ragge

Trådstartare
Hej, funderar på att betäcka mitt sto som har en avkomma e.Emmerton som är riktigt fin! Jag vill testa med en dressyrhingst nästa gång och funderar på Suarez?!
jag behöver ha lugnt psyke då min dam har Hjärnspöken...
Bifogar bild på stoet-Fux Som 3-åring och avkomman e.Emmerton...nu som 3-åring.
3628A576-FCDD-4363-BA5A-A4933533FAE1.jpeg
 
@ragge Vilken stam på det på ditt sto?
Ska det ske i år? Inte så säker på att Suarez kommer stå i Sverige igen efter denna säsong.
 
Hade nog hellre valt en hopphingst med bra gång istället. Varför just Suarez?

men som sagt utgå inte från att han finns i Sverige nästa år.
 
Hade nog hellre valt en hopphingst med bra gång istället. Varför just Suarez?

men som sagt utgå inte från att han finns i Sverige nästa år.
Vill ha en egen avkomma att rida dressyr på och båda dessa har väldigt fin gång och stor ridbarhet!
 
Vill ha en egen avkomma att rida dressyr på och båda dessa har väldigt fin gång och stor ridbarhet!
Men om du behöver ngt som coolar ner ditt sto finns det väl andra bättre val än Suarez.. Hans första avkommor i Sverige är väl födda 2018 eller 2019 så man vet ju inte så mkt om vad han nedärver? Vill du hemskt gärna ha en dressyrhingst så lägg en beprövad med stabilt temp.
 
Hade val en hingst som även hoppar bra. Annars är risken att stå med en häst som varken kan hoppa eller röra sig bra.

Zafferano som nämnts ovan är väl inte alls ett dumt förslag.
 
Håller med ang en hingst som även hoppar bra @Bee. Finns ju en del dubbeltalanger att välja mellan. Allt beror ju på också vilka mål man vill ha med avkomman men det finns en del hoppstammade hästar som minst går MSV dressyr med bra resultat..
Dock hade jag själv inte valt Zafferano för jag tycker inte han är ngt spec mer än en väldigt vacker färg och fin utstrålning.
 
Håller med ang en hingst som även hoppar bra @Bee. Finns ju en del dubbeltalanger att välja mellan. Allt beror ju på också vilka mål man vill ha med avkomman men det finns en del hoppstammade hästar som minst går MSV dressyr med bra resultat..
Dock hade jag själv inte valt Zafferano för jag tycker inte han är ngt spec mer än en väldigt vacker färg och fin utstrålning.

Jag tror att Zafferano också ger ett väldigt trevligt temperament och det var väl prio för TS?
 
Jag tror att Zafferano också ger ett väldigt trevligt temperament och det var väl prio för TS?

Det kan absolut vara så att han ger det men det är ju lite som med Mr Vain, de äldsta avkommorna är bara tre år så man vet ju inte riktigt ännu därav det kanske hade varit bättre att lägga en hingst med äldre avkommor som verkligen visat sig nedärva det tänker jag.
 
Det är alltid lite lurigt när man vill ha en avkomma som "avviker" från det sto man avlar på. Det är alltid lite av ett lotteri med avel, men chansning blir större när önskar egenskaper som kanske stoet saknar. Är man inte redo att ta den risken så kanske det bästa är att köpa ett föl med önskade egenskaper.
 
Även om tanken är att behålla fölet så anser jag att man bör ta med i beräkningen att man ändå kan behöva sälja hästen någon gång i livet. Och har man då en häst som är en korsning mellan hopp och dressyrblod så kan det blir svårare att sälja om den inte visat sig prestera väldigt bra i någon av grenarna. Alternativt blir en jätte trevlig ”tanthäst”. Sådana går alltid sälja.
Men man vet ju aldrig vad man får och du kanske kommer att behöva sälja den i unga år redan och då kan det bli svårt. Så jag håller med övriga svar här och tycker du ska satsa på en hopphingst med bra gång. Det räcker gott en bra bit upp i klasserna. Min avkommor efter Camaro M tex fick en 9 på traven och 8 på övriga gångarter som föl med en hoppstammad mamma med bra gång.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 996
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 506
Senast: Masse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 309
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 138
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp