Bukefalos 28 år!

Stretching av häst, bra eller mindre bra?

maoulina

Trådstartare
Stretching av häst

kvinnan som bor på gården där jag har min medryttarhäst (är som min egen, hästen alltså haha) ska lära mig de där med att stretcha hästen. dock har det inte blivit av än men ska påminna henne om det så hon kan visa mig.
men jag undrar om det är nyttigt att stretcha en häst? alltså efter hårdare ridpass. för oss människor är det ju super att stretcha efter träningen för att inte få lika mycket träningsverk och tänja ut våra muskler (och bli vigare på köpet). är detta lika bra för hästars muskler och leder? för de kan väl också få träningsverk?
jag vet att man INTE ska stretcha en kall muskel då det gör mer skada än nytta men som sagt efter ett hårt pass på banan kan det väl vara skönt för hästen?

skulle vara kul och höra era åsikter och erfarenheter av stretching :D
 
Senast ändrad:
Sv: Stretching av häst

Stretching är positivt för hästen om man gör det rätt och inte tar i mer än hästen klarar, stretching ska inte vara smärtsamt för hästen, även om de såklart känner att musklerna dras ut sas. Hästar som stretchas regelbundet och på ett bra sätt brukar i allmänhet vara betydligt mer rörliga än hästar som inte stretchas.
 
Sv: Stretching av häst, bra eller mindre bra?

Beror på om man kan det eller inte.
Har sett folk som strechar sönder sina hästar och tvärt om.
 
Sv: Stretching av häst, bra eller mindre bra?

som sagt ska jag ju lära mig av en som kan och har läst om stretching av häst. man ska aldrig ''gunga'' eller dra så hästen står emot utan det får gå i hästen egen takt och bara stretcha 5-6 sekunder 2-3 gånger! skulle aldrig ge mig in på något jag inte kan utan hjälp. men som sagt vill jag lära mig!
 
Sv: Stretching av häst, bra eller mindre bra?

menade att JAG har läst om stretching av häst, kan tolkas som att hon ''bara har läst om det'', men missuppfatta mig inte. hon KAN detta med stretching :)
 
Sv: Stretching av häst

Jag har enbart positiva erfarenheter av stretching. Jag stretchar efter varje pass, utom enklare skrittpass. Jag får en rörligare häst, plus att hon verkar älska uppmärksamheten hon får under stretchen!

Däremot är det inte vetenskapligt bevisat att stretching hjälper mot träningsvärk, åtminstone inte hos människor. Det som är bevisat är att man får smidigare muskler och kan även förhindra förkortning av muskulaturen.
Så ja, hästen lär få lika mycket träningsvärk oavsett, men rörligheten bibehålls/arbetas upp.
 
Sv: Stretching av häst

Jag har enbart positiva erfarenheter av stretching. Jag stretchar efter varje pass, utom enklare skrittpass. Jag får en rörligare häst, plus att hon verkar älska uppmärksamheten hon får under stretchen!

Däremot är det inte vetenskapligt bevisat att stretching hjälper mot träningsvärk, åtminstone inte hos människor. Det som är bevisat är att man får smidigare muskler och kan även förhindra förkortning av muskulaturen.
Så ja, hästen lär få lika mycket träningsvärk oavsett, men rörligheten bibehålls/arbetas upp.

Av "min egen" streching har jag också bara positiva erfarenheter men det jag sett hos andra är det lite åt alla håll o kanter tyvärr. Folk som börjar rätt men sedan får dille på att något ska vara precis så här varesig hästen vill eller inte :)
 
Sv: Stretching av häst

Av "min egen" streching har jag också bara positiva erfarenheter men det jag sett hos andra är det lite åt alla håll o kanter tyvärr. Folk som börjar rätt men sedan får dille på att något ska vara precis så här varesig hästen vill eller inte :)

Precis, så det är otroligt viktigt att "lyssna" på hästen. På sig själv känner man ju när det börjar ta emot och om det gör ont men en häst pratar normalt inte så då får man vara säker på att man vet vad man gör.

Sen är det inte alla som behöver stretcha. Är man t ex överrörlig i någon led så kan det göra mer skada än nytta.
 
Sv: Stretching av häst

Precis, så det är otroligt viktigt att "lyssna" på hästen. På sig själv känner man ju när det börjar ta emot och om det gör ont men en häst pratar normalt inte så då får man vara säker på att man vet vad man gör.

Sen är det inte alla som behöver stretcha. Är man t ex överrörlig i någon led så kan det göra mer skada än nytta.

Känner man sin häst väl så känner man när det tar "emot" hos hästen. Vissa dagar kan jag exempelvis stretcha "mer", andra dagar mindre, allt handlar om vilket motstånd jag möter hos hästen.
Bästa sättet att tänka på stretching är att det är något långsiktigt, inget kortsiktigt. På det viset blir det lite enklare att lyssna på hästen och inte stretcha mer än vad dagsformen tillåter.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 191
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 596
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp