.stressad häst.

H

hellster

En vän till mig som är i samma stall har ganska mycket problem med sin häst...hästen är så otroligt STRESSAD vid ridningen...ägaren behandlar hästen som en uppvridbar leksak vilket gör mig förbannad... men hon är ganska omogen och "okunnig",..ingen bra ryttare och förstår inte att hennes behandling gör hästen stressad och att det förstör i träningen.
jag hoppade upp igår och skulle hjälpa henne lite att lossa i sidorna...och bara när jag lugnt tog tyglarna liiite till mig så sprang den iväg i trav...
Hur kan man..på hästeryggen..göra den lugnare? För den "fuskar" hela tiden när man rider, ex: bara går runt och "knäcker av" nacken, och jobbar inte med resten av kroppen etc.. men man kan inte ens ta i den... alltså man kan inte få den att "jobba" mer...den fuskar ganska mycket och är inte alls rolig i sin ridning...den fuskar när den kan och ryttare märker det inte.

Jag vet att detta beror på att hästen har tappat allt förtroende för sin ägare och detta gör att den är såhär att rida...och hon lyssnar verkligen inte när jag säger att hon måste ta mer ansvar.

Men hur hade ni ridit hästen i en sånhär situation? . . .finns det ngra övningar man kan göra så att den börjar jobba med kroppen, trampa under sig? För när jag ger den
mer ben så stressar den... Den är inte alls speciellt genomriden i sidorna utan kröker på nacken och är rak i hela kroppen...

jag har lovat att hjälpa henne, tack!
 
Du har lovat att hjälpa henne med hästen, men vet inte hur du ska göra? :confused:
Varför gör man en sån sak?

Svårt att ge råd utan att se hur hästen "fungerar".

Börja att jobba hästen lös och mjuk med långa tyglar.
Få den att slappna av och att lyssna på dig.
Därefter kan du börja att jobba den fram mot bettet.
Rid med halvhalter, tempoväxlingar och backningar.
 
Jag hade struntat i att rida för tillfället och bara tömkört, och gjort andra övningar. Mycket markarbete, och sånt som tvingar hästen att använda huvudet lite. Ha med hästens ägare i allt du gör och berätta varför du gör som du gör, så kanske hon lär sig att hantera hästen lite bättre.
 
jag skrev inte att jag inte visste hur jag skulle göra. :smirk:

Men som alltid är det roligt och nyttigt att få tips och ideér från annat håll. . . . jag ääälskar att lyssna på andras erfarenheter.

men tack för tipsen ! :D
 
hej! ...tack för tipset. Det kanske inte är alls dumt...att tömköra...det måste ju vara väldigt bra.
Ägaren kan dock inte det så bra men någonstans ska man ju börja, och givetvis(!) så ska hon vara med när jag gör allt pyssel med hästen. . . . för annars går de tillbaka till start direkt när hon "tar över"...

tack! :bump:
 
Gör upp en långsiktlig plan tillsammans med ägaren, och upplys henne att det krävs engagemang från henns sida också om det ska funka !
 
Om jag sitter på en häst som bara vill stressa iväg så ger jag den hela tiden en uppgift. Börjar den takta iväg så kanske jag rider öppna några steg, lägger en volt eller gör halt och en framdelsvändning. Nu vet jag inte vilken nivå den här hästen ligger på, men får ju anpassa efter det. Försök inte ens trava förräns hästen har lugnat ner sig. Måste du jobba skritt - halt - skritt - halt i en månad så gör det. Felet många gör i såna här situationer är att de inte ger varken sig själv eller hästen tillräckligt med tid.
 
Först och främst, är ni säkra på att den inte har ont någonstans? Stressen, "avknäppandet" och fuskandet kan komma från att den har ont och svårt att genomföra det som krävs av den. Sen om det beror på fysiska begränsningar eller om det är ryttaren som skapat dem låter jag vara osagt. :crazy:
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 860
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 571
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 799
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
871
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp