När ska man byta bil?

Får erkänna att frågan även var lite retorisk med slutsatsen att vi bör ställa bilarna och cykla mera. Jag ställde av min bil och cyklar istället och "körstträckan" har efter det flerdubblats :)
Det fungerar inte riktigt när man bor som vi gör.

Men elbil är ju ett alternativ som vi skall gå över till i nästa inköp av bil.
Vi producerar egen el som vi kan åka på.
 
Det kommer saker i vågor vid olika miltal.
Men fram till 15 000 mil så är det nästan bara förslitning som går att förutse som inträffar.
Bromsar och i förekommande fall byte av kamrem och sådant.

Sedan så blir det mer spännande.
Strax före 20 000 mil så kan det komma litet hjullager och drivknutar/drivaxlar, en och annan bromsskiva och litet annat jox.

Efter 20 000 mil så kommer sedan allt som inte riktigt håller måttet på bilen. Klena konstruktioner som koppling och växellåda eller delar på den enskilda individen som inte var riktigt 💯.
Där hamnar vevhusventilationer som sätter igen, hjullager och andra lager som skär. T.ex. på plasthjulet som apparatremmen löper emot.

Om man tar sig igenom 20 000 mil så brukar det sedan vara ganska så lugnt till 30 000 mil där allt som inte har evighetskvalitet går sönder. Fönsterhissar, AC och annat brukar ge upp här.

Efter väggen av trassel vid 30 000 mil så verkar det sedan tuffa på till ungefär 45 000 mil och där blir det litet svårare. Men så långt kommer bara de riktiga kvalitetsbilarna.

Vilka bilar anser du kvalificerar som "riktiga kvalitetsbilar"? Mina tankar går direkt till Mercedes och Audi. Jag tänker i vilket fall inte på Volvo, men vår är långt ifrån ensam Volvo om att ha rullat runt 40 000 mil. Jag tror inte att det nödvändigtvis "bara" är "riktiga kvalitetsbilar" som hänger kvar så länge. Det beror nog mycket på hur bilen skötts, hur den körts o. s. v. Kanske en del tur också. Vi har i alla fall (ännu) inte haft något problem med t. ex. fönsterhissar eller AC, eller något värt att kalla en "vägg av trassel", trots att vår bil gått långt över 30 000.
 
Vi har vid de senaste bilbytena köpt förstabil (familjekombi) av tyskt "kvalitetsmärke" som varit ca 3 år gamla vid inköpet och har prioriterat få mil på mätaren. Då har den stora värdeminskningen skett men bilen är fortfarande i princip ny (iaf för oss). Den har körts av oss i ca 3 år innan vi bytt in den mot en motsvarande bil, ca 3 år gammal. Vi kör inte speciellt mycket, under 2000 mil per år, så även efter 3 år i vår ägo är det en bil med ganska få mil givet åldern. Detta har resulterat i låga verkstadskostnader bortsett från service och iom att det finns ett hyfsat andrahandsvärde vid inbyte så är det inte supermycket pengar emellan. Bilarna har inte varit belånade vilket har åkat flexibiliteten.

Andrabilen börjar ha gått långt men är så billig att äga och köra så den får stanna ett tag till, den rullar dessutom så yttepytte lite att jag inte kan försvara att byta den mot något mycket dyrare. Men snart är risken att den faller över gränsen och börjar kosta en massa i reparationer så under nästa år behöver den nog bytas.
 
Jag har haft äldre bilar som stått betydligt mindre på verkstad än den fabriksnya BMW jag körde ett tag, så jag vet inte om man öht kan tänka att ny bil= bekymmersfritt. BMWn var inne ett par dagar varje år de tre åren vi hade den, för saker som inte hade gått att låta bli att åtgärda snabbt. Den gamla (2007) Peggan jag kör nu har hittills bara haft enkla och förväntade grejer som går lätt att fixa i samband med service.
 
Vilka bilar anser du kvalificerar som "riktiga kvalitetsbilar"? Mina tankar går direkt till Mercedes och Audi. Jag tänker i vilket fall inte på Volvo, men vår är långt ifrån ensam Volvo om att ha rullat runt 40 000 mil. Jag tror inte att det nödvändigtvis "bara" är "riktiga kvalitetsbilar" som hänger kvar så länge. Det beror nog mycket på hur bilen skötts, hur den körts o. s. v. Kanske en del tur också. Vi har i alla fall (ännu) inte haft något problem med t. ex. fönsterhissar eller AC, eller något värt att kalla en "vägg av trassel", trots att vår bil gått långt över 30 000.
Då så är du att gratulera.
Det viktigaste att det går att få tag på reservdelar.
Så Volvo fungerar bra. Det är vad vi själva föredrar just nu.
Mercedes är litet extra dyrt att laga, så det väljer vi numera, efter ett större antal, bort.
Audi är också trassligt på så sätt och någon bättre hållbarhet har jag inte sett där.
VAG är rent allmänt knepiga även om Skoda ofta är pålitliga eftersom de bygger på äldre och väl beprövad teknik.
Toyota, Mazda och Nissan är riktiga slitvargar.

Det finns säkert flera som håller ihop litet längre än andra.

Min bilmekaniker, som jag är helt beroende av, vill inte att jag köper Mercedes eller VAG.
Så då låter jag bli det.
Han accepterar dock Peugeot eftersom att han är expert på dem och kan hur de fungerar.
 
Vi kör inte speciellt mycket, under 2000 mil per år, så även efter 3 år i vår ägo är det en bil med ganska få mil givet åldern.
Vi kör oerhört mycket och en nyare bil skulle gå från fräsch till vrak hos oss på under ett år.
Så det vore en förfärlig kapitalförstöring.

Vi har 4 bilar.
Just nu en bil som fungerar, en som vi håller på att laga själva (plasthjulet till apparatremmen), en på verkstan (ett kamremsbyte som gick snett) och en i kö till verkstaden (en bränsleledning som trasslar).

Och min sambo har somnat på maten just nu, så vi får vänta litet med skruvandet.
 
Här har vi också dilemma just nu. Bilen från 2012 har knappt gått 11.000 mil, men förra året och i år har det varit mycket. Bromsar som behöver bytas både fram och bak, motor till vindrutetorkare som klappade ihop och nu förra veckan tyckte kondensorn till AC:n att den skulle tacka för sig. Uppe på det en skada på ena framhjulet som behöver bytas omgående.

Dyra reparationer, men eftersom bilen bara gått 11.000 mil känns det som att det är bättre att laga och behålla. Har aldrig haft billån på mina bilar så det är inget jag behöver bekymra mig om.
Räknar du bromsbyte som någon slags utöver det vanliga? Jag har alltid räknat bromsar som underhållsreparation?
 
Vilka bilar anser du kvalificerar som "riktiga kvalitetsbilar"? Mina tankar går direkt till Mercedes och Audi. Jag tänker i vilket fall inte på Volvo, men vår är långt ifrån ensam Volvo om att ha rullat runt 40 000 mil. Jag tror inte att det nödvändigtvis "bara" är "riktiga kvalitetsbilar" som hänger kvar så länge. Det beror nog mycket på hur bilen skötts, hur den körts o. s. v. Kanske en del tur också. Vi har i alla fall (ännu) inte haft något problem med t. ex. fönsterhissar eller AC, eller något värt att kalla en "vägg av trassel", trots att vår bil gått långt över 30 000.
Volvo är ju kända för det. Åtminstone de äldre varianterna.
 
Vi kör oerhört mycket och en nyare bil skulle gå från fräsch till vrak hos oss på under ett år.
Så det vore en förfärlig kapitalförstöring.

Vi har 4 bilar.
Just nu en bil som fungerar, en som vi håller på att laga själva (plasthjulet till apparatremmen), en på verkstan (ett kamremsbyte som gick snett) och en i kö till verkstaden (en bränsleledning som trasslar).

Och min sambo har somnat på maten just nu, så vi får vänta litet med skruvandet.
Nu är trissan och apparatremmen på plats.
Nu skall bara innerskärmen och höger framhjul monteras tillbaka, så har vi två bilar som fungerar igen.
2 Volvo XC 70
 
Både bensin och diesel. Gjorde bara ett snabbt överslag därför frågan.
Snabbt överslag så mellan 4 och 15 ton beroende på framställningen. Kör E85.
Får erkänna att frågan även var lite retorisk med slutsatsen att vi bör ställa bilarna och cykla mera. Jag ställde av min bil och cyklar istället och "körstträckan" har efter det flerdubblats :)
Jo men visst, till dom flesta ställen jag ska så måste jag i så fall cykla en sträcka som är livsfarlig 70 väg utan cykelbana. Pappa som är eftersöksjägare var i år på sen vinter på 5 eftersök under 36h och det på en sträcka kortare än 2km. Nä jag tror jag skippar är för rädd om mitt liv och hälsa.
 
Jag byter nu, min är en 2016 som gått 13000 mil. Jag vill ha ett så bekymmersfritt bilägande som möjligt och byter därför innan det börjar rasa grejer. Nu kan min säkert rulla 5000 till utan problem, men när det börjar gå sönder är ju värdet mycket lägre än nu så jag föregår känner jag. Min går in som kontantinsats och lite till i den nyare (men begagnade) bilen och då är ju andrahandsvärdet viktigt. Jag är beroende av bil och vill inte hamna i läget att den måste stå på verkstad för saker som kommer på en äldre bil. Väljer också en bil med full nybilsgaranti för säkerhets skull.

Men jag är inte intresserad av att laga bilar och har ingen i min närhet som gör det, så för mig passar det bättre att byta innan. Sen gillar jag moderna bilar med.
 
Snabbt överslag så mellan 4 och 15 ton beroende på framställningen. Kör E85.
Min gamla Audi går på E85 (eller den bensin som man för tillfället lyckas med att få tag på).
Det är därför som den skall lagas även om ventilerna blev skadade när kamremmen skulle bytas.
Men nu är topparna renoverade och snart tillbaka på bilen med nya och fina packningar.
 

Liknande trådar

Fordon Jag har nu en Volvo v50 som jag egentligen är väldigt nöjd med, årsmodell 2012. Men det har varit väldigt mycket reparationer senaste...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 342
Senast: Jeps
·
Fordon Jag ska sälja min citroen och enligt blocket är den värd 10 000 kronor. Om jag däremot kollar på biluppgifter.se så hamnar priset på 19...
2
Svar
30
· Visningar
1 680
Senast: mars
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
348
Senast: attheedge
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 601
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hijabis i stallet!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp