Stübben träns!

aker

Trådstartare
Ni som har Stübben träns - vad tycker ni om dom? Hur länge har ni haft dom? In med bilder på era Stübben träns! Planerar att köpa ett Stübben Diana i Falsterbo! :bump:

Jag har ett Diana med xwide nosgrimma. Ett supersnyggt och stilrent träns i underbar kvalité! Tyvärr passar det inte mina ponnier, men det är det enda storhästtränset jag sparade när jag tog bort mitt halvblod så det säger kanske en del:). (Sålde träns från Dyon och OS bla).

Ingen direkt bra bild, men den enda jag hittade:p
10392201_1164380401587_24801_n.jpg

Jag har Stubbenträns från 60talet och framåt.
Gillar dom allra bäst. Säljer nog mina Dyon, Pariani långt före mina favoriter bland Stubbentränsen.
Dock måste jag sälja något/några av dom nyaste för jag kommer aldrig hinna använda dom, inte om jag måste bli över 150 år gammal. ..

Ni som har Stübben träns - vad tycker ni om dom? Hur länge har ni haft dom? In med bilder på era Stübben träns! Planerar att köpa ett Stübben Diana i Falsterbo! :bump:

1014316_10151638669787824_697088971_n.jpg

Bästa bilden där man ser mitt mycket älskade Stübbenträns.

Letade till dåvarande unghästen ett svart remontträns med vit fodring, hakar till sidostycken och tyglar. Fick gå några varv på Scandinavium-mässan 2009 innan jag fann vad jag sökte och punga upp knappt 1800 vill jag minnas. Men det har det visat sig vara väl värt, är använt nästan dagligen sen dess och har mjukt och fint läder. Putsas efter varje användning, men endast behövt fetta in ett par tre gånger under de här åren.

Passade även nyinköpta projekthästen :-)
10397134_10151867553862824_4557593638139705462_o.jpg

Jag hade ett Dublin, superfint. Sålde det till en annan bukefalist eftersom det var fel färg.

Hade gärna köpt fler Stübben-träns, men kan ibland tycka att de har lite trista modeller.

Jag har ett Diana med xwide nosgrimma. Ett supersnyggt och stilrent träns i underbar kvalité! Tyvärr passar det inte mina ponnier, men det är det enda storhästtränset jag sparade när jag tog bort mitt halvblod så det säger kanske en del:). (Sålde träns från Dyon och OS bla).

Ingen direkt bra bild, men den enda jag hittade:p
10392201_1164380401587_24801_n.jpg

Ser fint ut! :love: men vad menas med x-wide nosgrimma? :confused:

Jag har Stubbenträns från 60talet och framåt.
Gillar dom allra bäst. Säljer nog mina Dyon, Pariani långt före mina favoriter bland Stubbentränsen.
Dock måste jag sälja något/några av dom nyaste för jag kommer aldrig hinna använda dom, inte om jag måste bli över 150 år gammal. ..

har du inga bilder? :bump:

1014316_10151638669787824_697088971_n.jpg

Bästa bilden där man ser mitt mycket älskade Stübbenträns.

Letade till dåvarande unghästen ett svart remontträns med vit fodring, hakar till sidostycken och tyglar. Fick gå några varv på Scandinavium-mässan 2009 innan jag fann vad jag sökte och punga upp knappt 1800 vill jag minnas. Men det har det visat sig vara väl värt, är använt nästan dagligen sen dess och har mjukt och fint läder. Putsas efter varje användning, men endast behövt fetta in ett par tre gånger under de här åren.

Passade även nyinköpta projekthästen :-)
10397134_10151867553862824_4557593638139705462_o.jpg

:love::love::love::love:

Jag har ett Diana. Köptes 2011, efter att jag suktat efter det i ett par år. Tyvärr har det spruckit lite lite vid hålet mellan käkrem/sidstycke på nackstycket, men jag tycker mycket om tränset och kvalitén är klart bland de bättre som jag klämt på (kräsen..). Det har dock legat i garderoben i något år nu.
Mitt träns har inte pullbackknäppning (vilket är en del av varför jag tycker så mycket om det).

Har inte många bra bilder på tränset online, dock..här är den där tränset syns bäst:
dscn0018_187027277.jpg

Har flera Stübben träns älskar dem d äldsta är köpt på 90- talet men är fortfarande super fint (det som är på min avatar bild)
Tror att de nosgrimmor som är normala breda har vanlig knäppning medans de bredare har Pullback vet inte om det beror på att nosgrimman ligger bättre på hästens huvud närde är så breda med pullback
när jag köpte d senaste jag har så ville jag ha vanlig knäppning men då kunde jag inte få så bred nosgrimma och kandaret som har bred nosgrimma fanns bara med pullback (beställde av generalagenten i Sverige)

Bild på ena hästen med sitt med remontnosgrimma (har både acheen och remont till)
1501105_10152074146580199_1396231001_o.jpg

Med acheen (hästen va tvungen att kolla in vattenhindret först hihi)
https://www.dropbox.com/s/w9ywo9qaq6i8t51/DSC_0023.JPG

På kandaret
936806_10151635270985199_906445681_n.jpg

Har flera Stübben träns älskar dem d äldsta är köpt på 90- talet men är fortfarande super fint (det som är på min avatar bild)
Tror att de nosgrimmor som är normala breda har vanlig knäppning medans de bredare har Pullback vet inte om det beror på att nosgrimman ligger bättre på hästens huvud närde är så breda med pullback
när jag köpte d senaste jag har så ville jag ha vanlig knäppning men då kunde jag inte få så bred nosgrimma och kandaret som har bred nosgrimma fanns bara med pullback (beställde av generalagenten i Sverige)

Bild på ena hästen med sitt med remontnosgrimma (har både acheen och remont till)

På kandaret

Om man beställer direkt från deras tyska sida kan man välja att få utan "hala-och-dra, det var lite meckigt men det gick till slut.
Dock har jag ingen bild på just den nosgrimman då jag sålt det tränset.

ska se om jag kan fixa bilder om några dagar när jag sitter vid datorn och inte i mobilen som nu.

Jag har ett Diana. Köptes 2011, efter att jag suktat efter det i ett par år. Tyvärr har det spruckit lite lite vid hålet mellan käkrem/sidstycke på nackstycket, men jag tycker mycket om tränset och kvalitén är klart bland de bättre som jag klämt på (kräsen..). Det har dock legat i garderoben i något år nu.
Mitt träns har inte pullbackknäppning (vilket är en del av varför jag tycker så mycket om det).

Har inte många bra bilder på tränset online, dock..här är den där tränset syns bäst:
dscn0018_187027277.jpg

varför inte pullback? bara nyfiken :)

På kandaret

Tycker Stübben tränsen ser så gedigna ut! :love: väldigt fin häst!

varför inte pullback? bara nyfiken :)

Varför "hala-och-dra" ?

Det är en konstruktion avsedd för att lyfta stora vikter med enkla medel.
Man använder den principen för att lyfta enormt tunga motorer och andra saker som väger HUNDRATALS TON ! ! !

Så att använda den konstruktionen till att dra ihop en hästmun är för mej fullständigt obegriplig.
Speciellt som många hästar har så korta och/eller kraftiga huvuden att det inte finns plats för en sådan nosgrimma.

Och det spelar ingen roll om man drar åt lite eller mycket för trycket på munnens slemhinnor blir ändå så stort att det uppstår stora skador.

Det finns ingen veterinär eller tandexpert som rekommenderar den typen av nosgrimma, så varför sitter den på nästan alla träns ? ? ?

Jag hade ett Dublin. Superfint, säkert 6-7 år gammalt och såg ändå som nytt ut (jag är fruktansvärt dålig på att smörja min utrustning därav kommentaren. Annars tycker jag inte det är inte så lång tid för en produkt av bra läder). Dessvärre snodde någon det i början av sommaren och jag kunde inte riktigt förmå mig att lägga så mkt pengar på något jag redan köpt en gång till.

1918353_229756993277_8266357_n.jpg

Ja, @palle said it all. Jag tycker att det är mycket finare med vanlig knäppning - mindre jox, och paddarna som sitter under remmen är ofta klumpiga och i mitt tycke för tjocka. Jag föredrar en traditionell engelsk nosgrimma. Vilket för övrigt fungerar utmärkt även om nosgrimman är extra bred (vilket den inte är på mitt träns, som är köpt på Hööks). Det som är är lite svårare att få ett snyggt avslut på nosgrimman om den inte är droppformad (i tillverkningen, alltså). En pullbacknosgrimma sparar också lite läder åt tillverkaren, eftersom remmarna kan skäras rakt (om nosgrimman inte är droppformad).
Jag tror att pullback-knäppningen kommit lite på modet, mest. Jag tror inte att den är det värsta som hänt och att alla hästar med pullback kommer att få skador per automatik, men jag ser ärligt talat inte riktigt poängen med den heller. Förutom, som sagt, att den förenklar tillverkningen.

Varför "hala-och-dra" ?

Det är en konstruktion avsedd för att lyfta stora vikter med enkla medel.
Man använder den principen för att lyfta enormt tunga motorer och andra saker som väger HUNDRATALS TON ! ! !

Så att använda den konstruktionen till att dra ihop en hästmun är för mej fullständigt obegriplig.
Speciellt som många hästar har så korta och/eller kraftiga huvuden att det inte finns plats för en sådan nosgrimma.

Och det spelar ingen roll om man drar åt lite eller mycket för trycket på munnens slemhinnor blir ändå så stort att det uppstår stora skador.

Det finns ingen veterinär eller tandexpert som rekommenderar den typen av nosgrimma, så varför sitter den på nästan alla träns ? ? ?

Jag håller inte alls med dig, men alla tycker vi olika :) min häst har inga skador för jag använder min utrustning rätt. :)
Men som sagt var bara nyfiken :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Hittade detta forum av ren slump så ber om ursäkt i förväg om jag inte riktigt hajar hur inlägg och sånt funkar... bear with me...
Svar
11
· Visningar
928
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
349
Utrustning Jag är ganska usel på att putsa saker. Både i fråga om frekvens och i fråga om hur jag gör, och frekvensen blir ju inte bättre av att... 2
Svar
21
· Visningar
2 009
Senast: kurakosz
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Det är dags att börja fundera på en julklapp till min tränare. De senaste åren har jag fyllt på hennes schabrakförråd...
Svar
8
· Visningar
752
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka