Studera historia

fejt

Trådstartare
Jag har bestämt mig för att uppfylla en ungdomsdröm - ta en examen i historia på så hög nivå jag orkar och hinner. Jag har tidigare läst Historia A + B och ska söka C till hösten. Min fråga gäller vad som händer efter det. Det finns en D-kurs, vilken såvitt jag förstår leder till en magister. Stämmer det? Hur läser man vidare efter det? Kan man göra det kursvis eller måste man gå ett program?
Om någon kan, förklara gärna som om jag vore ett barn.
 
På universitetet inom dessa ämnen finns ofta kurs A, B och C eller I, II och III som utgör en termin var. Därefter får man plocka ihop andra kurser, inom ämnet eller inom annat ämne (gissar att andra historiekurser är mest intressant för dig då), då man får ihop sex terminer. Då kan du ta ut en kandidatexamen. För magisterexamen krävs 8 terminer och för master 10 terminer heltidsstudier.

Annars kan man ju ansöka till hela program som plockar ihop kurserna åt dig. Men eftersom du redan börjat så skulle jag rekommendera att träffa en studievägledare som kan hjälpa till! Det kan se lite olika ut på olika universitet men kraven för examen är desamma. https://www.studera.nu/livet-som-student/sa-funkar-hogskolestudier/utbildningsnivaer-och-examina/
 
På universitetet inom dessa ämnen finns ofta kurs A, B och C eller I, II och III som utgör en termin var. Därefter får man plocka ihop andra kurser, inom ämnet eller inom annat ämne (gissar att andra historiekurser är mest intressant för dig då), då man får ihop sex terminer. Då kan du ta ut en kandidatexamen. För magisterexamen krävs 8 terminer och för master 10 terminer heltidsstudier.

Annars kan man ju ansöka till hela program som plockar ihop kurserna åt dig. Men eftersom du redan börjat så skulle jag rekommendera att träffa en studievägledare som kan hjälpa till! Det kan se lite olika ut på olika universitet men kraven för examen är desamma. https://www.studera.nu/livet-som-student/sa-funkar-hogskolestudier/utbildningsnivaer-och-examina/

Tack snälla för bra svar! Jag läste att man för kandidatexamen i historia behöver 90 hp historia samt 90 hp i annat relevant ämne. Jag har 60 hp i vardera samhällsvetenskap samt religionsvetenskap från tidigare så det går ju att pussla ihop på något sätt. Om det nu krävs en sån för att komma vidare.
 
Grattis till ett bra val :D @Voeux har helt rätt i grundstrukturen. Kontakta studievägledaren på det universitet du vill plugga på så löser den det praktiska med att få in dig på rätt kurser/program.

Om du vill ha hjälp/pepp/inspiration är jag ett PM bort:D

Jamen, du är ju historiker! Vilken skatt, tack!
 
Jamen, du är ju historiker! Vilken skatt, tack!
Om du bara nöjesläser, så blir examen inte lika viktigt, så länge du har de examina som krävs för att gå vidare till nästa nivå. Högsta möjliga utbildningen är en doktor i historia, om du vill sikta högt.
 
Om du bara nöjesläser, så blir examen inte lika viktigt, så länge du har de examina som krävs för att gå vidare till nästa nivå. Högsta möjliga utbildningen är en doktor i historia, om du vill sikta högt.
Ja, alltså, det går ju ypperligt att läsa intressanta 7,5or i all evighet nästan, utan att skriva uppsats. Men de riktigt intressanta 7,5orna finns efter de där uppsatserna (jag är inte alls jävig :angel: ).
 
Ja, alltså, det går ju ypperligt att läsa intressanta 7,5or i all evighet nästan, utan att skriva uppsats. Men de riktigt intressanta 7,5orna finns efter de där uppsatserna (jag är inte alls jävig :angel: ).
Nä, uppsats behöver man ju skriva. Men examen brukar innebära att man läser andra ämnen, och om man egentligen bara är intresserad av ett ämne kan man ju hålla sig till det om man nöjesläser. Vill man doktorera krävs väl iofs en examen också.
 
Var är det du är påväg med dina kurser i historia? Är examen viktigt? Eller är det för nöje? Jag har studerat historia (A-D) och några 7,5-kurser utifrån intresse.
Tyckte D kursen var jätterolig (jag gillar uppsatsskrivande), men sedan använde jag historiakurserna för en lärarexamen och då var D-kursen överflödig.
 
Nä, uppsats behöver man ju skriva. Men examen brukar innebära att man läser andra ämnen, och om man egentligen bara är intresserad av ett ämne kan man ju hålla sig till det om man nöjesläser. Vill man doktorera krävs väl iofs en examen också.
Sorry skriva uppsats=examen i min värld (har faktiskt funderat på det där med hur lokala akademiska språk ter sig, tycker det är jätteintressant). Sen tycker jag väl att de där andra ämnena en läser är där av en anledning, det vill säga de fördjupar förståelsen av historien, så om en läser dem med rätt perspektiv blir de inte tråkiga alls, även om en läser för skojs skull.
 
Om du bara nöjesläser, så blir examen inte lika viktigt, så länge du har de examina som krävs för att gå vidare till nästa nivå. Högsta möjliga utbildningen är en doktor i historia, om du vill sikta högt.
Jag vill inte bara nöjesläsa. Inte för att det ska ta mig någonstans yrkesmässigt men det är en slags morot för mig att göra det i ”rätt” ordning. Doktor i historia är jag nog för gammal för men en liten bit på väg ska jag nog kunna ta mig 😊
 
Var är det du är påväg med dina kurser i historia? Är examen viktigt? Eller är det för nöje? Jag har studerat historia (A-D) och några 7,5-kurser utifrån intresse.
Tyckte D kursen var jätterolig (jag gillar uppsatsskrivande), men sedan använde jag historiakurserna för en lärarexamen och då var D-kursen överflödig.
Vet inte riktigt var jag är på väg. När jag var ung drömde jag om att forska i historia och jag vill väl bara trampa en liten bit av vägen dit. C+D är mitt första mål. Kanske räcker det.
 
Sorry skriva uppsats=examen i min värld (har faktiskt funderat på det där med hur lokala akademiska språk ter sig, tycker det är jätteintressant). Sen tycker jag väl att de där andra ämnena en läser är där av en anledning, det vill säga de fördjupar förståelsen av historien, så om en läser dem med rätt perspektiv blir de inte tråkiga alls, även om en läser för skojs skull.
De andra ämnena är väldigt intressanta. Det var därför jag blev so-lärare. Att upptäcka lite om hur världen hänger ihop tillsammans med ungdomar. Fantastiskt!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 996
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 964
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Förlåt för att jag fullständigt spammar sönder Buke med mina jobbproblem, men eftersom jag inte får något gehör alls hos min handledare...
2 3
Svar
42
· Visningar
8 980
Senast: Tulip
·
Skola & Jobb Det bästa sättet att presentera min fråga/mitt problem är nog genom punktform, i alla fall till en början: - Jag har läst på...
Svar
11
· Visningar
1 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Inredningstråden, del 2
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp