Magiana
Trådstartare
Jag vet inte vilka dessa verk skulle vara och om dessa belyser det som jag är intresserad av.Men vad har du för konstig syn på skönlitteratur, det är ju mängder av litterära verk som berör filosofiska frågor? Och inom litteraturvetenskapen använder man sig ofta av filosofers texter vid analyser. Som någon annan redan sagt så lär man sig något om människor genom skönlitteratur, och är man intresserad av historia kan man se till kulturella kontexter. Osv. Ett ganska konkret exempel är att en analys av skräckfiktion ofta speglar den rådande kollektiva rädslan i samhället under berättelsens tillkomst. Sedan främjar ofta läsning ett gott språkbruk, så rent språkligt finns det vinster. Lite OT, men som litteraturvetare kan jag inte låta bli att svara.Jag kan förresten relatera till att inte kunna tillgodogöra mig vad jag läser emellanåt, både på grund av depression och hjärntrötthet. Vad som kan fungera för min del är att läsa någon lättläst roman, eller varför inte en novell, som ibland leder till att det är enklare att tackla facktexter.