Strulande klippmaskin

Emmie_75

Trådstartare
Vår klippmaskin från Hööks har fungerat bra 2 vintrar i rad även om den "äter" skär. Först klippningen i år gick också bra men sista två klippningarna har den bara strulat.
Skären är nya, maskinen rengjord och väloljad men den tuggar och går väldigt tungt och huden måste vara helt slät.
Vad är det för fel? Lönt att lämna in för lagning eller är det bara att skrota och klöpa en ny?

Sv: Strulande klippmaskin

Låter som att skären sitter för löst mot varandra, det brukar regleras med en ratt på ovansidan av klipphuvudet och gör bara små justeringar i taget.

När det hände min så fattades det en fyrkant som sitter på piggen som flyttar skären... Hm svårt att förklara så man förstår, men det finns en pigg som roterar, för att flytta plastmojängen som rör skären.
På den piggen sitter det en fyrkant som passar i ett fyrkantigt utrymme på plastmojängen.

Så har alla maskiner jag har sett, sett ut. Om den fyrkanten(som lossnar lätt och försvinner då den inte är så stor) är borta så skramlar det och den klipper inte bra.

Det bra i kråksången är att man kan köpa ny på granngården för 90 kronor, den är till laval maskiner, men har funkat på min jula också. :)

Tack, men vi har provat att ändra på ratten och det hjälper inte och fyrkanten sitter på plats :(

Nu har jag ingen personlig erfarenhet av Hööks maskin. Men jag skulle knalla in på Hööks med den, och höra med dem. Tyvärr är det ju bara 1års garanti på motorn, men de kanske (i bästa fall) kan svara på om det är värt att göra något åt den.

Jag har haft två av hööks maskin. Den första höll ett år, den började låta illa, vibrera mer och klippte rent ut sagt horribelt dåligt trots nya skär. Jag är supernoga med att smörja och hålla maskinen ren. Jag gick till hööks o klagade o fick en ny maskin på garantin. Ett år senare började även den maskinen "stå o tugga" o inte klippte ens en höstpäls bra(dock högt krav på islandshäst). Då sålde jag maskinen medan den fortfarande fungerade.

Köpte mig en heiniger progress delta (nånting, minns ej hela namnet). Den e grymt bra!!!

Ge upp hööksmaskinen o köp en bättre, du kommer inte att ångra dig!

Vad skiljer de billiga och de dyrare maskinerna åt? Inte så teknisk men när man läser specifikationerna så verkar det vara samma styrka på många tex 120 W.

Jag lånade en klippmaskin igår och klippte den andra ponnyn. Det var en Delaval, tror att det hetter 512? Men jag upplevde att den hade tungt att ta sig igeom den riktigt tjocka pälsen somblir tex under magen och på halsen. Jag fick klippa riktigt långsamt för att den skulle orka och inte bara tugga. Där ponnyn hade kortare päls funkade den mycket bra. Motorstyrka på den var 120 W.
Någon som kan tips om en starkare maskin och vilken motorstyrka man bör gå på då man bara klipper ponnysar?

Kolla på klippmaskinerna från Heiniger, finns både batteri- och nätanslutna.....
De är kanon!!:love:

Liknande trådar

Utrustning Nu gav våran klippmaskin från Jula upp mitt under en klippning. Så därför måste en ny införskaffas. Har ni tips på någon bra modell...
Svar
14
· Visningar
1 232
Senast: Bri
·
Utrustning Min lilla klippmaskin gav upp häromdagen, och nu letar jag efter en ny. Jag hade en Sectolin som funkade bra i ett år, sen blev den bara...
Svar
19
· Visningar
4 255
Senast: caballus
·
Utrustning Hej! Jag hade nu tänkt köpa en klippmaskin och behöver lite hjälp. Jag har två islandshästar där den ena har väldigt mycket och tjock...
Svar
8
· Visningar
1 588
Hästvård Är det någon här i stora Bukevärlden som har en av dessa maskiner, eller helst har provat på båda två, som skulle vilja ge mig en liten...
Svar
0
· Visningar
676
Senast: SkogsToka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka