Strömsholm?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare gucci_pucci
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 3 277
G

gucci_pucci

hejhej!
jag e en förvirrad 14-årig tjej, Det är nämligen så att jag vill
verkligen satsa på att komma in på strömsholm..men jag har ponny
och vill helst inte sälja min ögonsten.så jag undrar får man ha med sig en ponny till strömsholm ??:confused:
och så undrar jag vet ni vad som krävs ridmässigt o betygsmässigt ?
stämmer det att man måste tävla 1.20 på stor häst för att komma in ??
ha en fortsatt trevligt dag :smirk: :D

Sv: Strömsholm?

Klart man får ha med sig ponny, jag har haft med min fjording (d-ponny) till Flyinge :)

Vet tyvärr inte vad som gäller för att komma in på Strömsholm...

Vet inte hur det är med andra utbildningar, men för att komma in på Young Rider programmet måste du vara minst 18, ha tävlat häst med nationella placeringar m.m.

okej..tack för svar..:) men hur gjorde du lixom för att komma in på flyinge?

du får väl ha med din ponnyn men inte ha den i utbildningen lixom, då måste du har stor häst på lektionerna och så..
men det går säkert att fixa stallplats till ponnyn oxå fast kanske inte på samma anläggning. eller ja vet inte :p
känner flera som kommit in där och alla har inte ridit 120. de går mkt på ridprovet sen om du inte har ridit 120 eller inte spelar nog inte sååå stor roll. är du kille kommer du in garanterat ;)

Min syrra går på Strömsholms och hon har ju inte med sig sin ponny till skolan (För att jag vill inte det) men tror att man inte får ha den på lektionerna men utanför skolan.Det finns nog ganska många stall där,tror jag:confused: Men skitkul säger hon att det är så satsa!!:D
Dit ska jag men det är ju många år kvar för mig men men! :angel:

jag ahr hört att det gäller o ha plac. 120 eller LA på D_ponny.. men är inte säker.. :P

jag ahr hört att det gäller o ha plac. 120 eller LA på D_ponny.. men är inte säker.. :P

Första året är det inte så stora krav, men andra och tredje är det höga krav! Är inte säker på om man får ha med sig ponny, men det borde man väl få? :eek: Det gäller iaf andra året 120cm häst och LA dressyr! Lycka till! ;)

Info från http://www.stromsholm.com/filer/Infoblad_RSG_061019.doc

RIDSPORTGYMNASIET (SMR)
Målsättning
Utbildningen syftar till att ge en bred yrkesförberedande grundutbildning inom ridsporten. Utbildningen vänder sig till dig som vill bli ridledare eller fördjupa dig i området hästskötsel för ridsport och tävling eller bli sportryttare. Utbildningen ger grundläggande behörighet för högskolestudier och efter utbildningen kan eleven välja att vidareutbilda sig inom ridsporten. Utbildningen kan utgöra en grund för Hippologprogrammet eller Ridinstruktörskursen.
Lokalisering
Kantzowska gymnasiet i Hallstahammar är utbildningsanordnare. Rid- och hästutbildningen sker på Ridskolan Strömsholm - ridsportens nationella utbildningscentrum - och leds av välmeriterade lärare. Eleverna erbjuds möjlighet att bo på Strömsholm (ca 3085 kr/mån, ht 06, inkl middag 4 dagar i veckan). Inackorderingstillägg utgår från hemkommunen till ungdomar under 20 år. Eleverna åker buss två-tre dagar i veckan, ca en mil till Kantzowska gymnasiet, för att få kärnämnen och vissa andra kurser på ett gymnasium med brett kursutbud, modern utrustning och kvalificerade ämneslärare.
Egen häst i utbildningen?
Ridskolan Strömsholm tillhandahåller välutbildade skolhästar. Viss möjlighet finns att medföra egen häst under förutsättning att den kan gå både hoppning och dressyr, ridas i grupp med andra hästar och bidra till elevens utveckling. Halv uppstallningskostnad tas ut för av eleven medförd häst (1650 kr/mån, ht 06). Eleven ansvarar för hästens skötsel. Om du väljer ”Sportridning” (200p) i årskurs 3, måste egen häst medtagas som antingen går lägst 1,20 m hoppning eller LA:5 dressyr.
Förkunskapskrav:
 Behörighet för gymnasiestudier
 För att klara utbildningen skall du ha god erfarenhet av hästar och ridning. Du bör rida kunna rida en skolad häst i lägst lätt C dressyr, 90 cm hoppning samt rida och hoppa i terrängen, när du börjar åk 1. Det är också viktigt att du kan rida och hantera olika typer av hästar med varierande temperament.
Ansökan och antagning
 Ansökan lämnas hos intagningsnämnden i hemkommunen.
 Ansökningskod SMR110.
 Sista ansökningsdag är 1 februari.
 Antagningen görs av Kantzowska gymnasiet. Platsantal: ca 28 per år .
 Eleverna antas till utbildningen på sitt slutbetyg från grundskolan.
 Intagningspoängen har varit ca 260p under de senare åren.

Om riksidrottsgymnasiet (RIG), är det fellänkat på hemsidan... Det jag kan om det är att du ska ha ridit LA på häst eller ponny, i utbildningen krävs dock ridhäst som har gått/har kapacitet för att gå YR SM inom något år. Du kan kombinera RIG med ett vanligt gymnasieprogram. Mycket av antagningen går på ridprov och intagningssamtal.

Förtydligat: Det finns alltså TVÅ olika gymnasieprogram på Strömsholm som har helt skilda målsättningar.

Rsg (ridsportgymn) samt rig (riksidrott) finns där.
Du får inte ha med ponny på ngn av dom, dock kan du ha den uppstallad i annat stall och utanför kursen, finns en del stall runt. Det kan dock bli väldigt jobbig att ha häst utanför! Flera i min klass som hade utanför tog in den i kursen eller skicka hem hästen igen.
RSG kommer du in på betyg och bara betyg. Dom har ett "ridprov" men det påverkar inte alls intagningen!
RIG söker du in på dina resultat och ridprov och därefter ett vanligt gymn. prog. på kantzowska eller kan också komb. med RSG (väldigt bred häst utb. då!)
Många som kommer in och bara har ridit 1.20 har mkt bra meriter på ponny! På RIG finns det även krav på hästen, du ska kunna hålla med en egen häst som klarar kursmålet. Rå RSG kan du få låna häst eller ha egen som ska gå minst 110/LB tror jag.
Om hästen inte håller måttet måste den tas av anläggningen och ur kursen och det är upp till dig (om du går på RIG) att hitta ny häst!
Men som med allt annat på strömsholm så har man fet plånbok eller kontakter spelar inget roll alls :smirk:

Jag har hört (jag SKA också in där ;)) att man får träna med ponny, men man måste ha tävlat Lb. Sedan är det vääääääääääldigt höga intagningspoäng, dock har jag inte den exakta siffran...
De har en egen hemsida som du kan titta på....
Lycka till! :)

min kompis ville jättegärna gå på strömsholm, och hon tävlade LA med placeringar och startat MSV hoppning på d-ponny men hon fick som svar att hon fick inte ha med sig ponny, var tvungen att ha stor häst med kapacitet.

min kompis ville jättegärna gå på strömsholm, och hon tävlade LA med placeringar och startat MSV hoppning på d-ponny men hon fick som svar att hon fick inte ha med sig ponny, var tvungen att ha stor häst med kapacitet.

Är det inte också så att man som elev får betala rätt mkt per månad för att ha sin häst uppstallad på Strömsholm?

Är det inte också så att man som elev får betala rätt mkt per månad för att ha sin häst uppstallad på Strömsholm?

Har för mig att om du har med din häst i utbildningen så betalar du bara halva stallhyran, men tror det bara gäller för RSG.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 479
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 693
Senast: Hermelin
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 627
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejt
  • Göra i Borlänge?
  • Husvagnsrenovering

Hund, Katt, Andra Djur