Bukefalos 28 år!

strömaterial i ligghall

lizzie

Trådstartare
Ni som har vindskydd/ligghall till era hästar och då med grusad botten. Vad använder ni för strömaterial?

Till boxarna i stallet använder jag kutterspån. Nu håller vi på att bygga ett vindskydd åt mina hästar och kom på att spånet kanske inte funkar bra som strömaterial just där. Jag har ingen bottenplatta, utan det är grus/sand som botten.

/Lizzie
 
Ni som har vindskydd/ligghall till era hästar och då med grusad botten. Vad använder ni för strömaterial?

Till boxarna i stallet använder jag kutterspån. Nu håller vi på att bygga ett vindskydd åt mina hästar och kom på att spånet kanske inte funkar bra som strömaterial just där. Jag har ingen bottenplatta, utan det är grus/sand som botten.

/Lizzie
Halm, på grusbotten.

Djupströbädd, gödslas ut en gång/år
 
Myyycket halm. Blir gosigt och skönt på vintern. :D

Sen har vår mycket bra stallägare fixat med sina maskiner så att vi slipper mocka ur ligghallen. ;)
 
Är det bara ett vindskydd och hästarna står på stall om natten så behöver man ju inte ha ngt strömaterial direkt.

Planerar att ha bara jord eller ha lite stenmjöl eller sand på. Vill undvika djup strö bädd så att hästarna inte väljer att ha vindskyddet som en toalett :p.
 
Hade stallpellets i botten (som bara fylldes på lite en eller två gånger) och ovanpå en tjock bädd med halm - permanentbädd. Jag håller på att tömma den nu :p mindre roligt jobb men den var väldigt välanvänd av hästarna både för att ligga och sova i och för att undvika regn :)
 
Är det bara ett vindskydd och hästarna står på stall om natten så behöver man ju inte ha ngt strömaterial direkt.

Planerar att ha bara jord eller ha lite stenmjöl eller sand på. Vill undvika djup strö bädd så att hästarna inte väljer att ha vindskyddet som en toalett :p.

Vi håller på med bygget nu och vi bygger så skyddet ska kunna fungera som lösdriftshall. Det beror på hur det funkar med hästarna. Jag har stall i en fd loge = lika kallt inne som ute. Så egentligen skulle de lika gärna gå på lösdrift.

/Lizzie
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 676
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 243
Senast: Blyger
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
952
Senast: a1agnlju
·
Trädgård & Växter Jag har en liten dröm att bygga ett växthus inom ett år eller två. Tanken är då ett växthus på mur som delvis funkar att odla lite i men...
Svar
2
· Visningar
357
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp