Student som planerar mitt examensarbete

Idas

Trådstartare
Denna vår skriver jag mitt masterarbete och har efter en rekryteringsprocess fått möjligheten att skriva den för en myndighet. Har varit i kontakt med en handledare där och har även fått en handledare vid universitetet.

Idag när terminen börjar visar det sig att ytterligare en student som ansökt men inte fått uppdraget har bestämt sig för att skriva om samma ämne ändå, fast utan handledning från myndigheten. Personen i fråga har fått tag på kontaktuppgifter på myndigheten och planerar kontakta flertalet anställda för intervjuer och liknande. Personen har fått sin idé i princip godkänd av universitetet, eftersom de vid godkännandet inte visste om att en student (jag) höll på att rekryteras till just detta uppdrag.

Jag har kontaktat mina handledare (intern och extern) angående detta, men jag känner mig helt handfallen. Jag kan ju inte stoppa personen från att kontakta folk på myndigheten, men samtidigt känns det som att det blir världens konkurrens med personen då de anställda knappast kommer orka svara på två likvärdiga intervjuer. Med andra ord - skriver personen sin uppsats känns det helt meningslöst att jag ska skriva min.

Vad gör man? Får personen ens göra såhär? Myndigheten har ju rekryterat mig till att skriva detta!

Varfor skulle den inte få göra det?
Är ämnet exakt lika? Jag tänker att om du får handledning av myndigheten och hen inte kanske inriktning, resultat etc ändå skiljer sig.
Sen om de rekryterat dig för att skriva lär de ju se till att du får intervjuer.
Sen fattar jag att det känns trist men jag hade kört på. Lagt upp en plan med myndigheten om tex vilka intervjuer som ska göras och bokat dessa i tid.

Jag antar att den huvudsakliga anledningen till att jag blir upprörd är för att personen sökt detta uppdrag men blivit bortvald av myndigheten, men ändå bestämmer sig att skriva om det utan deras vetskap. Samt att personen lagt fram det som att det är dennes egna idé till universitetet och undanhållit viss info. För mig känns det otänkbart att göra så - men alla är såklart olika.

Jag antar att 'den andra studenten' kommer att ha en handledare på universitetet? Oavsett om det är samma som din eller inte vore väl det bästa att ni två studenter och er/era handledare träffas och diskuterar hur ämnet kan vinklas mot lite olika håll så att era uppsatser ändå blir meningsfulla. Visa lite samarbetsförmåga, det är det man får jobb på sen:D

Om myndigheten rekryterat dig och valt bort den andra personen tror jag inte du behöver oroa dig för att hen "snor" intervjutid/objekt från dig, de verkade ju inte vara intresserade av att samarbeta med hen? Däremot kanske hen själv kan drabbas negativt, för att de, som du säger, inte orkar med två studenter. Men det är ju inte ditt problem.

Vi var knutna till en organisation under hela vår utbildning, också statlig myndighet. Vi var två som hade samma organisation, i nio fall av tio fick vi gå dit tillsammans men ibland ville skolan att vi skulle göra arbetet var och en för sig. Det var inte populärt hos myndigheten, och då var det ändå något vi inte kunde styra. Jag förstår arbetsplatsen, men i det här fallet har de trots allt valt att arbeta med dig. Vad säger din handledare på universitetet?

Jag antar att den huvudsakliga anledningen till att jag blir upprörd är för att personen sökt detta uppdrag men blivit bortvald av myndigheten, men ändå bestämmer sig att skriva om det utan deras vetskap. Samt att personen lagt fram det som att det är dennes egna idé till universitetet och undanhållit viss info. För mig känns det otänkbart att göra så - men alla är såklart olika.

Welcome to academia :up:

Skämt åsido, det är inte ovanligt att folk försöker sno projekt, idéer eller rent utav resultat. Tillika rena försök till sabotage, psykisk nedbrytning och diverse andra trevliga grejer. Man får lösa grejerna så gott det går och det går inte att sitta där och fundera på varför personer beter sig som de gör för det finns ofta ingen bra förklaring och man går isär om man sitter och funderar på det. Bättre att släppa det eller hantera situationen så bra det går och undvika så mycket stress det går.

Skulle säga att du sitter rätt säkert eftersom myndigheten har rekryterat dig för projektet + stöd från professorn som handleder.

Se till att ha bra dialog med myndigheten (vad säger de om det här?) och få projektet godkänt av universitetet. Sen ser du till att göra kickass projekt :D

Jag antar att 'den andra studenten' kommer att ha en handledare på universitetet? Oavsett om det är samma som din eller inte vore väl det bästa att ni två studenter och er/era handledare träffas och diskuterar hur ämnet kan vinklas mot lite olika håll så att era uppsatser ändå blir meningsfulla. Visa lite samarbetsförmåga, det är det man får jobb på sen:D
Fast det spelar ärligt talat ingen roll om två studenter skriver uppsats om exakt samma sak, så länge de inte fuskar och skriver av varandra. Men då är det fusket som är problemet och inget annat.

Det meningsfulla med en uppsats är i första hand att studenten visar att de kan skriva en uppsats, lite som ett gesällprov. Kan man tillverka en bra byrå spelar det ju ingen roll om kurskamraten också gör en byrå, så att säga.

Fast det spelar ärligt talat ingen roll om två studenter skriver uppsats om exakt samma sak, så länge de inte fuskar och skriver av varandra. Men då är det fusket som är problemet och inget annat.

Det meningsfulla med en uppsats är i första hand att studenten visar att de kan skriva en uppsats, lite som ett gesällprov. Kan man tillverka en bra byrå spelar det ju ingen roll om kurskamraten också gör en byrå, så att säga.
Nej det är klart att hela kursen i princip skulle kunna skriva om samma sak. Min tanke var bara att om man kan göra det hela lite mera meningsfullt för myndigheten och undvika konkurrens mellan studenterna så varför inte?

Nej det är klart att hela kursen i princip skulle kunna skriva om samma sak. Min tanke var bara att om man kan göra det hela lite mera meningsfullt för myndigheten och undvika konkurrens mellan studenterna så varför inte?
Om det är en fråga som myndigheten är intresserad av att få svar på är det ju bara en bonus att få två uppsatser med svar på frågan, det ökar ju trovärdigheten i svaret. Två uppsatser ökar ju chansen att få ett bra svar.

Primärt är att bli godkänd såklart men har man lite högre ambitioner vill man göra något meningsfullt också, det är inte helt ovanligt inom naturvetenskapen att examensarbeten efteråt publiceras i artikelform. Jag kan tänka mig att när det gäller det en myndighet kanske arbetet kan användas som beslutsunderlag eller vara grund för en fortsatt utredning

Om det är en fråga som myndigheten är intresserad av att få svar på är det ju bara en bonus att få två uppsatser med svar på frågan, det ökar ju trovärdigheten i svaret. Två uppsatser ökar ju chansen att få ett bra svar.
Fast hade de velat ha två studenter hade de rekryterat två stycken på en gång, när de la ner pengar och tid på att ha en lång rekryteringsprocess med flera hundra sökanden.

Min handledare på universitetet förstår problemet och ska ha möte med studierektorn idag, och min externa handledare ska jag träffa imorgon för att kicka igång mitt arbete.
Jag har inga problem med att samarbeta, men jag antar att jag blev en smula chockad över att någon har mage att köra ett sådant fulspel bara :) Det är en helt annan sak att skriva om samma ämne när det inte är externa parter inblandade, kan jag tycka. Det är trots allt deras idé och deras frågeställningar som den andra studenten kapat. Om det i slutändan blir så att vi skriver om samma ämne får jag helt enkelt ta det därifrån och göra det bästa av situationen.

Edit: Arbetet ska alltså användas som beslutsunderlag i regeringen under 2019.

Primärt är att bli godkänd såklart men har man lite högre ambitioner vill man göra något meningsfullt också, det är inte helt ovanligt inom naturvetenskapen att examensarbeten efteråt publiceras i artikelform. Jag kan tänka mig att när det gäller det en myndighet kanske arbetet kan användas som beslutsunderlag eller vara grund för en fortsatt utredning
Det är sällan man hinner göra tillräckligt med empiri för att det ska gå att publicera en studentuppsats i en vettig tidskrift, förutom då att det är alldeles för kort om tid att gå från idé till publikation på några månader.

Men absolut, om resultaten är intressanta, så kan man gå vidare med idén och skriva om uppsatsen till en artikel. Men det brukar ju handledaren göra i så fall, inte studenterna.

@Idas släpp det och gör ett bra jobb. Ansvarig är en institution och alla studenters arbete ingår väl i forskningsarbetet för den instutionen och inte i något statligt/privat arbete, egentligen.

Sen praktiskt äger väl den som betalar ditt arbete din uppsats och även instutionen antar jag? Båda kan använda den?

Är inte detta samma sak som när ett företag utvecklar maskiner etc. Uppfinnaren är anställd och får lön och äger inte uppfinningen, det gör företaget uppfinnaren är anställd på.

Så egentligen är juridiska problemet vem som äger din uppsats, inte vad du gör på jobbet och vem som gör samma uppgift som du. Du får ju betalt. Släpp och gör ett bra jobb så får du väl en anställning. Du har ju redan gjort intervjuerna och blivit utvald.

Det är sällan man hinner göra tillräckligt med empiri för att det ska gå att publicera en studentuppsats i en vettig tidskrift, förutom då att det är alldeles för kort om tid att gå från idé till publikation på några månader.

Men absolut, om resultaten är intressanta, så kan man gå vidare med idén och skriva om uppsatsen till en artikel. Men det brukar ju handledaren göra i så fall, inte studenterna.
Jag publicerade mitt examensarbete, går man efter impactfaktorn var det en av de bättre tidskrifterna. Målsättningen att resultatet skall kunna användas bör vara ingången när man skriver en mastersuppsats tycker jag, sen att det inte alltid blir så av olika skäl är en annan sak.

Menar du att handledare hos er snor duktiga studenters arbeten för att publicera själv efteråt? Det hade jag i varje fall som student aldrig accepterat.

Min handledare på universitetet förstår problemet och ska ha möte med studierektorn idag, och min externa handledare ska jag träffa imorgon för att kicka igång mitt arbete.
.
Jag tror de löser det på ett bra sätt, universitetet och myndigheten äger ju problemet :)

Senast ändrad av en moderator:
Denna vår skriver jag mitt masterarbete och har efter en rekryteringsprocess fått möjligheten att skriva den för en myndighet. Har varit i kontakt med en handledare där och har även fått en handledare vid universitetet.

Idag när terminen börjar visar det sig att ytterligare en student som ansökt men inte fått uppdraget har bestämt sig för att skriva om samma ämne ändå, fast utan handledning från myndigheten. Personen i fråga har fått tag på kontaktuppgifter på myndigheten och planerar kontakta flertalet anställda för intervjuer och liknande. Personen har fått sin idé i princip godkänd av universitetet, eftersom de vid godkännandet inte visste om att en student (jag) höll på att rekryteras till just detta uppdrag.

Jag har kontaktat mina handledare (intern och extern) angående detta, men jag känner mig helt handfallen. Jag kan ju inte stoppa personen från att kontakta folk på myndigheten, men samtidigt känns det som att det blir världens konkurrens med personen då de anställda knappast kommer orka svara på två likvärdiga intervjuer. Med andra ord - skriver personen sin uppsats känns det helt meningslöst att jag ska skriva min.

Vad gör man? Får personen ens göra såhär? Myndigheten har ju rekryterat mig till att skriva detta!

Jag skulle berätta om den andra studenten för handledarna och sedan släppa frågan. Vore jag handledaren på myndigheten skulle jag se till att vara tydlig i kommunikationen med intervjupersonerna kring vem det är som ska intervjua dem, de behöver knappast ställa upp på intervjuer med någon som börjar rodda runt på egen hand (denna andra studenten).

Liknande trådar

Övr. Barn Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden, men hoppas att det finns studenter eller f.d. studenter som är föräldrar och som...
Svar
13
· Visningar
1 970
Senast: ako
·
Gnägg Eller vad ska jag bli när jag blir stor? Eller hjälp - jag är katastrofalt dålig på att skriva ansökningar! Saken är den att min...
Svar
1
· Visningar
793
Senast: emma74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka