Stübben sadlar

Jennie83

Trådstartare
Hej!
Nu är jag lite inne på att köpa mig en stübben dressyrsadel, men velar mellan en Stübben Tristan och Stübben Scandia.
Hur är dessa sadlar i jämförelse med varandra? Djupa/platta? stora/små knästöd? smal/bred midja?

Beskrivning av hästens rygg: Ngt överbyggd bak, lagom med manke (ej för hög eller låg), rätt kort rygg. Inte platt/rund o inte takformad.

Tacksam för svar, så kanske ni hjälper mig med mina funderingar.
MVH Jennie

Sv: Stübben sadlar

Det är väl samma sadel men med olika läder, har jag för mig. Scandican brukar vara i älgskinn.

Den är inte jättedjup, har smal midja och ganska stora stöd. Kan säkert skilja lite mellan årsmodeller, men de jag har sett ser ut så i alla fall.

Sv: Stübben sadlar

Scandica är i älgskinn samt att den har större knästöd än Tristan. Har för mig också att den har djupare säte men är inte helt säker. Alla Stubbens sadlar har en väldigt smal midja.

Svårt att säga om någon av dem kommer passa, men Stubben brukar passa lätt svängda/lverbyggda hästar. De modellerna passar inte jättehög manke och alla Stubben är rätt så långa i anläggningsytan. Däremot behöver inte det bli ett problem för din häst, det är bara att prova. Om ryggen är rak men överbyggd och du vill ha en Stubben skulle jag prova Avalon i första hand då den är Stubbens rakaste dressyrsadel. Den är också kortare än de andra, har djupt säte (sätet är "friare" än deras andra modeller men man sitter ändå var man sitter, upplevs absolut inte som flat), mellanstora knästöd och skinnet ger väldigt bra grepp.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
980
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 456
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 319
Senast: Mogge
·
Utrustning Jag håller på och rider in min häst och funderar över sadlar. Hästen : Liten och ganska kort manke Rund bred rygg Svagt böjd rygg som...
Svar
1
· Visningar
944
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka