Studier, föräldrarledighet, lov m.m.

Nillizan

Trådstartare
Har en fast tjänst, men pga min mans arbete så måste jag byta arbete och för att kunna göra detta så började jag att studera till något helt annat än det jag arbetade med och har fått studieledigt till juni 2015
Kruxet är nu att jag inte kan arbeta med de tider som är nu kvällar, delade turer och helger under sommaren då ingen barnomsorg finns på dessa tider och min man är på andra sidan jorden och mina nära och kära har också oregelbundna arbetstider och arbetsgivaren kan inte möta mig i denna frågan, utan jag måste ta föräldraledigt hela sommaren, har jag rätt att ta föräldraledigt mellan studierna? Jag har dock inte ansökt om vare sig föräldraledighet eller fortsatta studier till hösten 2015 hos arbetsgivaren ännu. Kan de neka mig bägge? Om de nekar mig, hur gör jag då? Tar jag med mig barnen till jobbet då? Kan inte arbeta under hösten 2015 på oregelbundna tider.
Hoppas någon kan svara på mina frågor, vet varken ut eller in längre!

Arbetsgivaren kan aldrig neka dig studieledighet om du lägger in om det i god tid. Med god tid menas generellt minst 6 månader i förväg..... Arbetsgivaren kan ej heller neka dig föräldraledighet om du lägger in om det minst 2 månader i förväg.....

@swemale Är du säker på att arbetsgivaren ej kan neka studieledigt? Hade en kollega som sökte och hon fick nej då vi just då hade ont om folk pga bl a flera föräldralediga och annat. Jag hörde då att arbetsgivaren kan skjuta upp ledigheten 6 månader men ej neka helt.
Jag vat ju inte direkt inblandad och har bara andrahandsuppgifter så jag vet inte om det stämmer. Kan ju kanske vara olika mellan olika kollektivavtal också.

@Nillizan kolla med ditt fackförbund. De borde kunna ge säkert besked om reglerna.

Du kan aldrig bli nekad tjänstledighet för studier, det kan skjutas upp 6 månader så är man orolig för det så gäller det att söka i god tid men neka kan de aldrig göra. Det är lag så inget de kan neka även om de har ont om folk....

@swemale Är du säker på att arbetsgivaren ej kan neka studieledigt? Hade en kollega som sökte och hon fick nej då vi just då hade ont om folk pga bl a flera föräldralediga och annat. Jag hörde då att arbetsgivaren kan skjuta upp ledigheten 6 månader men ej neka helt.
Jag vat ju inte direkt inblandad och har bara andrahandsuppgifter så jag vet inte om det stämmer. Kan ju kanske vara olika mellan olika kollektivavtal också.

Här får du svar från en jurist .... det viktiga är att man söker ledigt i god tid.... Och blir det strul så får du vända dig till ditt fackliga ombud för hjälp....
http://lawline.se/answers/ansokning-om-ledighet-till-arbetsgivare-i-god-tid

Har en fast tjänst, men pga min mans arbete så måste jag byta arbete och för att kunna göra detta så började jag att studera till något helt annat än det jag arbetade med och har fått studieledigt till juni 2015
Kruxet är nu att jag inte kan arbeta med de tider som är nu kvällar, delade turer och helger under sommaren då ingen barnomsorg finns på dessa tider och min man är på andra sidan jorden och mina nära och kära har också oregelbundna arbetstider och arbetsgivaren kan inte möta mig i denna frågan, utan jag måste ta föräldraledigt hela sommaren, har jag rätt att ta föräldraledigt mellan studierna? Jag har dock inte ansökt om vare sig föräldraledighet eller fortsatta studier till hösten 2015 hos arbetsgivaren ännu. Kan de neka mig bägge? Om de nekar mig, hur gör jag då? Tar jag med mig barnen till jobbet då? Kan inte arbeta under hösten 2015 på oregelbundna tider.
Hoppas någon kan svara på mina frågor, vet varken ut eller in längre!

Gjorde ni inte upp en plan innan mannen drog iväg till andra sidan jorden?
Dina arbetstider kan knappast ha kommit som en överraskning.

Om det inte löser sig med ledighet får väl mannen komma hem eller se till att försörja dig och barnen under din studietid.

Arbetsgivaren kan aldrig neka dig studieledighet om du lägger in om det i god tid. Med god tid menas generellt minst 6 månader i förväg..... Arbetsgivaren kan ej heller neka dig föräldraledighet om du lägger in om det minst 2 månader i förväg.....

Jodå, du får inte dela upp föräldraledigheten hur som helst

Gjorde ni inte upp en plan innan mannen drog iväg till andra sidan jorden?
Dina arbetstider kan knappast ha kommit som en överraskning.

Om det inte löser sig med ledighet får väl mannen komma hem eller se till att försörja dig och barnen under din studietid.
Jo och detta hade jag en dialog med nya arbetsgruppen och chefen, eftersom det var ett önskeschema så kunde jag arbeta trots min mans frånvaro, men efter några månader började irritationen öka från några i gruppen, trots att det inte påverkar dem alls och till slut skulle det vara millimeterrättvisa och jag skulle prompt jobba X antal kvällar. Nu är det inte önskeschema längre. Chefen vill inte ta i detta och ja, därför står jag i denna sits, trots kravet jag hade för att ta jobbet, annars hade jag jobbat kvar på min arbetsplats där jag kunde jobba dagtid och helger mycket ett halvår för att sedan endast jobba dagar då han är borta.

Jodå, du får inte dela upp föräldraledigheten hur som helst

Du har rätt... fel av mig att glömma bort att man får dela upp föräldraledigheten i max 3 perioder per år....

Föräldraledighetslag (1995:584) §10
Antalet ledighetsperioder
10 §
Ledigheten får delas upp på högst tre perioder för varje kalenderår. Om en ledighetsperiod löper över ett årsskifte, ska den anses höra till det kalenderår då ledigheten påbörjades.

Du har rätt... fel av mig att glömma bort att man får dela upp föräldraledigheten i max 3 perioder per år....

Föräldraledighetslag (1995:584) §10
Antalet ledighetsperioder
10 §
Ledigheten får delas upp på högst tre perioder för varje kalenderår. Om en ledighetsperiod löper över ett årsskifte, ska den anses höra till det kalenderår då ledigheten påbörjades.
Generellt kan man säga att man i princip får dela upp och lägga föräldraledigheten som man vill. Det finns inte någonstans specificerat hur en period skall se ut. Tex är det en dag i veckan, alla helger, två månader under sommaren osv.

Tex skulle man kunna kalla alla de tillfällen man inte har barnomsorg som en period även om den är oregelbunden.

Däremot kan man oftast inte ansöka om föräldraledighet vid fler än tre tillfällen på ett år.

Sen är tre tillfällen minimum arbetsgivaren kan ju bevilja fler tillfällen.

Vad man dock skall tänka på är att om barnet är över 18 (tror jag det var) månader så måste man ha kvar föräldradagar för de dagar man ansöker för.

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 247
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Kära allvetande buke! Har sökt lite (YH)utbildningar till hösten, som jag såklart hoppas komma in på :) Dock är jag också anställd, och...
Svar
10
· Visningar
1 726
Senast: Lightzone
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken... 2 3
Svar
52
· Visningar
9 229
Senast: Fiorano
·
Småbarn Jag fick mitt första barn i november -18 och har varit mammaledig sedan dess. Jag och min man har hittills varit hemma hela denna tid... 2
Svar
23
· Visningar
4 770
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka