Studera med begränsad läsförmåga

Men vad har du för konstig syn på skönlitteratur, det är ju mängder av litterära verk som berör filosofiska frågor? Och inom litteraturvetenskapen använder man sig ofta av filosofers texter vid analyser. Som någon annan redan sagt så lär man sig något om människor genom skönlitteratur, och är man intresserad av historia kan man se till kulturella kontexter. Osv. Ett ganska konkret exempel är att en analys av skräckfiktion ofta speglar den rådande kollektiva rädslan i samhället under berättelsens tillkomst. Sedan främjar ofta läsning ett gott språkbruk, så rent språkligt finns det vinster. Lite OT, men som litteraturvetare kan jag inte låta bli att svara. ;) Jag kan förresten relatera till att inte kunna tillgodogöra mig vad jag läser emellanåt, både på grund av depression och hjärntrötthet. Vad som kan fungera för min del är att läsa någon lättläst roman, eller varför inte en novell, som ibland leder till att det är enklare att tackla facktexter.
Jag vet inte vilka dessa verk skulle vara och om dessa belyser det som jag är intresserad av.

Jag vet inte vilka dessa verk skulle vara och om dessa belyser det som jag är intresserad av.

Nej, det är ju kanske svårt att på förhand veta om du inte trodde att det existerade sådana alls. ;) det framstod bara som väldigt främmande att inte tro att skönlitteratur behandlar stora filosofiska frågor. Och såklart ska du inte läsa massa skönlitteratur om du inte är intresserad, det har var bara för att upplysa om att det existerar.

:)
Jag gör vad jag kan för att bli frisk. Jag vet inte vad mer jag skulle kunna göra. Det jag vet skulle behöva bli bättre är min mathållning, men jag lyckas inte med det och det finns ingen som kan hjälpa mig. Jag tar i alla fall tillskott av multivitamin (mivitotal) och idag blir det kokt potatis och varmrökt lax till middag. Men jag kanske behöver andra kosttillskott också? Sen gör jag yoga och går promenader. Jag rider en gång i veckan. Sen fick jag börja i terapi. Och jag har tillgång till allt kursmaterial till kursen Stress & utbrändhet som vi har på jobbet. Jag har läst i materialet flera gånger.

Jag om någon vet ju att ingen kommer att servera någon god hälsa till mig. Jag måste göra allt själv. Men reglerna kring sjukpenning stressar mig. Jag är rädd för att bli utförsäkrad och den rädslan gynnar mig inte.
Du kanske inte alls är intresserad av historia, men om du tycker det är lite intressant så finns biografier om olika människor. Om du vill läsa men inte känner att du kommer ihåg det du läst så kan du försöka strunta i om det fastnar ett tag och bara läsa vidare, mer kanske fastnar än man tror. (dvs inte gå tillbaka och repetera). Biblioteket.
typ https://www.adlibris.com/se/bok/den...mpaignId=96e9fe5d-7083-4f9d-b6da-b6acb59b0f2f (fast biblioteket)

Sedan verkar kanske den här gränsa mellan fakta och skönlitteratur. Har för mig att du gillade bin
https://www.adlibris.com/se/bok/binas-historia-9789175792552 (jag har inte läst den dock, ligger på listan :)) gissar att biblioteket har den.

Det finns ju bibliotekarier man kan fråga, om man går till biblioteket. De vet, och kan berätta för dig. Om du vill läsa skönlitteratur, dvs, det låter inte så. Och det är såklart inget måste.

Nej. Jag tror inte att de böcker jag vill läsa finns som ljudböcker. En del är dessutom på engelska.
Det mesta finns - och det som inte finns beställer man. Är det kursliteratur så tar de fram det men det tar lite tid, så viktigt att litteraturlistor mm är ute i tid. Och jävlar i havet om de hittar på att göra förändringar och vara sent ute, man får vara hård om det. Bibliotekarien på skolan hjälper dig säkert med det!

:)
Du kanske inte alls är intresserad av historia, men om du tycker det är lite intressant så finns biografier om olika människor. Om du vill läsa men inte känner att du kommer ihåg det du läst så kan du försöka strunta i om det fastnar ett tag och bara läsa vidare, mer kanske fastnar än man tror. (dvs inte gå tillbaka och repetera). Biblioteket.
typ https://www.adlibris.com/se/bok/den...mpaignId=96e9fe5d-7083-4f9d-b6da-b6acb59b0f2f (fast biblioteket)

Sedan verkar kanske den här gränsa mellan fakta och skönlitteratur. Har för mig att du gillade bin
https://www.adlibris.com/se/bok/binas-historia-9789175792552 (jag har inte läst den dock, ligger på listan :)) gissar att biblioteket har den.
Ja, bin gillar jag och har planer på att skaffa. Däremot är jag helt ointresserad av historia rent generellt.

Det mesta finns - och det som inte finns beställer man. Är det kursliteratur så tar de fram det men det tar lite tid, så viktigt att litteraturlistor mm är ute i tid. Och jävlar i havet om de hittar på att göra förändringar och vara sent ute, man får vara hård om det. Bibliotekarien på skolan hjälper dig säkert med det!
Finns det bibliotek på folkhögskolor?

Legimus - en fantastisk inrättning!
Det har jag aldrig hört talas om och vet inte vad det är.

Men ett nytt avlopp kan ju kvitta om du inte mår bra och har ett gott liv? Ibland kan man inte ha både hängslen och livrem.
Jag kommer att få ett föreläggande på avloppet förr eller senare. Då måste pengarna fram vare sig jag vill eller ej. Och jag vill faktiskt inte låna till avloppet. Det blir onödigt dyrt.

Jag kommer att få ett föreläggande på avloppet förr eller senare. Då måste pengarna fram vare sig jag vill eller ej. Och jag vill faktiskt inte låna till avloppet. Det blir onödigt dyrt.
Där är alternativ till de dyraste lösningarna.
Ett sätt är att byta toastolen till separett eller liknande så blir det lite mindre krav på resten. Sen är där olika varianter på minireningsverk som går att sätta före den gamla anläggningen. Så det finns flera vägar att gå och inte bara de "vanliga" so gärna förespråkas av kommunernas tjänstemän. Finns någon tråd om det med på Buke!

Ett sätt är att byta toastolen till separett eller liknande så blir det lite mindre krav på resten. Sen är där olika varianter på minireningsverk som går att sätta före den gamla anläggningen. Så det finns flera vägar att gå och inte bara de "vanliga" so gärna förespråkas av kommunernas tjänstemän. Finns någon tråd om det med på Buke!
Jag har i stort sett klart för mig hur jag vill ha det. Det är bara detaljerna som fattas och kostnaden har jag inte tittat på heller.

• Gilla
Reactions: ptr
Jag har i stort sett klart för mig hur jag vill ha det. Det är bara detaljerna som fattas och kostnaden har jag inte tittat på heller.
Dåså! Bara så du inte blir inmotad till stora kostnader du inte vill ha för något du inte hade vart nöjd med.

Jag avråder starkt att installera separett (jävla skit rent ut sagt) slängde ut min o skaffade en frysförbränningstoa.

Då kanske det är så att med den vändning ditt liv har tagit så är det inte det huset du ska bo i? Det var rätt när du jobbade heltid som administratör, men med de nya insikter och tankar som kommit på sistone så kan ju sådant som varit givet tidigare förändras. Jag säger inte alls att det behöver vara så, men att möjligheten finns.

Då kanske det är så att med den vändning ditt liv har tagit så är det inte det huset du ska bo i? Det var rätt när du jobbade heltid som administratör, men med de nya insikter och tankar som kommit på sistone så kan ju sådant som varit givet tidigare förändras. Jag säger inte alls att det behöver vara så, men att möjligheten finns.
Bättre alternativ lär inte finnas. Jag vill inte byta ner mig.

• Gilla
Reactions: ptr
Tog 8 år för mig. Handlar om acceptans över situationen i sitt liv o ta det för vad det är.

Visst kan du pressa hjärnan att funka...men konsekvenser blir det. Den funkar inte så! Du kan inte tvinga något som är trasigt att fungera. Det krävs läkning först. Men det är något som du måste upptäcka själv, ingen här kan säga något åt dig...du måste inse själv o förstå vad som krävs för att du ska bli bra. Av erfarenhet så vet jag att har inte acceptansen o att man själv FATTAR vad det handlar om...så kommer man aldrig att bli frisk.
Jag fattar att man inte ska stressa men att trycka på flera gånger att det tar lika lång tid att bli frisk som sjuk, det är ju en sanning med modifikation. Det beror ju också på varför man blev sjuk och vad man gör åt det. Det finns säkerligen de som aldrig blir ”friska”, det finns de som är sjuka i 8 år och det finns de som blir friska på några månader. Jag har lite svårt för det där med generalisera. Det är något man måste ta upp med sina experter (läkare, terapeuter eller vad man nu har). Risken är ju annars att den sjuka trycks ner ännu mer ”du kan ändå inte göra något på 8 år”. Jag menar inte bokstavligt att du skrev så men det kan tolkas så.

Bättre alternativ lär inte finnas. Jag vill inte byta ner mig.
Nej, det menar jag inte heller att du ska göra. Det kanske finns lika bra alternativ till en annan peng. Men om ditt mående behöver att du tex jobbar 50 eller 75%, då ändras ju den ekonomiska situationen, och därmed prioriteringarna man måste göra. Kanske för alltid, kanske för en begränsad period.

Jag läste en artikel om ett par som levde väldigt sparsamt, eftersom de ville gå i pension tidigt. Bland annat så bodde de mer centralt än vad de egentligen ville, då behövde de inte ha bil och det sparade de pengar på som de sedan skulle använda till ett för dem bättre boende. Så för en period prioriterade de ner boendet pga sin ekonomiska situation. Sen kan man ju fundera över om det är värt det, för åtminstone jag vill leva bra i nuet också, vem vet om man lever vid pensionen ens... Men de flesta är ju inte i den ekonomiska sitsen att man kan både ha kakan och äta den.

Nej, det menar jag inte heller att du ska göra. Det kanske finns lika bra alternativ till en annan peng. Men om ditt mående behöver att du tex jobbar 50 eller 75%, då ändras ju den ekonomiska situationen, och därmed prioriteringarna man måste göra. Kanske för alltid, kanske för en begränsad period.

Jag läste en artikel om ett par som levde väldigt sparsamt, eftersom de ville gå i pension tidigt. Bland annat så bodde de mer centralt än vad de egentligen ville, då behövde de inte ha bil och det sparade de pengar på som de sedan skulle använda till ett för dem bättre boende. Så för en period prioriterade de ner boendet pga sin ekonomiska situation. Sen kan man ju fundera över om det är värt det, för åtminstone jag vill leva bra i nuet också, vem vet om man lever vid pensionen ens... Men de flesta är ju inte i den ekonomiska sitsen att man kan både ha kakan och äta den.
Jag har redan flyttat tillräckligt många gånger i mitt liv. Det räcker. Jag valde det här boendet för det uppfyllde mina krav och det var tillräckligt billigt för att det ska vara möjligt att vara skuldfri när jag går i pension. Det är ingen lyxkåk jag bor i.

Ett ännu billigare boende är i sämre skick och/eller ligger längre bort från civilisationen.

Att inte ha bil är inte ett alternativ. Det skulle göra det alldeles för besvärligt att ta mig till och från Stockholm (eller andra ställen). Kollektivtrafiken går sällan ut till vildmarken eller paddelbara vatten. Jag behöver också bil för att frakta saker, t.ex. virke, jordsäckar, möbler eller rent av hästen. Mina syskon som bor i lägenhet och inte har bil, får jämt en massa problem för de saknar bil. Jag skulle gärna slippa ha bil men det blir för mycket krångel och besvär att det inte är ett alternativ.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 246
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 548
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 427
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 497
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V