså säga upp sig själv med tanke på att det kan ta ett tag (utan A-kassa) att hitta nytt jobb.

Måste hitta någon balans under tiden.. För just nu blir fritiden lidande av hela känslan. 🙈
 
Senast ändrad:
Jag vet inte varför men jag är typ rädd för att föreslå det? Som att de inte vill ha kvar mig då?
Vet även att om jag skulle vara ärlig o ta kontakt med företagshälsovården igen skulle de sjukskriva mig....
Men det är klart att du ska gå ned i tid om du känner behov av det!
Tror absolut inte att det skulle påverka dig negativt i förhållande till din arbetsgivare.
Man har rätt till att gå ned i tid och många arbetar deltid.
Kan du inte maila din chef istället, om det känns jobbigt att ha den dialogen?
 
Men det är klart att du ska gå ned i tid om du känner behov av det!
Tror absolut inte att det skulle påverka dig negativt i förhållande till din arbetsgivare.
Man har rätt till att gå ned i tid och många arbetar deltid.
Kan du inte maila din chef istället, om det känns jobbigt att ha den dialogen?
Är du säker på att man har rätt att gå ner i tid?
Jag vet att på min arbetsplats är det inte lätt alls att gå ner i tid, bara för föräldrar som använder föräldraledighet för att kunna jobba deltid.
 
Men det är klart att du ska gå ned i tid om du känner behov av det!
Tror absolut inte att det skulle påverka dig negativt i förhållande till din arbetsgivare.
Man har rätt till att gå ned i tid och många arbetar deltid.
Kan du inte maila din chef istället, om det känns jobbigt att ha den dialogen?

Okej visste inte att man hade rätt till det om man inte har barn.
Tänker att de är en 100% tjänst jag har o annars ville de anställa någon isåfall som kan jobba just 100%
Ska ta upp det, tack :) sknt att höra era upplevelser här i tråden, de hjälper
 
Men det är klart att du ska gå ned i tid om du känner behov av det!
Tror absolut inte att det skulle påverka dig negativt i förhållande till din arbetsgivare.
Man har rätt till att gå ned i tid och många arbetar deltid.
Kan du inte maila din chef istället, om det känns jobbigt att ha den dialogen?

Man väl ingen rätt alls att gå ner i arbetstid om man inte har barn under 8 år eller är tjänstledig för t.ex. studier?
 
Hm, blev osäker nu. I vår kommun finns det något som heter ”önskad sysselsättningsgrad”. Arbetsgivaren utgår från att alla vill arbeta 100% men man har som anställd rätt att sänka sin arbetsgrad.
Kanske är en lokal förhandling?

Men oavsett, kan ju inte vara unikt bara för min kommun?
 
Men det är klart att du ska gå ned i tid om du känner behov av det!
Tror absolut inte att det skulle påverka dig negativt i förhållande till din arbetsgivare.
Man har rätt till att gå ned i tid och många arbetar deltid.
Kan du inte maila din chef istället, om det känns jobbigt att ha den dialogen?
Hur menar du med rätt att gå ned i tid.
Jag skulle gärna jobba 80% men får nej pga vi har inga avtal/lag som ger rätt till det. Hade varit annorlunda om jag haft barn.
 
Hm, blev osäker nu. I vår kommun finns det något som heter ”önskad sysselsättningsgrad”. Arbetsgivaren utgår från att alla vill arbeta 100% men man har som anställd rätt att sänka sin arbetsgrad.
Kanske är en lokal förhandling?

Men oavsett, kan ju inte vara unikt bara för min kommun?
Är nog ett lokalt avtal som tillägg till kollektivavtalet.
Har inte funnits på något ställe jag jobbat. Har dock inte arbetat inom kommun någon gång.
 
Gick ner i arbetstid, till 80%, för 10 år sedan och kommer aldrig mer att jobba heltid! Har valt att jobba färre timmar tre dagar i veckan. Många frågade varför jag inte tog en hel ledig dag i veckan men för mig är det mer viktigt att få extra tid till hundarna flera dagar i veckan än att bara ha en extra ledig dag. Dessutom jätteskönt att kunna hinna ut och rasta/träna i dagsljus under vintern, det har bidragit massor till min ork att klara av den mörka årstiden

Nu jobbar jag förvisso (mer än) heltid ändå, då vi driver två egna företag (ett AB som min man jobbar i och ett företag i vilket jordbruksverksamheten, hundverksamheten och vandrarhemsverksamheten ingår) och jag sköter den löpande ekonomin i båda företagen samt håller hundkurser och privatträningar, plus att min man och jag hjälps åt med diverse saker som rör vandrarhemmet och träningshallen som städning, ta emot gäster etc. Jordbruksdelen är enklast, där har vi tack och lov arrenderat ut marken och maskinhallen. Utöver detta är gården till stor del i behov av renovering men vi har insett att det får ta den tid det tar - vi tar de mest akuta sakerna först, resten får komma när vi har tid och ork.

Men det är stor skillnad på att jobba med "sina egna" grejer även om det tar tid och kraft det med. Ekonomiskt är det ju lite hårt - man får ut mindre och måste ändå spara själv inför pensionen. Men livet sker ju liksom nu och man får balansera, visst är det viktigt att man får en vettig pension men minst lika viktigt är att man mår bra fram tills man går i pension.

En viktig del för mig är att jag får mer tid med hundarna - även om jag jobbar med saker hemma så kan hundarna vara med och det gör att jag mår bättre och inte ständigt har dåligt samvete.

Nu trivs jag rätt bra med mitt jobb (fast visst, vann jag massor med pengar så skulle jag säga upp mig omedelbart ;) ) men helt ärligt, om jag mådde dåligt pga mitt jobb så skulle jag definitivt försöka få till en ändring i min nuvarande jobbsituationen och om det inte gick så hade jag fått börja söka mig någon annanstans. Som nån sa, jobbet är en stor del av ens liv och det är nog läge att söka sig vidare om jobbet får en att må dåligt.

Jag tror också att det är jätteviktigt att man har stöd från sin partner, i vardagen alltså, med allt vad det innebär. Har tyvärr genom åren sett en del kollegor gå in i väggen och i flera fall har det först verkat vara jobbet som varit för mycket/för stressigt etc. men senare har det visat sig att det faktiskt varit en kombination av jobbet och privatlivet. Inte så konstigt egentligen.
Ja, balansen i livet påverkas ju förstås av ansvarsfördelningen hemma också. Det är ett tungt lass att flytta åt rätt håll.
 
Man väl ingen rätt alls att gå ner i arbetstid om man inte har barn under 8 år eller är tjänstledig för t.ex. studier?
Nej, inte rätt om det inte finns speciella avtal. Däremot finns det inga hinder för arbetsgivaren att godkänna tjänstledighet även utan sådana grunder på deltid. Om arbetet går att organisera effektivt ändå, bör det åtminstone kunna övervägas om önskemål finns.

Sen ska man tänka på att allt skalar ned i samma omfattning, går man ned 10% i lön så hänger alla inkomstbaserade förmåner med. Som allmän pension, tjänstepension kan slås hårt pga inkomstskiktningen osv plus alla samhälleliga förmåner som baseras på lön.

Långsiktigt hållbart är alltid bättre tänker jag dock. Bara man är medveten om att det också är en vanlig fälla för kvinnor. Kan man balansera ansvarstagande i en obalanserad relation på fritiden är det att föredra som åtgärd.
 
Ja, jag tror att det blir knepigt att bara fokusera på att det är jobbet som är problemet om det är så att du även är projektledare hemma och har en intensiv fritid.
Oj, så många vi är som är ofrivilliga projektledare hemma. Den skutan vänder man ju inte så lätt. Det gör ju också att man går under totalt om det blir press på jobbet. Någon intensiv fritid blir det inte eftersom all energi går åt till jobbet och till viss del hemmet. Fritiden med hästarna är det jag skulle vilja orka med eftersom jag behöver närheten till hästarna för att överleva och må bra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
740
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 444
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 442
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
494
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp