Ströpellets eller pellets?

ebbaaullsater

Trådstartare
vad är egentligen skillnaden på ströpellets och pellets som man köper till huset för uppvärmning?
Det är ju egentligen gjort av samma sak?

Eller va säger ni?
 
vad är egentligen skillnaden på ströpellets och pellets som man köper till huset för uppvärmning?
Det är ju egentligen gjort av samma sak?

Eller va säger ni?

En skillnad är det, i alla fall på de två märken jag använt, nämligen att det inte förekommer gran och tall i stallvarianten. Det gör att man slipper terpentinet.
 
En skillnad är det, i alla fall på de två märken jag använt, nämligen att det inte förekommer gran och tall i stallvarianten. Det gör att man slipper terpentinet.
Har sett flera märken som uttalat innehåller gran och tall och kallas stallströ. Är det vinkligt så bör man kolla upp vad innehållet är.
 
Jag vet inte hur det verkligen ligger till men terpentin är en lättflyktig olja. Med tanke på att spånpellets malts och torkats så gissar jag att merparten försvunnit och problemet är mycket större när man använder kutterspån och vanligt sågspån.
 
Jag köper vanligt pellets, sådant som används till uppvärmning. Har gjort i flera år nu. Det funkar alldeles utmärkt. Har inte kollat om det är gran och tall i, men det luktar inte terpentin och ingen häst har reagerat på något sätt.
Däremot hade jag problem när jag använde halmpellets, att hästarna åt av det.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hur mycket tankemöda lägger du på att hitta den optimala uppvärmningen för dig och din häst? Ett forskarpar från Belgien och...
Svar
0
· Visningar
109
Senast: Gunnar
·
Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
916
Senast: julgrisen
·
Hemmet Ni med erfarenhet av att hyra ut hus - hur vågar man egentligen kasta sig in i leken och hur ska man förbereda sig? Vi håller mentalt...
2
Svar
38
· Visningar
2 349
Senast: Tiffany
·
Fordon Hej, Ja som rubriken säger - när ska man byta bil? Jag har en Volvo V40 från 2015 som har gått 13’ mil, jag har ägt den 3 år. Rullat på...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 205
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp