Bukefalos 28 år!

Strö å hosthäst

AKB

Trådstartare
Det verkar ju vara lögn i h*lvete att få tag i halm i år.
Då är det de vilket alternativ finns till min hosthäst?
Vill inte ha något som dammar överdrivet mycket,som både spån och torv gör.. Finns det något annat å strö med. jag vill inte ha bädd heller..
 
Sv: Strö å hosthäst

Ja du, det finns en massa hosthästar som står på papper och hittills har ingen dött av trycksvärteförgiftning. :D

Jag tycker det är ett jättebra alternativ för hosthästar, tänk bara att bädden måste vara tjockare än den är med spån då papper är jätteluftigt..
 
Sv: Strö å hosthäst

Jag säger också papper. Det hade vi till en del hästar när jag jobbade. Och det funkade fint till dem. Hade det varit farligt hade vi nog fått höra mer om det iom att det var tävlande hästar som hade regelbunden kontakt med veterinär.
 
Sv: Strö å hosthäst

jag har en bronkit häst hemma och enligt klinik veterinären var torv det bästa och spån nästbäst och halm sämst
 
Sv: Strö å hosthäst

Halm har iaf fungerat bäst på honom..

Till er andra.. Vad får man tag på papper. Eller får man skaffa en dokumentförstörare å stå å mala ner reklamen man får i kilovis i brevlådan varje dag?
 
Sv: Strö å hosthäst

Halm har iaf fungerat bäst på honom..

Till er andra.. Vad får man tag på papper. Eller får man skaffa en dokumentförstörare å stå å mala ner reklamen man får i kilovis i brevlådan varje dag?

det finns vissa torv, spån osv försäljare som även har papper till försäljning. här är en http://www.rsprodukter.com/

det där med att trycksvärta är giftigt att få i sig. hmm...jag har ingen erfarenhet av pappersströ...men jag antar att hästarna inte äter stora mängder av pappret?! :P
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Strö å hosthäst

har torvbädd, hösilage, box med fönsterlucka= nästan alltid huvudet ute=ingen hosta alls! helt fantastiskt!:bump:
 
Sv: Strö å hosthäst

ligger ner i torven varje natt-fastnar inte alls i svans och täcke så som spån och halm gör.
 
Sv: Strö å hosthäst

Vad jag har förstått så är halm det värsta man kan använda till hosthästar pga att det kan finnas en hel del möggelsporer i halm.
Så jag skulle rekomendera papper eller torv.
 
Sv: Strö å hosthäst

dom äter ju inte pappret.. vi har både gjort själva och köpt in färdig strimlat! det går åt myyyyyyyycket papper om man ska strimla själv men det är å andra sidan bra mkt billigare..
 
Sv: Strö å hosthäst

Jag har haft en häst med kronisk bronkit, det bästa för honom var torv. Det kan se ut som att det dammar, men dammpartiklarna är så stora att de inte komme rner i lungorna.

Halm är det sämsta man kan ha.
 
Sv: Strö å hosthäst

Jag köpte honom under betessäsongen, och förra ägaren sa att han bara kunde stå på halm..Så jag tog förgivet att det va så..Men nu har han stått på kutterspån i snart en vecka,och ingen hosta alls :)
 
Sv: Strö å hosthäst

Skönt att spån verkar funka!
Jag har en dam som fick dammallergi efter en elak utdragen förkylning. Halm var bara att glömma, hur fin den än såg ut. Torv dammar absolut minst, utom sommartid när den är väldigt torr, men med torv ska man ju helst ha bädd och då är torven guld. Dock tycker jag att torv är mörkt och drar åt sig lite för mkt fukt utomhus, för min häst står nämnligen i utebox. Så jag har spån. Funkar prima! Men så har jag också utebox som sagt. Fixar verkligen din häst att stå inne i stall?
Hoppas du får det under kontroll! :bow:

(ps: min häst var aldrig HOSTIG, hon hade slem i lungorna och andades bara tungt, de kan alltså må skit utan att hosta...)
 
Sv: Strö å hosthäst

PS: även om du inte gillar bädd skriver du, är det värt att överväga! Då "drar" man inte runt spånet lika mkt, du har en lätt fuktig botten som fångar upp dammet bättre, även om man givetvis ska ha torrt spån överst, men jag inbillar mig iaf att det är bättre för hosthästarna... Värt att fundera på iaf!
 
Sv: Strö å hosthäst

Torv är väl det bästa för hosthäst. Inte dammar det mycket heller, tycker jag. Tror det beror på kvalitén på torven i och för sig...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 456
Senast: warg
·
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
638
Senast: tanten
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 301
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 402
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp