Strl i hjälm samt ridstövlar på 5-åring?

Elisha

Trådstartare
Min systers barn har precis börjat rida på min häst regelbundet, och använder i dagsläget hockeyhjälmar, så känner att ridhjälm/ridstövlar är perfekta julklappar.

Den ena killen är lång för sin ålder, han är 5 år i januari och drar kläder för 6-åring enligt föräldarna. Den andra killen är normalväxt och 2 år i december.

Vilka strl bör jag satsa på hjälm resp ridstövlar? Finns det justerbara hjälmar i så små strl, sånna som är mellan tex 54-56, som man justerar bak i nacken?

Vill helst undvika att fråga föräldarna. :)

Sv: Strl i hjälm samt ridstövlar på 5-åring?

Jofa Flexi har barnhjälmar ställbara från 54-58 (finns bla i kamoflauge vilket väl pojkarna kanske gillar) vet även att det låg någon annan ställbar barnhjälm bredvid dessa i affären så gissar att fler har små ställbara hjälmar till barn, är ju rätt smart till dem iom att de växer hela tiden att de är ställbara.

Min systers barn har precis börjat rida på min häst regelbundet, och använder i dagsläget hockeyhjälmar, så känner att ridhjälm/ridstövlar är perfekta julklappar.

Den ena killen är lång för sin ålder, han är 5 år i januari och drar kläder för 6-åring enligt föräldarna. Den andra killen är normalväxt och 2 år i december.

Vilka strl bör jag satsa på hjälm resp ridstövlar? Finns det justerbara hjälmar i så små strl, sånna som är mellan tex 54-56, som man justerar bak i nacken?

Och vad gäller stövlar, går inte svara på, du får helt enkelt tjyv-kika i vad de har...

54-56 i hjälm tror jag blir för stort, det är vad jag själv har i hjälmstorlek.
Visserligen har jag ett ganska litet huvud men när jag har med mig sambons brorsbarn som är i samma ålder som "dina" så är hjälmarna för stora.

Stövelstorlek får du nog kika på vad de har idag och köpa en storlek större.
Jag personligen hade nog hoppat ridstövlar och satsat på ridbyxor som är enklare.

Det är nog du som har väldigt litet huvud då enligt "normal" kurva så har barn ca följande storlek
50 = 2 år
54 = 3-4 år
56 = 4-8 år

Men som sagt huvudstorlek är väldigt individuellt och måste mätas för att säkert veta skiljer ju ganska markant mellan barn i samma ålder.

Min dotter hade en ställbar hjälm som första hjälm. Finns bl.a. från Casco. Nu är hon 5 o har strl 52 på Charles Owen. Köp INTE ridstövlar i gummi!! Totalt värdelösa. Alltför stela för att kunna sänka hälen i, varma på sommaren o kalla på vintern. Köp istället ridskor o shortchaps. Svårt att få tag på i Sverige men finns att beställa ifrån ett flertal butiker i UK. Där finns också riktigt små säkerhetsvästar till nästan halva priset mot här.

Det är nog du som har väldigt litet huvud då enligt "normal" kurva så har barn ca följande storlek
50 = 2 år
54 = 3-4 år
56 = 4-8 år

Men som sagt huvudstorlek är väldigt individuellt och måste mätas för att säkert veta skiljer ju ganska markant mellan barn i samma ålder.

Ehh alla de barn som varit här och ridit har varit ca 3-9 år och det en hel drös olika ungar totalt sett och ingen har haft stl 56.
Alla har haft mellan 50-54.

När vi varit ute och haft barnridning så har vi aldrig haft ngn som haft för stort huvud för stl 54 trots att det varit stora barn med.

Det är inte jag som skrivit måtten utan det är normalstorlek enligt tabeller på huvudstorlek på barn. De flesta barn jag vet som rider (i typ åldern från 4 och uppåt) har just den Jofa flexi jag skrev tips om ovan och som sagt den går från 54 och uppåt och den passar uppenbarligen dem annars hade de knappast haft dem. Tittar du tex på en knatteridning så är de väldigt vanliga så uppenbarligen är det väldigt mkt små barn som har 54 eller större i huvudmått.

Oj! Jag har 56-57 i hjälmar jag med, den där tabellen känns ju jätteknepig. Har mitt huvud inte växt sen jag var 8?!

Jag har i alla fall haft samma hjälmstorlek sen jag var 11 (ingen aning om storleken innan dess men den hjälmen jag har på bilder det året fanns i gömmorna och den är samma storlek som jag har idag).
Har faktiskt aldrig tänkt på när huvudet egentligen är färdigväxt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fodervärd
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka