När ska man byta bil?

Anna-Bella

Trådstartare
Hej,

Ja som rubriken säger - när ska man byta bil? Jag har en Volvo V40 från 2015 som har gått 13’ mil, jag har ägt den 3 år. Rullat på bra och jag tycker om den! Har förlängt vagnskadeförsäkringen så den gäller ett år till men sen går den inte att teckna längre. När är det ”bäst” att byta bil egentligen? Om jag kollar på värderingar för den nu (vilket man ju såklart får ta med en nypa salt) borde jag få ut ungefär samma om jag skulle sälja den nu som för när jag köpte den för 3 år sen. Är det smartast att ha en bil tills den eventuellt går sönder (och betala eventuella dyra lagningar) och sedan skrota/sälja billigt när det inte är värt att laga längre och då köpa en ny bil? Ska man byta till en nyare bil efter ett par år och då hoppas slippa lagningar för att bilen fortfarande är relativt ”ny”? Ja, vad tror ni är mest fördelaktigt egentligen?
 
Hej,

Ja som rubriken säger - när ska man byta bil? Jag har en Volvo V40 från 2015 som har gått 13’ mil, jag har ägt den 3 år. Rullat på bra och jag tycker om den! Har förlängt vagnskadeförsäkringen så den gäller ett år till men sen går den inte att teckna längre. När är det ”bäst” att byta bil egentligen? Om jag kollar på värderingar för den nu (vilket man ju såklart får ta med en nypa salt) borde jag få ut ungefär samma om jag skulle sälja den nu som för när jag köpte den för 3 år sen. Är det smartast att ha en bil tills den eventuellt går sönder (och betala eventuella dyra lagningar) och sedan skrota/sälja billigt när det inte är värt att laga längre och då köpa en ny bil? Ska man byta till en nyare bil efter ett par år och då hoppas slippa lagningar för att bilen fortfarande är relativt ”ny”? Ja, vad tror ni är mest fördelaktigt egentligen?
Det bästa skulle jag säga är att ta hand om den du har om det är en bra bil.

Serva den när den behöver, byt ut och laga saker i tid innan det blir en massa annan förslitning osv. Med sin gamla egna bil vet man ju iallafall vad som är gjort och vad som kan tänkas komma, det vet man aldrig med en ny bil..alltså ny begagnad bil.
 
Jag brukar vilja byta bil när det börjar bli mycket saker som ska bytas ut varenda år. Ni vet när man inte längre känner sig lugn inför besiktning eller service utan alltid undrar vad de ska hitta för något den här gången..
Hur länge man kan köra en bil innan detta uppstår varierar säkert mellan bilar, men volvo brukar funka ganska länge.

Men det är jag, som vill ha ett bekymmersfritt och stressfritt bilägande.
 
Hej,

Ja som rubriken säger - när ska man byta bil? Jag har en Volvo V40 från 2015 som har gått 13’ mil, jag har ägt den 3 år. Rullat på bra och jag tycker om den! Har förlängt vagnskadeförsäkringen så den gäller ett år till men sen går den inte att teckna längre. När är det ”bäst” att byta bil egentligen? Om jag kollar på värderingar för den nu (vilket man ju såklart får ta med en nypa salt) borde jag få ut ungefär samma om jag skulle sälja den nu som för när jag köpte den för 3 år sen. Är det smartast att ha en bil tills den eventuellt går sönder (och betala eventuella dyra lagningar) och sedan skrota/sälja billigt när det inte är värt att laga längre och då köpa en ny bil? Ska man byta till en nyare bil efter ett par år och då hoppas slippa lagningar för att bilen fortfarande är relativt ”ny”? Ja, vad tror ni är mest fördelaktigt egentligen?
Min billigaste bil var en v40 från 04. Köpte den 2014 när den hade gått 16 tusen för 35' skrotades 2023 när den gått 35' tusen efter jag dödat ett fullvuxet vildsvin med bilen.
Aldrig några dyra grejer som gick sönder utan dyraste var bromsok bak 2 gånger. Är svårt att klå den bilen i billighet om jag räknar värdeminskning, reparationer och skatt.

Så jag säger behåll om du är nöjd.
 
Jag brukar vilja byta bil när det börjar bli mycket saker som ska bytas ut varenda år. Ni vet när man inte längre känner sig lugn inför besiktning eller service utan alltid undrar vad de ska hitta för något den här gången..
Hur länge man kan köra en bil innan detta uppstår varierar säkert mellan bilar, men volvo brukar funka ganska länge.

Men det är jag, som vill ha ett bekymmersfritt och stressfritt bilägande.
Jag känner mig ALDRIG lugn inför besiktning, så i sådana fall hade jag bara kunnat äga splitternya bilar... :D

Jag bävar verkligen för den dagen då min 2006 Honda CR-V ger upp. Den har gått nästan 30 000 mil och har varit väldigt billig att äga. Tror att vi har haft den i 9 år nu, och den har uppfört sig fantastiskt väl :heart! Jag har en duktig bilmekaniker med bra priser så för min del tror jag att jag vinner mest på att behålla och laga så länge det bara går!
 
En till fördel med Volvo är ju att det är lätt att hitta reservdelar och att "vem som helst" kan laga dem. Lite äldre bilar brukar dessutom var lätta att jobba med. Sådant gör det betydligt billigare i längden jämfört med om man köper en ny bil av modell som kanske inte är lika vanlig eller som är svårare att arbeta med.

Jag minns så väl hur lite jag oroade mig för när några av mina äldre bilar gick sönder, och vilken chock jag fick när en i bekantskapskretsen berättade vad en i mina ögon liten grej hade kostat att byta på dennes betydligt nyare bil.
 
Jag säger också behåll om du är nöjd och bilen går bra! Byt sen när det verkar som att det är grejer som blir slitna eller att den börjar gå sönder för mycket.

Själv byter jag när jag måste börja besikta, vem orkar hålla på med sånt liksom? OBS! Skämt, det har bara fallit sig så de senaste åren att vi har haft så nya bilar så att de inte behöver besiktas och så har det råkat bli så att vi bytt innan det ska göras, så jag brukar skämta och säga att det är på grund av besiktningen vi har bytt :D I själva verket var det först för att våran volvo v60 -15 behövde kamremsbyte och dyra grejer gjorda, så då bytte vi till en hybrid på leasing, och sen lite oplanerat så beställde vi en elbil.
 
Jag älskar min bil. Bränslesnål och skön att köra.
Men i år har jag lagat för nära 30 papp.

Å andra sidan - hur hittar jag en lika bra bil för motsvarande summa. Går inte. Så jag forsätter köra och laga. Bilen har nytt EGR filter, Nytt partikelfilter och ny kamrem.

Förr har jag alltid haft pengar nog för att köpa en bättre. Inte länge.
De flesta bilbyten har skett för att bilen avlidit eller är nära att avlida.
 
Jag känner mig ALDRIG lugn inför besiktning, så i sådana fall hade jag bara kunnat äga splitternya bilar... :D

Jag bävar verkligen för den dagen då min 2006 Honda CR-V ger upp. Den har gått nästan 30 000 mil och har varit väldigt billig att äga. Tror att vi har haft den i 9 år nu, och den har uppfört sig fantastiskt väl :heart! Jag har en duktig bilmekaniker med bra priser så för min del tror jag att jag vinner mest på att behålla och laga så länge det bara går!
+1 på den - har en från 2001 med samma miltal som tuffat och gått i sexton år utan knepiga fel; kallar den min spargris!
Nu hittade jag en från 2004 som inte ens gått 20 000 mil, så jag köpte den och ska sälja den äldre.
Svider lite i hjärtat, den har ju skött sig så väl... :heart
 
Jag känner mig ALDRIG lugn inför besiktning, så i sådana fall hade jag bara kunnat äga splitternya bilar... :D

Jag bävar verkligen för den dagen då min 2006 Honda CR-V ger upp. Den har gått nästan 30 000 mil och har varit väldigt billig att äga. Tror att vi har haft den i 9 år nu, och den har uppfört sig fantastiskt väl :heart! Jag har en duktig bilmekaniker med bra priser så för min del tror jag att jag vinner mest på att behålla och laga så länge det bara går!
Själv så är besiktning inget jag stressar upp mig för.
Har haft äldre bilar sedan 03 då jag tog körkortet och det värsta som hänt är att jag måste göra om det och lämna 1 dag på verkstan.
 
Men det är jag, som vill ha ett bekymmersfritt och stressfritt bilägande
Det finns inga bekymmersfria eller stressfria biläganden.

Det är dock personligt hur man vill ta stressen.
Man kan ta den i form av pengar, tid, besvär, eget arbete eller redundans.

Jag kör Redundans och besvär blandat med eget arbete.
 
Jag känner mig ALDRIG lugn inför besiktning, så i sådana fall hade jag bara kunnat äga splitternya bilar... :D

Jag bävar verkligen för den dagen då min 2006 Honda CR-V ger upp. Den har gått nästan 30 000 mil och har varit väldigt billig att äga. Tror att vi har haft den i 9 år nu, och den har uppfört sig fantastiskt väl :heart! Jag har en duktig bilmekaniker med bra priser så för min del tror jag att jag vinner mest på att behålla och laga så länge det bara går!
Jag känner mig helt lugn med sådär ”halvnya” bilar. Har aldrig ägt en fabriksny bil men däremot köpt bilar som är sådär 3-5 år gamla, brukar vara relativt bekymmersfritt😊
 
Det finns inga bekymmersfria eller stressfria biläganden.

Det är dock personligt hur man vill ta stressen.
Man kan ta den i form av pengar, tid, besvär, eget arbete eller redundans.

Jag kör Redundans och besvär blandat med eget arbete.
Jag tror du fattar vad jag menade. Jag lägger hellre mer pengar och slipper sedan oroa mig.
 
Min första volvo bytte jag när den inte gick att laga längre, kunde inte alls lita på den. Men den var 30 år gammal.
Min andra bil, Ford Ka, krockade jag med och var inte värd att laga.
Min nuvarande Ford Ka -06 kommer jag nog ha tills jag har råd att köpa en lite större bil. Den har gått typ 7 000 mil bara och har ingen rost alls, så räknar med att den håller ett bra tag till.
 
Jag kör tills behoven ändras eller tills jag tycker att det går för mycket tid och pengar på reparationer. Jag bor på landet, pendlar mycket och har dåliga bussförbindelser. Så fort min bil inte är körbar blir det problem, både tidsmässigt och ekonomiskt. Så länge jag trivs med bilen, den uppfyller mina behov och inte har allt för många och dyra verkstadsbesök så behåller jag den. Eventuella garantier och ålders-/miltalsförsäkringar bekommer inte mig. Jag kör så pass mycket att det hade blivit alldeles för frekventa bilbyten om jag skulle tänka på sånt.
 
Min dyraste är s40 från 07 som åker till skroten i morgon. Nu såhär i efterhand så har jag stora misstankar om att mätarställningen är fifflad med en hel del då visa delat är mer slitna än dom borde vara vid det milanralet.
 
Kruxet som jag ser det är att det inte hjälper att lägga en massa pengar på bilen.
Det blir fortfarande problem, men dyrare.
Jag har haft väldigt lite problem med mina bilar när de varit nyare. Har bara ägt volvo och de har generellt funkat ganska problemfritt. Min första volvo krånglade ganska mycket på slutet men då hade den gått över 30 000 mil.
Jag gör ingenting själv med mina bilar och lämnar endast till märkesverkstad.
 

Liknande trådar

Fordon Jag har nu en Volvo v50 som jag egentligen är väldigt nöjd med, årsmodell 2012. Men det har varit väldigt mycket reparationer senaste...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 333
Senast: Jeps
·
Fordon Jag ska sälja min citroen och enligt blocket är den värd 10 000 kronor. Om jag däremot kollar på biluppgifter.se så hamnar priset på 19...
2
Svar
30
· Visningar
1 680
Senast: mars
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
348
Senast: attheedge
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 597
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp