SUCK! Dessa hästar som alltid skadar sig... Nu är det fölet..

ako

Trådstartare
BLÄÄ! En del av er har kanske läst mitt klagande om mina hästskador dedan 1999 (från 1988-99 var alla hästar alltid friska, nu är de ta mig 17 snarare alltid sjuka).

Dagens akuta problem: Fölungen (eller, ja, åringen) fick en sparkskada på vf i början av januari och blev blockhalt. Vet(duktig hästvet) ordinerade boxvila o Finadyne tills den akuta hältan gått tillbaka. Detta gjorde den snällt på några dagar, och han fick gå ut igen, med följd att han överbelastade eller vrickade ANDRA framkotan med ny blockhälta som följd. Ställde in honom på box igen och avvaktade.

Mitt upp i alltihop gick min pappa och dog (men det är för sorgligt för att dryfta här på buke :cry: :cry: :cry: :cry:), så världen stannade av och hästarna fick minsta möjliga acceptabla skötsel under några dagar (dvs när jag var hos pappa på sjukan), vilket innefattade mat, mockning och ut ca 1h per dag. Fölis fick dock vara helt inne. När jag kom hem efter att pappa dött var K fortfarande svullen men mindre halt, o jag ringde vet med en gång (om allt varit som vanligt hade han ju fått komma tidigare). Han kom o röntgade (inget konstigt på röntgen - puh) o klämde o ordinerade först box igen o sedan lugn(!) utevistelse.

Jag lät honom stå på box i ett par dagar till o sedan fick han börja gå ut ett par timmar om dagen med min gamla ponnytant, som numer inte rör sig i onödan (så länge man inte sitter på - då är det fortfarande full speed :)) o det gick bra. Sedan en vecka har han gått ihop med sin lille kompis (lika gammal hingstunge) igen o det har funkat tills jag tog in dem i dag, o Krumelur var halt på högerbenet igen (dvs. vrickbenet, inte sparkbenet). Inte blockhalt, men väl halt o varm.

Troligen har han ju trampat snett o dragit upp sin gamla skada, men vad faan, rent ut sagt, ska jag göra? Vet skulle nog säga box, men det känns bara som om det blir en ond cirkel. Dessutom är han ju bäbis, han behöver ju röra sig för att växa rätt oxå... Å andra sidan är det ju knöggligt ute nu.

Vad göra, förutom att kyla ben o gråta (som jag de senaste veckorna blivit väääääääldigt duktig på av ovan nämnd anledning)???

Om någon kommer i håg min kotledshäst, så ska hon kollas igen nästa vecka. Vågar inte ens hoppas - varför skulle NÅGOT funka i min värld?

Vad hade ni gjort med fölis??

En förtvivlad AKO som för närvarande applicerar sina tårar på fölets ben...
 
Se till att få tag på zincaband och linda zinkaband ordentligt (be vet hjälpa om du är osäker) på båda fram och fota ut kraken med ponnytanten.

Så skulle JAG ha gjort, men jag skulle tagit ut vet igen först, men när han börjat yra om box föreslå zinkaband =)
 
Ja, 17, z- band finns ju. Länge sedan jag använde det, sist var nog på senskadan på valacken -99. Köper i morgon. Bra idé! Tack! Blir nog vet ändå, men jag avvaktar över helgen.
 
Det är bara ett litet problem *vissel* De har slutat säljas via apoteket. Man får köpa via tillverkaren. Eller via vissa kliniker. Men din vet kan ha - fråga.

Sämsta de gjort någonsin att ta ur zinkaband ur sortimentet på apoteket =/
 
Jag kan nog ordna fram telenummer till några som säjer z-band om någon är intresserad...

/Johanna som har en hel bunt i kylen :angel:
 
Det finns ett annat märke på "Zinkaband" som finns att köpa på apoteket. Kommer dock inte ihåg namnet på rak arm, men jag vet att de finns.

MVH

Ullis
 
Det finns ett annat märke på "Zinkaband" som finns att köpa på apoteket. Kommer dock inte ihåg namnet på rak arm, men jag vet att de finns.

MVH

Ullis

Fanns inget här när jag frågade, de konstaterade bara att zinklimbandage utgått, samma vet jag flera andra fått som svar: Så kolla gärna märke så ska jag se vad det är och om de har/tar hem. jag har nämligen inget förråd längre..
 
Jo, eländes, jag märkte det när jag var på apoteket i morse :mad: . Himla dumt av dem. Varför??? Mysko. Z- band som ju var en så bra uppfinning.

Krumelur är iaf inte mer halt, varm eller svullen o är ute, men bara i paddocken (= inte lika knöggligt som i hagen). Kylde ju igår i akutskedet, så i natt får han ha stallbandage som värme o stöd. Ringer vet på må.

Den som hade tel nr till ngn som sålde zinkaband får jättegärna PM:a mig. Vore jättesnällt.

Tack o hej så länge
Anna-Karin
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 109
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 811
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 080
Senast: mackan
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 545

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • HusdjursGPS
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp