SUCK - alla dessa självutnämnda profeter!!!

Z

Zamba11

Jag har just haft en av alla självutnämnda profeter inom NH hemma för att få lite hjälp och tips om min häst, och nu smäller jag F-N-I-MEJ av!!!
Min häst är väldigt snäll och godhjärtad, gör inget dumt, men har ibland lite svårt med koncentrationen och respekten. I 9 fall av 10 respekterar hon mig och litar på mig, men jag ville ha hjälp att få hennes respekt även den 10:de gången. Alltså - tillkalla en NH-tränare.

Hit kommer en kvinna som först inte lyckas löslongera hästen, utan kusen far runt som ett jehu i paddocken tills hon är trött. Normalt sett är hon väldigt lättarbetad i rundpaddock och börjar kunna tempoväxlingar och varvbyte riktigt bra.
När "profeten" skulle flytta rumpan på hästen ställer sig kusen och KICKAR mot henne :eek: Normalt sett flyttar hon rumpan ganska bra, och kickar aldrig mot en människa.

Snacka om att hästen inte kände någon som helst respekt för den person som annonserar sig själv som NH-intruktör!!!
Och så stod hon och pep att hon ju inte känner hästen. Nä, men känner en veterinär eller en hovslagare varje häst de behandlar? Knappast!

Hur F-N kan man erbjuda sig att hjälpa till med NH-träning om man inte har mer pondus än så gentemot nya hästar???
Och dessutom var inte detta den första idiot jag haft hemma.
Det är SYND att så många besudlar begreppet NH genom att fara runt i bygden och visa upp en så total inkompetens.

Nu skiter jag i de oetablerade "NH-instruktörerna" och göder upp spargrisen så jag kan gå till dem som faktiskt har fått ett gott rykte, även utanför sin egen hemby.
 
De allra flesta hästar kan ofta lyssna bättre för ägaren än för någon instruktör som inte hanterat dom förut.

Respekt skall förtjänas och inte tas, instruktören kan på sätt inte haft någon som helst möjlighet att ha haft hästens fulla respekt.


Nu kan det ju vara så att tränaren gjorde fel, men en sak som slog mig var att när jag själv tränat (det fula ordet träna... :crazy: )upp mina hästar så pass att de kan tempoväxlingar, vända och komma in så brukar detta även sitta om någon annan ska prova. Iallafall så pass så att de inte brukar rusa. Menar inte att du gjort något fel, absolut inte, men ifall denna någon törs kalla sig tränare, borde ju denna ha lite erfarenhet av att träna i rundcorall, i annat fall bör hon hålla sig till det träningssätt hon är van vid! Att träna på leadrope och repgrimma är väldigt olikt att träna i rundcorall om man inte är van, är man van är det väldigt enkelt.

En liten undrar är varför du kallar denna tränare för profet? :confused:
 
Hejsan!
Jag har råkat ut för lite samma problem!
när jag köpte min häst var de lite att köpa grisen i säcken men de ångrar jag inte nu! jag hade först tänkt att rida in henne själv men hon hade större problem (sadelgjordstvång) vilket jag inte hade utrymmen till att arbeta bort!
iaf jag skickade henne till en jätte ducktig kvinna och fick hem en nästan ny häst det enda jag gjorde var att bygga upp förtrondet mellan oss!
nu löslongerar jag henne i en vanlig paddock precis likadant som hon gjorde i sin corral alla blir väldigt förundade hur jag kan göra så och en dag kom en såkallad " NH tränare" och sa åt mig att jag gjorde helt fel och bla bla.alla har väl kanske sina egna läten/signalervsom ens egen häst förstår!
Jag tycker att när man tränar med en ny tränare för första gången ska man at de hon/han säjer med en nypa salt för att de är ändå DU som är proffs på din egen häst!,och vad du har lärt den och vad den kan!visst kan dom säkert ge en massa bra tips men tränarn kan säja att du gör fel men hästen har lärt sig att när den gör så gör den rätt!
och i slutändan är du iaf som tränar din häst det är ni som ska trivar och lita på varan inte hästägaren som ska lita blint på vad NH tränarn säjer!
Men jag kan då säja att jag litar då kvinnan som red in min häst för hon lärde känna henne de månader hon var där på inridningå hon har haft tid att lära hänna henne!
ville bara framföra de!! :cool:
 
Varför plockar du hem vem som helst och begär att vederbörande ska göra underverk med din häst?

Åk på clinics, bilda dig en uppfattning om olika personer, delta med din häst - och låt "instruktören" lära dig hur du ska arbeta med hästen.

mandalaki
 
Det är klart att en ny tränare inte kan känna min häst lika bra som jag känner den, men visst sjutton kan en "riktig" hästmänniska (en sådan som kan kroppsspråket för att komunicera med hästen som art) få en rätt hygglig dos av respekt direkt.
Hur skulle annars en veterinär kunna köra upp armen i rumpan på ett dräktigt sto, eller en hovslagar få dunka på fötterna på den?

Jag pratar alltså inte om hästens fulla respekt och tillit - jag pratar om att hästen inte ska stå och sur-kicka mot en människa.

Jag är fullt medveten om att det är skillnad på att träna i rundkorall jämfört med repgrimma och ledrep, men för det första fick NH-gurun visa sina konster på vilket sätt hon ville, och för det andra ska du väl kunna flytta en häst utan att den kickar och går därifrån - oavsett om du "brukar" jobba med rep eller i korall???

Jag kan ju inte beskriva alla små saker "tränaren" gjorde och hur hästen reagerade, men jag kan lova att intrycket var att det var en människa med rätt liten NH-talang som stod och drog i min extremt ovilliga häst. (Har aldrig sett henne bete sig så nonchalant mot någon!)

Hon är säkert jätteduktig med sina egna hästar, men jag blir fortfarande förb-ad att man annonserar ut sig som NH-tränare, när man inte ens kan flytta en alldeles vanlig, hygglig, normalt sett välvillig kuse.
 
Jag kan för ögonblicket inte transportera hästen, så därför behövde jag en som kunde komma hem till mig.
Det är väl inte så himla märkligt?
Och jag minns inte precis att jag skrev att jag ville att underverk skulle ske. Jag ville bara ha tips på vidare utveckling, och det tycker jag inte heller är så himla märkligt.

Tycker du själv att det är OK för NH-filosofin att precis vem som helst säljer sig som "tränare"???
Jag tycker det är ett oskick och som sagt - väldigt synd för NH-filosofinsom helhet.
Och hur skulle jag i förväg veta att det var en "vem-som-helst", och inte den duktiga hästmänniska som hon utgav sig för att vara?
 
Men NH är ingen myndighet, det finns ingen utfärdad NH-legitimation att kvalificera sig för. Alltså har du bara ditt eget omdöme att gå efter när du väljer nån som ska kunna lära dig naturlig hästkommunikation.

För mig skulle det då vara viktigt att se några olika "lärare" i aktion - utan min häst och med mig som åskådare. Det är bara då jag kan avgöra om det här är en person som jag tror har något bra att lära mig.

Oavsett hur duktig någon utgav sig för att vara skulle jag lita på den personen utan att ha sett den. Sen finns det folk som inte kallar sig nåt som börjar på NH- överhuvudtaget men som har precis en sån inställning till hästar och lärande som jag tror på...

Jag förstår inte riktigt din ilska över "självutnämnda profeter". Man hör sällan nån som är besviken på en ridinstruktör utbrista "alla dessa självutnämnda profeter".

mandalaki
 
Jag har gjort bort mig ibland när jag försökt hjälpa någon, sånt händer. Å andra sidan anser jag mig inte vara varesig profet, expert eller särskilt duktig alls ;) De som anlitat mig har vetat om att jag inte är särskilt duktig :D
 
Skillnaden mellan ridinstruktörer och NH tränare är ju att ridinstruktören har ju en utbildning bakom sig och vissa riktlinjer som är uppsatta av Svenska Ridsportförbundet.

Sedan att inte jag är så förtjust i dessa riktlinjer men när man anlitar en utbildad ridinstruktör så vet man ju iallafall att deras metoder är beprövade sedan innan.
 
Jag har gjort bort mig ibland när jag försökt hjälpa någon, sånt händer. Å andra sidan anser jag mig inte vara varesig profet, expert eller särskilt duktig alls ;) De som anlitat mig har vetat om att jag inte är särskilt duktig :D

Oj, och jag som hade tänkt att du skulle få "experta" min häst och mig. :D
 
Tips om världens roligaste dokumentärfilm: Cirkushästen.
En medelålders kvinna (filmaren) som inte har ridit på 30 år åker ut till en bonde och får syn på två nordsvenskar som går på lösdrift och skräpar. Hon får idén om att träna upp 8-åringen till cirkushäst. Hon är dock totalt tappad bakom en vagn vad gäller hästar. Hon kan inte ens fånga hästen i hagen - han lägger sig och RULLAR när hon skall komma och ta honom. När tiden har gått utan att hon lyckas göra några som helst framsteg tillkallar hon hjälp i form av en värsta sortens repviftarcharlatan. Killen talar bland annat om för henne att män kan slå hästar utan att vara arga, men inte kvinnor. Jag tänker inte berätta fortsättningen, men filmen var fruktansvärt rolig, filmaren bjöd väldigt mycket på sig själv och ibland kände man igen sig, i maktlösheten, fast oftast kunde man inte fatta hur hon kunde vara sä djäkla clueless. Den är helt klart värd att köpa, men tyvärr vet jag inte hur man får tag på den för jag såg den på bio.
 
Jag fick hem en man som gått kurs i cirka 1 år hos en tjej som håller på med sånt här.
Jag trodde då aldrig att det skulle funka så bra,
han lekte lite med henne i repgrimman o flyttade bakdel osv.
Sen tog han av grimman, först tyckte hon det var urkul att vara lös (i paddocken) o rusade i galopp ngr runder men
sen började hon titta på mannen o undra vad han skulle göra.
Till sist kunde han lös longera henne i paddocken hur fint som helst, allt på cirka 1h.
Helt otroligt tycker jag det var att hon lyssnade så bra på en främmande person.
 
Men nu var ju den där filmen ingen instruktionsfilm om hästhantering. Den var en film som handlade om en människa som försöker förverkliga en dröm - sen RÅKAR drömmen handla om hästar.


mandalaki
 
Sedan KAN det ju vara så att hästen reagerar över ökade krav också? Säger inte att så är fallet nu, men min häst var ett under av godhet mot mig (till en början).

Gjorde allt jag bad om (fast på egna villkor, men det förstod jag inte förrän senare) osv. MEN, så fort någon KRÄVDE att han skulle stå still. KRÄVDE att han skulle gå runt dem på volt osv - så blev han helt förbytt. Reste sig, bockade, gick emot, försökte anfalla osv. Hela registret m.a.o alltså.

Något pinsamt.

Och på senare tid har jag märkt att jag själv ibland framkallar de reaktionerna bland hästar som jag får i handen. Allt eftersom jag lyckats träna upp min egen timing och precision, desto ARGARE kan hästarna bli - till en början. Skillnaden är dock att de lugnar sig BETYDLIGT fortare, och att efterönskat resultat kommer ibland. Vilket det inte alltid gjort tidigare... :o

Att låta en veterinär hantera hästen, eller hovis, är ibland MYCKET lättare än att låta någon leda hästen och BEGÄRA att den stannar bakom. Eller, kanske är det bara min häst som är lite knäpp... :D :o
 
Haha :D

Man behöver oftast inte göra så himla mycket - brukar räcka med att "putta" ägaren åt rätt håll så brukar resten lösa sig självt. De flesta är mycket duktigare än vad dom tror, men när man kör fast så får man ibland en mental låsning, oc man kommer inte åt den kunskap man egentligen besitter. Fascinerande, faktiskt.

Men vill du att jag ska leka expert med dig å din häst - säg bara till ;)
 
Sämsta Djä--a skitfilm jag någonsin sett!!!
Se den så begriper ni vad jag menar.
Men KÖP DEN INTE!!!
 
Skit film är att ta i. Den var jävligt bra. Den visade verkligen en dålig hästmänniskan. Och hon är inte ensam, har mött många likadana..
Sen om din hemsida, bra, men ändra färgerna. Svart text på mörkblå botten är oläsligt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Varning för långt inlägg! Blir inte klok på om mitt ena sto (9 år) bara är sur eller om hon har ont. Håller på att utreda henne med...
2
Svar
39
· Visningar
5 810
Senast: acj
·
Hästhantering Hej! Min polle är super go och jag kan lita på henne till hunda. Hon är bland de lugnare sorterna och super go och mysig att hantera...
Svar
15
· Visningar
2 289
Senast: Gooing
·
I
Träning Ja som ni ser på rubriken så låter det som en "tacky" harleqin roman :D och antagligen så kommer denna fråga/historie bli lika lång som...
Svar
9
· Visningar
1 191
Senast: Tussilago
·
S
Träning Då jag inte kan rida pga skada (på mig) försöker jag arbeta hästen från marken. Det har avslöjat vissa, ska vi säga, svårigheter i våran...
Svar
11
· Visningar
1 275
Senast: carinaso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp