Strö med halm

P

piggis_83

Ni som har halm som strö, vad kostar det för er? Hur många småbalar i månaden går det åt per box ungefär?
Ni som bor på landet, o köper halm i småbal direkt från bonde, vad betalar ni per kg el bale?
Det är väl en halmsort som sticks o som inte är lämplig som strö, vilken....? Vilken halmsort är BÄST att ha som hästströ i boxen?
 
Jag använder vete halm just nu till mina hästar och det fungerar bra. Varför jag inte vill ha det egentligen är att det blir mindre gödsel hög med ex torv men nu har jag halm hemma så så får det bli.

Jag har just nu rundbal men det ska jag INTE ha igen. Jag betalade 110kr för en sådan och den räcker i ca 2 månader. På små balar får jag betala 50öre/kg men det är oxå mera lätt hanterligt. Med små balar går det åt för mig ca 10kg/vecka (super renlig´häst)
 
Jag köpte havrehalm till mina, tänkte att de skulle kunna tugga lite på det för att dryga ut hösilaget och undvika lösa magar. De rör dock inte halmen så nu har jag strött med den i lösdriften istället. Hade torv förut. Jag har storbal och gav 40:-/st. för dem. Såå billigt strö om man jämför med torv eller spån, så jag funderar på att använda det fortsättningsvis, även om det betyder gigantisk gödselstack.
 
I mitt nuvarande stall ngår halm men i mitt förra halm köpte vi själva. Vi betalade 0.5kr/kg och det gick åt ca 1 bal varannan dag. Det var havrehalm. Nu när det ingår i hyran går det åt ca 1 bal om dagen! :D
 
Tack tack bara så man vet ungefär hur mkt man får ge för halm.... Funderar på att byta till halm, blir ju mysigare för pållan :) O sen borde det bli billigare än torv.
Har ni spån eller torv i botten? Eller bara halm?
 
Jag har halmbädd och då går det åt 1 bal/veckan..kostar mig 40 spänn i månaden...Huvva vad ni verkar slösa på halm ;-). Balarna väger väl sidådär 6-10 kg...har faktiskt inte vägt.
 
Köpte vetehalm i år (dvs 2003...) av ena grannbonden. Fick betala 1 kr/bal (köpte 200 balar) vilket vi löste genom att byta med ägg. Jag brukar ta 1 kr/ägg, så grannen får ett ägg per bal! Ja, jag tyckte det kändes lite lite, så de får väl en hundra ägg till. Blir billigt i vilket fall som! :)

Har ingen aning om hur många ägg...jag menar kronor...det blir per månad. :D

Havrehalm är ju klassiskt, hästarna äter ofta gärna av det. Men det suger inte lika bra som vetehalm har jag hört. Det var därför jag ville testa med vetehalm den här säsongen. Och nog tycker jag att det stämmer! Förra året/säsongen rann kisset igenom på ett helt annat sätt. Var ofta vått längst ner mot golvet. Men nu, med vetehalmen, blir det inte så, det sugs upp mycket bättre och det är lättare att mocka ut de kissiga partierna. Har sett hästarna tugg i sig lite halm ibland, så det kan ju inte vara jätteäckligt i alla fall. :p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 649
Senast: Lhas
·
Utrustning Vår stallägare har meddelat att vi får köpa in eget strö från nu, och då funderar jag på vad jag ska ha för något. Allt utom torv är...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
9 606
Senast: warg
·
Anläggning Min stallägare har bett mig se över vad jag tycker är rimlig höjning av min stallhyra. Jag är den enda som är inackorderad så det är...
2
Svar
26
· Visningar
4 025
Senast: Sofie.S
·
Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 318
Senast: Hannah199
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp