Bukefalos 28 år!

Stressad till döds

Sv: Stressad till döds

Jo tack detta kanske ger de bolagen en liten tankeställare! vi får ringa o klaga någon gång om året då de skrämmer våra hästar!
 
Sv: Stressad till döds

Känner väl till händelsen då det handlar om ett par bekanats häst:crazy:.

de hade fått ett muntligt löfte om att företaget skulle betala vad hästen kostade, men det kom aldrig några pengar, så nu har de valt att stämma bolaget istället.

Bra att någon agerar!
 
Sv: Stressad till döds

men gud vad underligt jag har legat och drömt hela natten att det var några som hadde jagat mina hästar ruut runt ihagen till dom till slut dog! måde asd¨lig nu på morgonen när jag vaknade trode värkligen att det hadde hänt mina hästar något och så får man läsa det här här... starkars djur, jag skulle bli stortokig om något liknande hände mina hästar och då är dom typ inte värda någonting annat än för mig själv!
 
Sv: Stressad till döds

Jisstanes...:eek:
Jag har aldrig hört på maken.
Är då glad för att min häst inte är rädd för dom
flygövningar såtenäs brukar ha...då kan det hända att dom flyger lågt och då låter det utav helvetet...
 
Sv: Stressad till döds

Och det var en mentalt stabil och trygg häst som gick i flock på stora ytor...:cool:

Rolle som sticker ut hakan men givetvis tycker händelsen är tragisk.
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Stressad till döds

Hade varit schysst med en varning för starka bilder.
 
Sv: Stressad till döds

rolle, har bara en liten undran över vad du syftade på med dina översta rader.. en mentalt stabil häst ....?
som jag tolkade din text så menade du att det minsann inte skulle hänt en islänning på lösdrift men en arab skulle det lätt hända med???
rätta mig om jag fel....:confused:
 
Sv: Stressad till döds

Det är ingen genetisk fråga oftast utan en miljöfråga. Men visst har det en genetisk inverkan om man avlar på exteriör och prestanda och glömmer skallen ;) Inga paralleller med pållen i fråga eftersom jag inte vet något om den.
Det har inte med ras att göra utan oftast är det en miljöfråga ;) Det var din tolkning :confused:
 
Sv: Stressad till döds

Det är ingen genetisk fråga oftast utan en miljöfråga. Men visst har det en genetisk inverkan om man avlar på exteriör och prestanda och glömmer skallen ;) Inga paralleller med pållen i fråga eftersom jag inte vet något om den.
Det har inte med ras att göra utan oftast är det en miljöfråga ;) Det var din tolkning :confused:

Det där är ju en avelsfråga som inte har med den här saken att göra egentligen.
 
Sv: Stressad till döds

Det är ingen genetisk fråga oftast utan en miljöfråga. Men visst har det en genetisk inverkan om man avlar på exteriör och prestanda och glömmer skallen ;) Inga paralleller med pållen i fråga eftersom jag inte vet något om den.
Det har inte med ras att göra utan oftast är det en miljöfråga ;) Det var din tolkning :confused:


Så du menar att hästen dog för att den var kokko eller vad? Förklara gärna, du verkar väldigt insatt i fråga om den här hästens hälsa...
 
Sv: Stressad till döds

Som jag tidigare skrev:
Inga paralleller med pållen i fråga eftersom jag inte vet något om den.

Jag tycker det låter underligt om en mentalt och stabil häst i sin flock på stor yta skulle stressas till döds av en helikopter.
Det var bara en helt allmän tanke som dök upp med anledning av artikeln. Men jag tycker det kan vara värt att diskutera eftersom hästhållning alltid kan förbättras oavsett hur man gör idag....;)
Jag nämnde också att aveln kan vara en bidragande orsak om man avlar på prestande och exteriör och accepterar att skallen inte har samma kvaliteter. Fortfarande utan att dra paralleller med pållen i artikeln ;) Men väl viktigt att tänka på eftersom det med stor säkerhet ökar risken för vad som artikeln beskriver.
Och som jag sa, jag sticker ut hakan lite för att få en reaktion i frågan...;)

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Stressad till döds

Eftersom vilda djur kan stressas ihjäl så måste det inte bero på för små ytor eller dålig avel.

jag tycker mest att du riskerar att i onödan strö salt i såren när du sticker ut hakan i en sådan här tråd.
 
Sv: Stressad till döds

Menar du att hästen inte var mentalt stabil och vistades ensam i en liten sandhage? Om så inte är fallet finns det väl ingen anledning till självkritik hos hästhållaren? Jag ville bara väcka frågan om hur man möjligtvis kunde undvika liknande situationer.

Vilda djur kan stressas ihjäl om man jagar dem har jag hört men iofs inte fått verifierat om hur eller varför, har dock aldrig hör talas om att det händer varje gång en helikopter passerar....kommer ihåg att vi tog upp och diskuterade det för många år sedan när jag tog Jägarexamen.

Rolle
IpL
 
Sv: Stressad till döds

Mina hästar går under kraftleding som inspekteras med jämna mellanrum av lågt flygande helikoptrar. Och ännu har ingen dött av det. Faktiskt inte ens nån av araberna. Och dom är av galopp blod.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
872
Senast: Bison
·
  • Artikel
Hästnyheter Den häst som hittades död i sin hage har nu undersökts av SVA. Polisens bedömning var att någon kunde ha våldfört sig på hästen, men...
Svar
0
· Visningar
430
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Förra veckan hittades en häst död i en hage i Rimbotrakten med skador på genitalierna. Polisens första teori var att någon människa...
Svar
0
· Visningar
1 016
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I tisdags hittades en häst död i en hage utanför Rimbo. Hästen hade tydliga skador som den enligt förundersökningsledaren Lena Jacobsson...
Svar
5
· Visningar
1 576

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovlera
  • Uppdateringstråd
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp