Styringe i helgen!!!

• Fälttävlan
  • Trådstartare Trådstartare LaVidaLoca
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 182
L

LaVidaLoca

Vem ska dit??? Eller är alla bukare för rutinerade för en sådan "enkel" tävling???:D

Själv ska jag dit på söndag å rida min första debutant... Hoppas att det går bra o att jag överlever..:cool:

Sv: Styringe i helgen!!!

Jag ska dit (inte tävla) utan fota på lördagen. :)

Varför inte fota söndagen oxå?? E ju så kul med bilder "in action":)

Jag ska dit med min gamling, jag rider inte högre än debutant :D

Deras bana passar min gamling perfekt eftersom den går över öppet fält, han ser spöken överallt när han ska gå i skogen så vi kommer ingenvart då :)

Vilken starttid har du? ( så man kan hålla lite koll *s*)

Jag startar 10.51, rider på en tjock (sommarrund :angel: ) fux!

Jag startar 11.19, tror jag det var... Måste kolla listorna igen, då jag är något glömsk... Jodå, det stämde:D.

Ska ner idag o gå banvisningen, har aldrig sett banan förut (mer än de bilderna som finns på hemsidan), så det ska bli spännande. Det är min första fälttävlan någonsin. Hästen har dock varit med upp till 1-stjärning nivå innan jag köpte honom. Känns skönt att sitta på en häst som vet hur det går till. Hoppas bara att han inte blir överladdad för då får vi nog massor av straff för snabb tid:crazy:.

Lycka till!

Jag har varit där med min ponny (Kat I) och ridit debutant idag, blev 2a :banana:

Och äntligen en debutantbana som verkligen var svårare än den gamla 70-debutant :love:

Grattis till din 2:aplats! Det gick tyvärr inte lika bra för mig. Red i ösregnet idag. Min häst var inte alls sugen på att hoppa, utan vi stannade ut oss på första hindret:( (i banhoppningen alltså). Men det var lika skönt det, för jag hade nog inte tänkt rida terrängen ändå med tanke på underlaget och regnandet.

Detta var ju min första debutant och jag var nere igår och gick banan. Jag får ju säga att det var en lite häftig början med en maxad låda ca 25 m från start. Inte direkt något man kunde travhoppa över om man inte hunnit få upp farten... Ska det inte vara som i banhoppning att första hindret är lite lagom lågt och inbjudande? För ponny var det ju små fina inbjudande stockar som första hinder...

Jaja, så var det i alla fall med den debuten... Nu får vi anmäla oss till någon annan tävling istället o hoppas på betydligt bättre väder!:cool:

Grattis till din 2:aplats! Det gick tyvärr inte lika bra för mig. Red i ösregnet idag. Min häst var inte alls sugen på att hoppa, utan vi stannade ut oss på första hindret:( (i banhoppningen alltså). Men det var lika skönt det, för jag hade nog inte tänkt rida terrängen ändå med tanke på underlaget och regnandet.

Detta var ju min första debutant och jag var nere igår och gick banan. Jag får ju säga att det var en lite häftig början med en maxad låda ca 25 m från start. Inte direkt något man kunde travhoppa över om man inte hunnit få upp farten... Ska det inte vara som i banhoppning att första hindret är lite lagom lågt och inbjudande? För ponny var det ju små fina inbjudande stockar som första hinder...

Jaja, så var det i alla fall med den debuten... Nu får vi anmäla oss till någon annan tävling istället o hoppas på betydligt bättre väder!:cool:

Vad tråkigt att det inte gick vägen...men det låter som om de ändrat en hel del sen jag var där för då var första hindret en jättefin stock, andra hindret var nog nåt björkhinder men 3:e hindret var lite svårare ur sväng med nåt grunt dike framför.

Jag håller med dig till 100% att de första hindren ska vara låga o inbjudande så man kommer igång. Många banbyggare verkar ha glömt bort det totalt medan andra har kommit på bättre tankar och ändrat sina svåra första hinder till stockar eller rullar.

Jag var glad att jag inte valde Lätt just för att de 2 första hinderna var de svåraste på hela banan :crazy:, och min häst måste jag i stort sett trycka över tills han kommit igång.
Kat I Lätt hoppade alltså också den överbyggda stocken (det var antagligen den gamla stocken, men sedan hade de byggt en stor låda ovanpå) och hoppade sedan ut från fältet över en stenmur, antar att det var ungefär samma bana som Deb häst?

Det som du bekriver Novali, det var det jag hoppade i Debutant Kat I. Stock, björkoxer och räcke med liten grav framför. Alldeleds lagom för mig, som iofs bara har C-ponny. Det hade ju inte gått att ta den där maffiga lådan utan ordentlig fart :eek:

Senast ändrad:

Jag gick terrängbanan runt kl 13 på söndagen, den var bitvis tung och det stod en hel del vatten på många ställe, men såg ändå helt ok ut.

Den överbyggda stocken som var första hinder var det största/längsta hindret på banan och det stod som sagt ca 20-25 m från startfållan...
Sedan var det nytt andra hinder (antar att det var samma som lättklass ponny) man hoppade ut från fältet över en stenmur, för att sedan vända helt tillbaka och ta ett nerhopp, på den sidan gärdet var det lera till knäna när man kom, blandat med stora stenar... Ingen höjdare tyvärr!

Så här gick det för mig:

Dressyren kändes sådär, galoppprogrammet kändes stelt och oengagerat eftersom det var mer en sjö än en grusbana man red på så min häst ville inte alls, men det känndes tydligen värre än det såg ut, fick enbart 7 och 8 på galoppprogrammet förutom mellangaloppen som blev en 6:a när man valde att hoppa över en stor pöl på spåret :)
Sedan ryggade han i halten pga att regnet då kom rakt i ansiktet!

Tippade själv på strax över 50 straff, men fick 45,8!

Hoppningen är inte mycket att säga om, han gillade inte alls underlaget och regnet, men nollade ändå!

Sedan efter mycket funderande valde jag att trots allt starta terrängen, många valde att avstå, men jag tänkte ta det lugnt och se hur det känndes, men redan efter några hinder valde jag att utgå pga att det var så vansinnigt tung galopperat. Hästen visade tydligt att han inte ville och kröp nära inpå hinderna.
Tråkigt med underlaget och vädret men absolut inget arrangörerna kunde göra ngt åt, de gjorde vad de kunde med grus, men vad hjälpte det när regnet forsatte att ösa...

Nästa blir Torn för oss!

Underlaget höll sig rätt bra till oss på lördagen, men på vissa ställen var det väldigt tungt, precis nere vid dammen stod en kombination med två rishäckar, där var det decimeterdjupa hål precis innan hinderna... Min häst travade igenom.
Så jag förstår att det blev ohållbart på söndagen med det regnet :(

Underlaget höll sig rätt bra till oss på lördagen, men på vissa ställen var det väldigt tungt, precis nere vid dammen stod en kombination med två rishäckar, där var det decimeterdjupa hål precis innan hinderna... Min häst travade igenom.
Så jag förstår att det blev ohållbart på söndagen med det regnet :(

Där skulle vi hoppa den enkla rishäcken brdvid som hinder nr 5 men det hindret fick de styka redan innan start, man tog sig inte fram där... de fick tom flytta avspärrningarna så vi kunde galoppera förbi på gräset där det inte var upptrampat!

KL
Vi valde att inte starta terrängen. Ville inte riskera häst och ryttare på detta underlag. Annars tyckte vi att tävlingsplatserna var bra och att dom hade jättetrevliga funktionärer som glada och tålmodigt stod ut i det ihållande regnet hela dagen. :laugh:
Vi gör ett nytt försök hos Styringe en annan gång :)

Liknande trådar

Träning Vi har ett problem som jag tänkte kolla om någon har tips på om detta går att lösa. Vi har en äldre ponny på 24 år som rids ca 3 dagar i...
Svar
2
· Visningar
353
Senast: Cattis_E
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
573
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 937
Senast: ako
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det... 2 3
Svar
54
· Visningar
2 809
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka