Stukad eller bruten tå, erfarenheter?

Voeux

Trådstartare
Jag trillade i nedförsbacke och lyckades kila in foten mellan två stenar, vilket resulterade i en blå och svullen stortå. De första dagarna pulserade det i foten och sedan dess gör det mest ont att gå på den. Nu har det gått 2 veckor och färgen på tån är återställd men den är fortfarande svullen och stel. Jag antog att det var en stukning, men när jag nu pratade med min mor undrade hon om den inte var bruten och jag borde röntga den. När jag läser om det står det att brutna tår i princip alltid läker av sig själva. Eftersom jag är löpare är jag dock orolig för att en bruten tå kan läka tokigt och att det kommer drabba min löpning i längden. Har ni några erfarenheter? Borde jag luta mig tillbaks och låta tiden göra sitt, eller borde jag insistera på en röntgen? Det har som sagt enbart gått två veckor och jag känner att något fortfarande gör ont inne i tån när jag klämmer lite, på en ganska specifik plats. Men jag vet inte alls om det är normalt för en vanlig stukning eller inte. Vad tror ni, hur hade ni gjort?

3C1D3280-7B1E-4C88-9B9F-62CE230FC018.jpeg
 
Den ser ut som min gjorde när jag bröt den för 2 år sedan. Röntgade samma dag och ordinerades vila då det var en okomplicerad fraktur.
 
Är tån sned?
Kan du gå på foten?
Man ska inte vila med en bruten tå.

Den är rak vad jag kan se. Jag kan gå på den men kan inte böja bak tån särskilt långt så det blir korta steg, och tighta skor gör ont men gympaskorna funkar okej.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag snubblade häromdagen, foten vred sig först åt vänster o sen åt höger, med ett rätt högt knäckande ljud. Gjorde svinont o jag blev...
Svar
19
· Visningar
897
Senast: sassiball
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 147
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Pärla klämde sin lilla tass i dörren 😭 Det blev tvärdrag och jag hann inte stoppa dörren helt. Så den flög inte igen med full kraft men...
Svar
3
· Visningar
1 896
Senast: Lyan
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 044

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp