Bukefalos 28 år!

Struppipning efter operationen Äta från golv?

CottageRose

Trådstartare
Måste opererad struppipare äta från golvet resten av livet? Har någon haft en opererad struppipare som fått mat i lungorna och fått lunginflammation eller andra komplikationer kopplade till mat på grund av att de inte fått maten från golvet/marken. Kan man inte låta den hästen äta hö när man transporterar?
 
Min opererade häst åt inte alltid från golvet. Hon levde i 10 år till och hade aldrig några problem med luftvägsinfektioner eller dylikt. Det enda matrelaterade efter operation var att hon kunde hosta några gånger i början av ridpasset om hon ätit innan.
 
min åt hö i trailer och liknande, men när det gick försökte vi att han skulle äta från så lågt som möjligt. Han utvecklade ett lite speciellt ätsätt när han fick luserngröt och hällde ned det själv med sträckt hals, vet inte vad veterinären skulle säga om det, men han var nöjd i a f....
 
Har haft en opererad (och några som inte varit opererade) som inte heller haft några problem med att äta i transport/lastbil tex.
Den enda grejen som kan kopplas till struppipningen är att de har haft lättare för att få övre luftvägsinfektioner. Det har inte drabbat alla men några som inte haft så svår grad av struppipning har varit drabbade ett antal gr.
 
Tack för input! Vet någon hur vanligt det är med tävlingshästar som opereras för struppipning? Jag undrar också om det är vanligt att stygnen släpper så att operationen blir ogjord. Är det vanligt att operationen "håller" ett helt hästliv om operationen görs på en ung häst? Någon som har erfarenheter om detta.
 
Stallkompisens förra häst var opererad två gånger pga att första släppte, men det var ett par år innan hon köpte den. Han fick tre högivor om dagen i småmaskigt nät i noshöjd pga att han hetsåt och han hade inga som helst problem med luftvägarna under de tre år han stod i vårt stall.
 
Tack för input! Vet någon hur vanligt det är med tävlingshästar som opereras för struppipning? Jag undrar också om det är vanligt att stygnen släpper så att operationen blir ogjord. Är det vanligt att operationen "håller" ett helt hästliv om operationen görs på en ung häst? Någon som har erfarenheter om detta.
Min förra opererades två gånger. Den operation som gjordes där de häftade/sydde det övre stämbandet i brosket gick upp och därför tog vi även det andra undre stämbandet med laser (det första togs i samma omgång som det övre syddes upp). Söker du på struppipning här på Buke får du upp hans story.

Jag och Casp tävlade som högst MsvB i dressyr men vi fick ihop en del starter trots två struppipningdoperationer och lite annat trassel. Vet inte om du tänker att tävlingshäst är på högre nivå. Vet en häst som gick i YR-landslaget i fälttävlan som är opererad. Hör ibland när jag dömer dressyr att det är oopererade hästar (eller opererade där operationen gått upp) som startar.
 
Tack för input! Vet någon hur vanligt det är med tävlingshästar som opereras för struppipning? Jag undrar också om det är vanligt att stygnen släpper så att operationen blir ogjord. Är det vanligt att operationen "håller" ett helt hästliv om operationen görs på en ung häst? Någon som har erfarenheter om detta.
Mina hästar är tävlingshästar och jag vet flera inom både hopp och dressyr som fungerar skapligt. Inte för de allra högsta klasserna men flera av mina har gått msv hoppning med lätthet. Har aldrig hört talas om att stygnen släpper så att op måste göras om. Min som är op blev det som 2 eller 3 åring och är nu 10 och går msv hoppning.
 
På min lossnade stygnen på ena sidan ett tag efter att jag köpte honom som 14-åring. Op var gjord knappt två år innan. Han funkade ändå bra men jag fick anpassa träningen lite och inte galoppera långa stunder tex. Vi startade msvb:4 med placering. Vi hade då ingen möjlighet att operera honom igen här uppe i norr.
Sålde honom när han var 17 och fick tillbaka honom när han blev pensionär som 19 åring. Då hade även andra sidan lossnat så han gick bara att rida väldigt lugnt.
Hos mig hade han inga problem med luftvägsinfektioner, åt ur hönät inne och höhäck ute.
 
Jag tävlade min på hobbynivå i dressyr, hoppning och fälttävlan utan problem i många år. Hon hade fortsatt ett litet missljud men enligt flera kontroller var det inget som gått upp utan berodde endast på ärrvävnad.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 326
Senast: Ridinglady
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 817
Senast: Badger
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 674
Hästvård Min lilla olycksfågel har fått en fraktur på griffelbenet VB. Är inte halt. Finns en minimal svullnad vid själva brottet. Vid första...
Svar
0
· Visningar
571
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp