Stretching för dressyrhästen

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare mirage
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 2 724
Sv: Stretching för dressyrhästen

Jag gissar att det känns som en fräsch, frisk o ojobbad unghäst när man lyfter benen. Hänns som ingenting tar emot och det känns väldigt löst som det inte finns nåt stopp nästan om man provar lyfta och föra benen bak och framåt tex. Är inte säker, men tror det kan vara nåt sånt. Kan även ha lätt att få leder ur led kanske med? Iof tror jag alla friska unghästar är överrörliga men efterhand de kommer igång att arbetas minskar överrörligheten normalt, men hos vissa gör det inte det precis som en "skada" det är en slags defekt. Överrörlighet är lika illa som en stel häst. Överrörligehten sliter på lederna..

Jo men där har du ju ännu en anledning att stretcha den pga stelhet! Stretching kan göra underverk på det, förutsatt att hästen är uppvärmd.

Då får man väl sätta sig på marken lr stå på knä:rofl: :idea: Men då är det kanske lättare att vika upp sin hand över sin axel och trycka upp huvet med handen istället och då ha andra handen över hästens nacke. Ett minihuvud brukar ju väga betydligt mindre så det är lättare att lyfta trycka upp med en hand än tex på en nordsvensk lr hbl.

Senast ändrad av en moderator:

En annan väldigt nyttig övning för de flesta hästar är att lyfta upp deras rygg.
Dra fingrarna i mitten under magen fram och tillbaka, ibland får du använda naglarna. Viktigt att trycka när du både drar fingrarna bak som framåt, för "tunga" hästar brukar inte lyfta förrän man drar fingrarna fram mot frambenen igen. Gör detta i 10-20 sek efter du ridit, går även att göra innan med som "gymnastik" då det är lättare stretching än att tex dra ett framben framåt där det sträcks ordentligt..
Hästen ska höja ryggen och se lite uppblåst ut och viktigast: Sänka huvudet och slappna av! Annars har det ingen nytta.

*KL*
Är livrädd för att stretcha fel.
Förr -för 20 år sen stretchade man både varma o kalla muskler o dess fästen.
Fick en senvarning för första o förhoppningsvis sista gången då.
Låter hästen hellre vara ifred än att ställa till det.

liten undring, jag har en hästbok där det står en massa stretchövningar, men jag undrar, ska jag ffråga en massör om det är rätt övningar för just min häst? kan det vara farligt om man gör ''fel övningar fast de står i boken? kan det vara farligt om man är väldigt oerfaren? (funderar på om jag ska be min kompis att stretch honom näsr jag är borta. jätteduktig på hästar, men har aldrig stretchat förut)

Jag stretchar alltid ryggen på min häst oavsett om vi ridit i skogen eller på ridbanan. Ibland benen och musklerna mellan frambenen då han haft en muskelskada där.

*KL*
Är livrädd för att stretcha fel.
Förr -för 20 år sen stretchade man både varma o kalla muskler o dess fästen.
Fick en senvarning för första o förhoppningsvis sista gången då.
Låter hästen hellre vara ifred än att ställa till det.

Men man får inte stretcha kalla muskler.:eek: För 20 år sen vågade jag mej inte på det. Tur för hästen.....

Den massör som lärde mej sa att det inte är någon risk att man skadar, om man inte sliter och drar som en galning. Fast det ska ju bara vara på uppvärmd häst efter ridpasset.

Jag är lite rädd ändå särskilt när jag ska stretcha bogarna utåt, så det tar jag det lugnt med.

Samt är det viktgit att man håller under kotan tex. när man stretchar framåt. Sa hon.

Självklart stretchar jag mina hästar i slutet av varje ridpass. Spelar ingen roll om jag ridit dressyr, hoppat eller konditionstränat. Vanligtvis stretchar jag dem ca 2-5 minuter.

Så stretcha efterpassen ser jag ingen mening med, det blir ju bara lager på lager utan att ge effekt.

Tack alla för bra svar! Jag brukar ju stretcha min häst och får vackert stå ut med att få ont i ryggen... Pållen är 21 så han är ingen ungdom direkt och hade inte stretchat innan jag köpte honom för fyra år sedan. Han mår ju inte sämre av att stretchas direkt (tvärtom).

Ryggstretchning har vi aldrig lyckats med, han tycker inte att det är roligt när matte ska trycka fingrarna mot magen.

:bow:

/Linda

Okej, tack för svaret! :)

Någon som vet vad som tränas/stretchas när man drar med en hovkrats på hästens bakdel så att den drar "ihop" sig?
Vet att den är bra för något, men minns inte vad.. :crazy:

Det är också för ryggen, men brukar vara mindre omtyckt iaf av min häst. Jag är inte så förtjust i den, tycker det ser läskigt ut när hästen skjuter upp ryggen så hastigt och så himla mkt.

Men min equiterpeut sa att det är en väldigt bra övning som gör mkt gott. Men då vet jag inte om det gällde just min häst bara (hon gjorde det efter att ha manipulerat bäckenet för att "lossa" ryggen tror jag).

aha, tack! :) kiropraktorn gjorde det på min häst förut också, men det var så länge sedan att jag inte kommer ihåg vad det var bra för :o

Liknande trådar

Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
584
Senast: Elo
·
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och... 2
Svar
33
· Visningar
2 626
Senast: Idaw83
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 557
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 905
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka