Strö i lösdrift!

Sv: Strö i lösdrift!

Vi har bara spån nu, funkar hyffsat men nackdelen är ju det här med fukten. Man får dessutom köra in en traktorskopa några gånger i månaden då hästarna är duktiga på att trampa ned. Tanken är väl att toppa detta med halm så småningom.

När jag stod på lösdrift hade vi torv och spån det var jordgolv så torv var inte så bra blev bara blött och äckligt men spånet funka.

Min erfarenhet är att torv inte funkar så särskilt bra på lösdrift, kan däremot funka om man mixar med spån. Men inte heller spån är sådär jätterbra tycker jag. Utan halm är bäst, det blir en bra bädd och är ändå ganska lättskött. Enklast är om man kan få till en rejäl Djupströbädd, kan man hålla efter den ordentligt och strör ordentligt så håller sig bädden bra och är inte särskilt svår att sköta heller. Det blir en mjuk, varm, torr och stadig bädd.

Alternativet jag kan tänka mig är om man har gjuten platta eller t.ex. rejält gruslager under är att man kanske kan lägga på t.ex. gummimattor som isolerar och är varma. Sedan kan man ju strö på bara ett lager lite spån över. Detta borde ju också bli rätt så lättskött..

Min ponny går på lösdrift tillsammans med 5 andra hästar. Dom har 2 skjul att gå in i och stoora hagar. Och vid det ena skjulet finns ganska många träd som också skyddar ganska bra. Vi strör med torv i skjulen o de funkar bra, fast våra hästar är inte så jätteofta i skjulen direkt ;)

Har erfarenhet av ett underlag med en slags "asfalt-mattor" som släppte igenom väta. Under mattorna var det en djupbädd med torv. Mattorna var helt suveräna. De används vid vägbyggen och liknande, är blytunga, ca 5-6 cm tjocka och lite porösa och sviktande. Ovanpå mattorna räckte det att strö ett mycket tunt lager. Torv blev lite geggigt, men spån eller halm funkade bra. Har tyvärr inte hittat någt liknande på marknaden för stallutrustning.

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 518
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 502
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 445
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hjälp! Har ett riktigt knivigt problem om vilket strö jag ska hitta till lösdriften! Har en häst med ekvin astma så halm går såklart...
Svar
10
· Visningar
1 540
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Smitare - hur gör ni?
  • Bärväska för liten hund