Bukefalos 28 år!

Styrketränande tjejer!

Jag tränar i alla fall på gym, men kanske inte ren styrketräning som ni menar här. Jag använder de olika maskinerna, eller vad man säger. Skriver i denna tråd för att få inspiration och tips, för egentligen vill jag ha lite mer strukturerad träning, ett slags träningsprogram jag kan följa. Smyger mig mot vikterna om det finns plats, men det är ju alltid så fullt.

Jag skulle gärna lära mig att använda hela kroppen i olika övningar, och inte bara sitta på en stol och fokusera på vissa muskelgrupper. När jag väl gått ifrån maskinerna och kört lite med vikter har det gett mycket mer. Jag måste bara ha ett program jag följer varje gång för att inte tappa fokus och inspiration.

Då tycker jag definitivt att du ska testa starting strength! Sök på det så kommer svenska sidor med förklaring upp. Jag var också livrädd och smög runt väggarna först, vågade INTE ta plats... men det är bara att göra, ställ dig på kö till racket och värm upp lite så länge. Killarna brukar bara gilla när det kommer tjejer som lyfter ;)
 
Då tycker jag definitivt att du ska testa starting strength! Sök på det så kommer svenska sidor med förklaring upp. Jag var också livrädd och smög runt väggarna först, vågade INTE ta plats... men det är bara att göra, ställ dig på kö till racket och värm upp lite så länge. Killarna brukar bara gilla när det kommer tjejer som lyfter ;)

Jamen åh, måste jag ta plats? Hur gör man det? :nailbiting:

Men det finns några gruppträningar med barpump/bodypump som jag funderar på att prova! Men jag ska kolla starting strength nu och se vad det kan vara för något.
 
Ni som tycker att ni tappar ryggen i böjen (och marken också), tips: Spänn magen ( dra för guds skull inte in magen ) utan spänn den. Ni kan börja med att spänna ut den för att testa sen så spänner ni den så som ni skulle ta emot ett knytnävsslag i magen. Inom styrkelyft pratar vi om "buktryck" när man lyfter, man spänner alltså hela buken i ett lyft och då klarar man av att hålla ryggen även på tunga vikter. Ibland är det lättare att känna att man spänner bålen om man har ett bälte på sig då man känner att man spänner mot den. Håller man ett bra s.k. buktryck så behöver man i regel inte oroa sig för att gå för djupt i en böj då det tar stopp innan man tappar ryggen!

Hoppas det är till nån hjälp för någon :).
 
Funderar för övrigt på att anmäla mig till en strong(wo)man tävling i vår men mina knän är ju dumma.. Var ju på magnetröntgen och hos ortoped förra våren som dömde ut mig från att belasta mina knän med tung träning (hindrade ju mig inte från att delta på sm i styrkelyft och på sveriges starkaste kvinna men jag tog det lite lugnare). :angel: Nu när jag haft ganska ont i en månad så börjar man glömma att det mesta brukar gå över.. Det känns ju omedelbart bättre är jag inte jobbat på nån dag men efter två nätter på jobbet så vill knät lämna in, ska flytta till hus snart och har inte råd att sjuka mig så jag har bitit ihop och jobbat ändå.

Det ju ett par månader kvar, knät borde ju kännas bättre tills dess (dessutom har jag aldrig varit med om att det knäböj på strongman tävlingar hitills).. Efterlyser pepp!!
 
Funderar för övrigt på att anmäla mig till en strong(wo)man tävling i vår men mina knän är ju dumma.. Var ju på magnetröntgen och hos ortoped förra våren som dömde ut mig från att belasta mina knän med tung träning (hindrade ju mig inte från att delta på sm i styrkelyft och på sveriges starkaste kvinna men jag tog det lite lugnare). :angel: Nu när jag haft ganska ont i en månad så börjar man glömma att det mesta brukar gå över.. Det känns ju omedelbart bättre är jag inte jobbat på nån dag men efter två nätter på jobbet så vill knät lämna in, ska flytta till hus snart och har inte råd att sjuka mig så jag har bitit ihop och jobbat ändå.

Det ju ett par månader kvar, knät borde ju kännas bättre tills dess (dessutom har jag aldrig varit med om att det knäböj på strongman tävlingar hitills).. Efterlyser pepp!!

Kör på! :bump:
 
För att utveckla angående vad @bulldozer skrev om att spänna bålen :) Som för övrigt jag tycker är a och o i nästan alla övningar, en stabil bål är liksom allt. Det klickade till för mig när jag fick tips av en PT "föreställ dig att du pressar revbenen neråt".

Vidare angående knä och mark. Nåt annat viktigt är att dra ihop skulderbladen. Det skapar också stabilitet. I mark och böj (och press) ska ju så många muskler samarbeta. Sen tycker jag det viktiga är att nöta... på små vikter i början, om och om och om igen tills rörelsen sitter i kroppen :)
 
Japp, jag styrketränar. Det brukar bli 3-6 ggr/v, beroende på hur jag hinner osv :)
Förut tränade jag mycket pass såsom step, bodypump och dyl. men efter att jag pajade menisken i ena knät så har jag slutat helt med pass då mitt knä inte mår så bra av hopp och vridningar.

Har härlig träningsvärk idag efter ett hårt bröstpass igår :banana:
 
Jag tränar i alla fall på gym, men kanske inte ren styrketräning som ni menar här. Jag använder de olika maskinerna, eller vad man säger. Skriver i denna tråd för att få inspiration och tips, för egentligen vill jag ha lite mer strukturerad träning, ett slags träningsprogram jag kan följa. Smyger mig mot vikterna om det finns plats, men det är ju alltid så fullt.

Jag skulle gärna lära mig att använda hela kroppen i olika övningar, och inte bara sitta på en stol och fokusera på vissa muskelgrupper. När jag väl gått ifrån maskinerna och kört lite med vikter har det gett mycket mer. Jag måste bara ha ett program jag följer varje gång för att inte tappa fokus och inspiration.

Jag är väldigt anti maskiner. Maskiner fokuserar bara på en muskel i taget, resten av kroppen vilar. Att köra med fria vikter ger mycket mer, en större del av kroppen får jobba med exempelvis balans. Men jag förstår om det är svårt att komma igång utan att man vet hur man ska göra, jag kände samma. Och bokade en PT! Nu kan jag köra själv.
 
Tänkte på det ni skrev med knäböjen? Har ni provat att sätta er på en låda? Min xfitcoach drog fram en låda som jag fick sätta mig på, typ som på en stol. Tom med en miniliten paus. Superbra för att hitta ett djup där man kan hålla formen och känna sig trygg. Kan vara värt ett försök? Även att stå med hälarna på små viktplattor (om man inte har lyftarskor dvs) kan hjälpa balansen. Nu har jag ju inte sett hur det ser ut för er, och jag är VERKLIGEN ingen expert. Men några tips som funkat bra för mig :)

Det med lådan ska jag testa! Har testat med viktplattor också men det funkade inte...
Kör mycket bålövningar nu också för att verkligen stärka upp, så jag hoppas att det hjälper :D
 
Oh, en tråd för mig!
Jag har styrketränat i 2,5 år ungefär, på en nivå som varit väldigt seriös för mig. 5 styrkepass i veckan, samt 2 HIIT-pass på cykel för lite extra flås.

Jag tränade enligt Max-OT, hade alltså ett fast schema på 5 dagar där varje muskelgrupp fick en veckas vila, och tränade 2-3 muskelgrupper om dagen. Tränade 8-10 veckor, sedan 7 dagars vila följt av nytt schema. Det var himmelskt och jätteroligt!
Jag byggde en massa muskler och blev av med mina problem i ryggen och vänster arm som var typ obrukbar innan.

Sedan blev jag gravid i juli förra året och har sedan dess kraschat totalt med diverse krämpor och dåligt mående. Nu tar jag mig bara till gymmet en dag i veckan, och det är mycket deprimerande att inse hur mycket massa jag har tappat. Istället för att svinga 14kgs-hantlar i hantelcurlen är det nu högst 10-kilos. Bålen orkar inte hålla emot. Får inte träna mage alls, kroppen vill inte ligga på rygg = ingen bänkpress osv osv...

Men jag har gett mig attan på att komma tillbaka och förbi mina tidigare PBs när bebis är ute. För mig är träningen en livsstil, så jag försöker tänka att ett års kass träning inte märks i en livstid av bra sådan :)
 
Ni som tycker att ni tappar ryggen i böjen (och marken också), tips: Spänn magen ( dra för guds skull inte in magen ) utan spänn den. Ni kan börja med att spänna ut den för att testa sen så spänner ni den så som ni skulle ta emot ett knytnävsslag i magen. Inom styrkelyft pratar vi om "buktryck" när man lyfter, man spänner alltså hela buken i ett lyft och då klarar man av att hålla ryggen även på tunga vikter. Ibland är det lättare att känna att man spänner bålen om man har ett bälte på sig då man känner att man spänner mot den. Håller man ett bra s.k. buktryck så behöver man i regel inte oroa sig för att gå för djupt i en böj då det tar stopp innan man tappar ryggen!

Hoppas det är till nån hjälp för någon :).

Smart, jag tänker på det där med buktrycket som liksom självklart, men vet ju själv hur svårt jag hade att hitta det. Bra där. Jag använder bälte när jag ska köra lite tyngre, tänker att det är bra att klara sig utan. Men för att som du säger hitta motståndet är det ju jättebra.

För övrigt @Bulldoozer så tycker jag absolut att du ska köra, om du känner att det är värt det! (Själv sprang jag lidingöloppet med löparknä och blev sjukskriven efteråt pga kunde inte gå, så... I'm not one to talk) Låter ju superkul, och imponerande!!

Igår körde jag squats, bänk, power cleans och pull ups (sorry för blandningen av språk, har som sagt kört crossfit tidigare och bor inte i Sverige, så jag har knappt koll på vad de olika lyften heter på svenska.) Känns lite idag faktiskt! Idag ska jag vara med på nåt slags cirkelpas, mest av sociala skäl.

Förresten, ni som kör squats (knäböj?) Kör ni low bar eller high bar? Varför, varför inte?
 
Vilka är det som tränar styrka här? Då tänker jag på skivstång eller annan tyngre träning.

Jag har kört crossfit det senaste året, har kört mest styrketräning under hösten och ska nu fortsätta på något vis, men har flyttat utomlands och har inte tillgång till mina tränare hemma längre.

Vore kul om vi kunde hjälpa och peppa varandra, och kanske få andra tjejer att upptäcka hur grymt det är!


Jag har styrketränat från o till i många år, men alltid haft fokus på gruppträning.
Dock har mitt gym slutat med pass, så sedan årsskiftet kör jag bara styrketräning.

Tränar 5-6 ggr i veckan, och då kör jag en eller två muskelgrupper på en gång.

Målet just nu är bygga styrka och grundmuskulatur.
Har även börjat äta ngt bättre, maten har alltid varit min akilleshäl. Men tänkte inte fokusera på viktnedgång förrän till våren.

Tränar med min sambo som är van styrketränare, så det blir rätt också ;)
 
Jag har styrketränat från o till i många år, men alltid haft fokus på gruppträning.
Dock har mitt gym slutat med pass, så sedan årsskiftet kör jag bara styrketräning.

Tränar 5-6 ggr i veckan, och då kör jag en eller två muskelgrupper på en gång.

Målet just nu är bygga styrka och grundmuskulatur.
Har även börjat äta ngt bättre, maten har alltid varit min akilleshäl. Men tänkte inte fokusera på viktnedgång förrän till våren.

Tränar med min sambo som är van styrketränare, så det blir rätt också ;)


Kan ju berätta hur jag tränar också ;)

Vi kör alltså 1-2 muskelgrupper per dag.
Då försöker vi variera fria vikter med maskiner, men föredrar fria vikter.
Kör jag ben så blir det mest maskiner dock.

Jag brukar köra något lättare vikt första seten men försöker även pressa mig något i slutet.
Men mkt beror på dagsform etc. Ibland är det skönt att köra fler reps med lägre vikt rakt igenom.

Men tror på variation helt enkelt!

Har ni några favoritövningar?

Jag gillar benpress (maskin) kör väl 112-120 kg på den.
Och roddmaskinen (satte rekord på 50kg sist weee)

Är sjuukt svag i triceps o biceps där har jag mkt att jobba på!
 
Tänkte på det ni skrev med knäböjen? Har ni provat att sätta er på en låda? Min xfitcoach drog fram en låda som jag fick sätta mig på, typ som på en stol. Tom med en miniliten paus. Superbra för att hitta ett djup där man kan hålla formen och känna sig trygg. Kan vara värt ett försök? Även att stå med hälarna på små viktplattor (om man inte har lyftarskor dvs) kan hjälpa balansen. Nu har jag ju inte sett hur det ser ut för er, och jag är VERKLIGEN ingen expert. Men några tips som funkat bra för mig :)

Lådan har jag inte testat, ska jag göra någon dag! Vikter under fötterna jag testat och det bliiir bättre.

Det absolut största problemet tror jag är att jag är för stel (och svag i bålen) i bottenläget så jag tappar balansen. Och istället för att öva på detta så ger jag upp eftersom jag inte är bra på det :angel: Ska skärpa mig massor i år!

Tack den som skrev om starting strenght i tråden! Ska köra enligt det programmet i vår och se om jag kan komma tillrätta med basövningarna och sparka igång träningslusten igen! Tror ni man kan kombinera detta med kondition? Alltså om jag kör styrka varannan dag men lägger in kondition ibland på "vilodagarna"? Med kondition menar jag spinning eller vara ute och springa.
 
Ah läste vidare och meningen är visst att man verkligen ska vila. Blir perfekt med träning 3 gånger i veckan nu eftersom skolan tar så sjukt mycket tid! Kan yoga lite de andra 2 dagarna.
 
Det absolut största problemet tror jag är att jag är för stel (och svag i bålen) i bottenläget så jag tappar balansen. Och istället för att öva på detta så ger jag upp eftersom jag inte är bra på det :angel: Ska skärpa mig massor i år!

Låna hem en bok om MAQ. Det är till för att man ska hitta rörelsekvalitet och stabilitet för att kunna lyfta med rätt teknik sen. Jag ser väldigt många i gymmet som hade sparat tid på att lära sig kroppen först och försöka lyfta tungt sen, istället för att nöta med både teknik och styrka samtidigt.
 
Mer om böj, som jag kom på i efterhand: kör inte med joggingskor!! Själv lyckades jag t.o.m. ramla ner på knä ett par gånger i böjen när jag började med den för jag har fruktansvärt dålig balans + hade joggingskor. Joggingskor är ju gjorda för att svikta därför blir de väldigt obalanserat att köra böj i dem med tyngre belastning. I böj ska man ha skor med helt stumma sulor, köra barfota är bättre än att ha joggingskor (såvida man inte vill köra balansträning)! Köpte ett par lyftarskor för 7år sen och de håller än idag så även om de kostar runt tusingen så är det en bra investering om man är seriös i träningen :). Vissa föredrar även att köra med helt platta skor så det kan vara bra att känna efter vad som känns bäst för en själv först då lyftarskorna brukar ha lite klack.

Känner mig förkyld så det har inte blivit nån träning, har dock anmält mig till tävlingen "Upplands starkaste" nu!
 
Mer om böj, som jag kom på i efterhand: kör inte med joggingskor!! Själv lyckades jag t.o.m. ramla ner på knä ett par gånger i böjen när jag började med den för jag har fruktansvärt dålig balans + hade joggingskor. Joggingskor är ju gjorda för att svikta därför blir de väldigt obalanserat att köra böj i dem med tyngre belastning. I böj ska man ha skor med helt stumma sulor, köra barfota är bättre än att ha joggingskor (såvida man inte vill köra balansträning)! Köpte ett par lyftarskor för 7år sen och de håller än idag så även om de kostar runt tusingen så är det en bra investering om man är seriös i träningen :). Vissa föredrar även att köra med helt platta skor så det kan vara bra att känna efter vad som känns bäst för en själv först då lyftarskorna brukar ha lite klack.

Känner mig förkyld så det har inte blivit nån träning, har dock anmält mig till tävlingen "Upplands starkaste" nu!

Bra tips! Jag kör mark barfota och squats, snatch och clean i lyftarskor. De sistnämnda varierar jag lite, har också ett par minimalistiska träningsskor som är bra till exv crossfit, så de funkar faktiskt även till mark, men föredrar att vara barfota. Funderar på att testa chucks (dvs converse) där?

@Bulldoozer Kul med tävlingen!! Heja heja!!
 
Förresten, ni som kör squats (knäböj?) Kör ni low bar eller high bar? Varför, varför inte?

När jag kört knäböj så har jag kört lowbar men inte extremt långt ner, anledningen till det är att det passat mina vinklar bättre (tror jag, lättare att komma ner) då jag är väldigt stark i ryggen så passar det rätt bra då jag kan "bryta" upp lyftet när det behövts. Har testat highbar men det kändes aldrig riktigt bekvämt på de tyngsta vikterna.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 469
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 787
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 410
Senast: Sel
·
  • Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och...
2
Svar
30
· Visningar
4 258
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp