Stretch övningar

E

Emmsson

Jag tycker att stretchövningar (stavning?) är rätt så tråkigt och ibland så avancerat (och ibland av ren lathet :angel: ) Kan kanske bero på attt jag är lika smidigt som vårat kylskåp :angel: Men tänkte om det är någon som kan några lätta och bra övningar utan att man måste dra fram en hel yogamatta ;) . Tänkte att det kanske vore lite skönt om man gjorde några övningar som man kan göra när man har ridit eller så... Eller bara några som helt enkelt är avslappnande och som kanske mjukar upp o gör en lite smidigare. :)

Sv: Stretch övningar

jösses, jag skulle kunna skriva en hel bibel om detta. jag är gamal gymnast och vi stretchade i minst 45 minuter varje träning och jag tränade gymnastik 5 ggr i veckan och totalt 9 ggr.

vad är det du vill stretcha? mage? rygg? rumpa? armar? lår? vader? nacke? hals?

Sv: Stretch övningar

Helst Mage,rygg och lår och nacke...:)

Mage.
Magen är ju lite svår att stretcha utan att ligga på golvet.
Men ligg på mage och lyft upp magen ur backen genom att ta stöd av armarna och händerna i backen. Ju vigare du är ju mer böjer du kroppen, alltså tar händerna närmre höften. Du ska tänka på att trycka ner höften i backen och träcka på dig.

Att gå ner i brygga är jätte bra. Däremot ska man tänka på att ha raka ben och så ska man trycka fram sig. Alltså så att du stretchar axlarna samtidigt.

Sedan kan du ju göra den klassiska, att stå rakt upp och ta ena armen rakt upp och dra den över huvudet. Då stretchar du musklerna på sidan i rygg och mage. Det som är, är att du ska tänka på att vara rag i kroppen och inte stå och fjanta ;) Ont ska det göra, annars hjälper det inget. För att lättare bli rak så kan du göra så att du fattar ihop händerna ovanför huvudet (raka armar) och böjer dig åt sidan. Sträck dig sååå låååångt bort du bara kan, när det börjar kännas, ja då går du lite till. (Det gäller alla övningar)

Rygg
Ställ dig rakt upp och ner, sära lite på fötterna korsa armarna och ta tag bakom knäna. alltså vänster arm bakom högerknäveck och tvärt om. Sedan trycker du ryggen upp i taket. (Böjd)

Ben
Att stå rakt upp och ner och stoppa ner händerna i backen e bra både för rygg och säte och baksida av lår. Når man inte ner i backen så kanske man ta hjälp av en kompis eller göra samma övning fast sittande för då är det lite lättare att ta tag om benen. (själv har jag inte haft några problem med det eftersom jag nästan kunde lägga armbågarna i marken förut, ståendes med raka ben :angel: ) Raka ben i den övningen är jätte viktigt! Fuska inte!

Lår är enkelt, ta tag om foten vid rumpan. Ta stöd av en vägg om du har dålig balans. Det som är viktigt, är att hålla ihop knäna, inget spret :p För att känna mer så trycker du fram höften.

För att stretcha höftböjaren står du rakt upp och ner, tar ett stort kliv frammåt med ena foten och när du står i den ställningen så trycker du höften frammåt och lite uppåt, som i en böjd rörelse. som en banan.

I denna position kan du även stretcha vader, du stoppar ner händerna o backen och trycker hälen nedåt i marken.
Vaden kan du annars stretcha genom att stå rakt upp vid en vägg, sätt upp tån mot väggen och ha hälen var i holvet och tryck höften mot väggen. Ta stöd med andra foten i golvet.

Nacke.
Enkelt, luta nacken åt sidan/frammåt/bakåt och för att det ska kännas mer så lägger du handen/händerna på som tyngd eller så trycker du tom. Det du ska vara försiktig med är att göra rullande rörelser med nacken. Gå åt sidan gå upp så att du står rakt igen och böj åt ett annat håll. Tänk på att det är nacken du ska böja och inte ryggen, det blir lätt att man blir som en banan.
Du kan också vrida på nacken så att du vrider hakan mot axeln.

VIKTIGT.
Det finns två olika saker, stretcha och tänja. Tänja gör man för att bli vigare och stretcha gör man för att sträcka ut musklerna för att slippa stelhet och träningsverk.
Tänja gör man genom att göra gungande rörelser för att komma ner längre. Eller genom att gå till en position och sedan gå djupare.
Stretcha gör man genom att gå till en position där det känns och så håller du där. Som gamal gymnast är det lätt att säga när det känns så går man lite till, men för andra som inte är som gummisnoddar så räcker det när det känns, men då menar jag att det ska sträcka ordentligt och inget meseri :)

Det där får väll räcka, har du några frågor eller så, så ere väll bara att PMa.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 605
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 465
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 205
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min Fröken finns inte mer. Domen kom i slutet av december men det tog några veckor till för mig att skicka in papper till...
Svar
2
· Visningar
908
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka